Výlet do minulosti ve společnosti Jana Štěpánka (recenze)

Autor | Aktuality | Sobota 10 Březen 2018 11.35

Jednou z nedílných součástí povídek publikovaných v časopisu XB-1 jsou doprovodné ilustrace a Jan Štěpánek je jedním z kmenových výtvarníků, jehož dílo je k vidění snad v každém čísle. Štěpánkova tvorba však meze literárního časopisu přesahuje a známý je také jako komiksový tvůrce, s nímž se čtenáři dříve setkávali na stránkách časopisů Kometa, ABC a dalších. Velká kniha komiksů Jana Štěpánka si klade za cíl představit autorovo dílo v celé šíři, což činí na ploše více než tří set stran a čtrnácti převážně adaptovaných dobrodružných příběhů. Nabízí se tak nostalgický pohled do časů, kdy komiksů bylo jako šafránu a kdy si čtenáři museli vystačit jen s pár obrázkovými stranami měsíčně…

KDV0406_potah.indd

Většina příběhů, které Velká kniha komiksů nabízí, má svůj původ ve slavných románových předlohách. Ať už jde o úvodní Ostrov pokladů, následující western Bezhlavý jezdec, Strašidlo Cantervillské nebo adaptace lidových povídek O. Henryho, všechny sdílí společnou vlastnost – jedná se o výtečné příběhy prověřené časem a generacemi spokojených čtenářů. Leckdo by mohl namítnout, že tahle klasika už je přežitá a staromilsky přeceňovaná. Každopádně si však zcela nezaslouží zapomnění, už jen kvůli tomu, jaký vliv měla na historii dobrodružné literatury. Třeba taková Cesta kolem světa za 80 dní, které Štěpánek věnuje úctyhodných osmdesát stran, je i díky animovanému seriálu stále oblíbená, přestože je ve své podstatě příběhem muže dokazujícího prostý fakt, že máte-li vizi a dostatek peněz, je možné cokoli.

Adaptované scénáře Jana Štěpánka a Libuše Štěpánkové se věrně drží předloh, což s výjimkou dvou tří komiksů bohužel vedlo k přemíře doprovodného textu a hutných dialogů. Kresebně autor nabízí hned několik výtvarných stylů příhodně volených dle žánru od realistického až po karikaturní, který je pro svou hravější formu o něco pohlednější a zároveň méně náchylný na chyby ve zpracování tváří a proporcí. Těžiště Štěpánkovy tvorby však leží v barvě. Po otevření knihy okamžitě zaujme výrazný a pestrý koloring, a přestože se už současný komiksový mainstream na hony vzdálil vybarvování panelů vodovými barvami, právě v tomto tradičním zpracování tkví poněkud nostalgické kouzlo Štěpánkovy Velké knihy komiksů. Až na dvě černobílé práce a závěrečnou mikropovídku Čas na útěk, která je komiksovou divočinou po všech stránkách, se čtenářům nabízí pohled na viditelné tahy štětcem a razantní barevné přechody.

Při pohledu na celkové zpracování publikace nelze nezmínit podstatnou výhradu ohledně medailonků před jednotlivými příběhy. Pokud je čtenáři předkládána kniha mapující životní dílo autora, pak lze u každého z komiksů očekávat alespoň základní údaje spojené s časem a místem původního vydání. Texty ovšem zpravidla obsahují pouze nástin děje a projev úcty k autorovi předlohy, bez kterých by se čtenář lehce obešel. Snad ještě bolestnější je však menší kvalita tisku některých barevných stran, snad kvůli absenci originálů. I v tomto případě však doprovodné texty o možných potížích mlčí. Doufejme, že se v budoucnosti podobným knihám dostane větší péče. Kromě toho je ovšem Velka kniha komiksů v solidní pevné vazbě přece jen vcelku příjemnou sondou do časů, kdy se generace komiksových tvůrců ještě nečíslovaly. Pravděpodobně nevzbudí zájem u současné generace čtenářů, na druhou stranu se snad najdou zájemci o komiksové adaptace klasických příběhů a samozřejmě i ti, kdo si budou chtít komiksy svého mládí připomenout v knižní podobě.

Velká kniha komiksů Jana Štěpánka

vázaná, obálka Jan Štěpánek, 336 stran, 590 Kč