Ocenění

Essen aneb Čtyři dny v sídle pokušení

Autor | Aktuality | Středa 14 Říjen 2015 13.20

Opět jsem po roce v německém Essenu vstoupil do výstavních hal gigantického veletrhu SPIEL a nechal se vábit neodolatelným herním hlasem sirén, i když jsem byl naštěstí počtem eurobankovek v peněžence držen na uzdě, podobně jako byl Odysseus v bájích přivázán ke stěžni. Na nějaké ty kousky ke zrecenzování však finance vystačily, a tak se v následujících týdnech jistě máte na co těšit, ovšem nejprve si dnes pojďme říct něco víc o veletrhu samotném. Především jaké změny jsem za čtyři roky pravidelných návštěv v Essenu postřehl a zda by snad jeho návštěva mohla zajímat i vás.

Essen15_03

První, na co člověk ve čtvrtek dopoledne narazí, jsou davy návštěvníků, kteří se lačně hrnou dovnitř a obsazují prázdné stoly s předváděnými hrami. Jiní zase ihned propadají nákupnímu šílenství a není tak neobvyklé potkávat lidi s taškami či vozíky naloženými mnoha hrami, kterak se probíjejí ke stánkům dalších vydavatelství, aby ukořistili pro svou sbírku ještě pár krabic. Tímto davem se pak protloukají lidé v kostýmech, nadšenci do anime, fanoušci larpů nebo her na hrdiny, případně i rodiny s dětmi. Během dne se pak u stánků s nejznámějšími značkami tvoří fronty na vyzvednutí předobjednávek a průchodnosti uliček nepomáhají ani autogramiády herních tvůrců a ilustrátorů.

Přes všechen ten shon a přelidněnost však převládá pozitivní nálada s úsměvy na každém kroku a příjemnými zaměstnanci herních společností, případně najatými brigádníky, kteří nejenom vyřizují vydávání předobjednávek, odměn z předešlých kickstarterových kampaní, nebo jen prodej nových her, ale zároveň se snaží v co nejkratším čase představit hru, vysvětlit pravidla a dát návštěvníkům veletrhu příležitost si vybranou hru vyzkoušet.

Překvapující byla v tomto směru neděle, kde sáhodlouhé fronty a davy z předešlých let nahradily poklidné uličky a dle rozhovorů s prodejci se v neděli také změnila skladba lidí z hardcore hráčů na ty příležitostné. Nevím jistě, zda to byl pouze můj dojem, či bude později podložen nějakou statistikou, ale přestože bylo od čtvrtka do soboty na veletrhu lidí dost, bylo to o něco méně, než v předchozích letech, především pak v neděli. Sice byla plocha výstaviště o něco větší, ale nešlo o natolik dramatické zvětšení, aby rozprostřelo tolik lidí tak znatelným způsobem.

Essen15_10

Demo hry a Kickstarter

Zřejmě nejpříjemnější částí veletrhu je možnost vyzkoušet si nové a připravované tituly. U každého stánku najdete rozložené kopie her, u nichž vám ochotně vysvětlí pravidla a nechají vás si zahrát. Velké hry s delší herní dobou pochopitelně nemůžete hrát celé, aby se dostalo i na ostatní, ale pro představu to stačí. Před nákupem si tak můžete být jisti, zda do krabice investovat, nebo se přesunout o kus dál a hledat pro svou sbírku vhodnější kousek.

Letošním rokem návštěvníky provázela dvojice trendů. Prvním bylo velké množství her založených na mechanismu worker placement, tedy posílání svých figurek (dělníků) na rozličná pole herního plánu pro získávání akcí a výhod. Ať už to bylo severskou mytologií okořeněné Champions of Midgard, komponenty špičková, leč cenově náročná správa umělecké galerie v The Gallerist nebo kouzelnými triky nabitý Trickerion: Legends of Illusion, bylo zřejmé, že tento herní prvek stále není vyčerpán a hráči podobné tituly kupují. Přesto jsem se nemohl ubránit pocitu, že dostáváme sice vizuálně a komponenty mnohdy impozantní hry, ale jde o neustálé omílání toho samého bez významnějších změn či nových nápadů. Na jedné straně je to pro zkušenější hráče škoda, na té druhé máme hráče nové, kteří mají neustále výběr zajímavých titulů z tohoto žánru.

Druhým trendem je pak Kickstarter, jehož vliv byl vidět v každé hale. Nejenže některá malá vydavatelství představovala preview verze her, které budou začínat svou kampaň teprve po výstavě SPIEL, ale několik stánků bylo přímo věnováno Kickstarteru s ukázkou her, které díky němu vznikly. Také zde byly přítomny minimálně dvě společnosti nabízející kompletní záštitu a zařízení jak crowdfundingové kampaně, tak i následnou logistiku a distribuci vzniklé hry. Další možností byly letáčky u představovaných her, které upozorňují, že další hra dané společnosti bude představena v následujících měsících právě na Kickstarteru.

Essen15_02

Slevy a ještě jednou slevy

Bývalo zvykem, že na podobných veletrzích se dá sehnat bezmála každá hra s nějakou slevou, nebo se všemi rozšířeními v rámci jednoho balíku za zajímavou cenu. Tento trend postupně opadá a znát už je také mírné zvýšení cen her celkově. Velké společnosti jako americké Z-Man či IELLO mají ceny naopak vyšší, kde zřejmě počítají s ochotou hráčů platit za exkluzivitu oproti pozdějšímu nákupu her v herních obchodech. I tak je u některých firem zarážející, jak dokáží s cenou manipulovat.

Jako vhodný příklad můžeme vzít v loňském roce představovanou deduktivní hru Abraca… What?, kterou loni původní korejská společnost prodávala s cenovkou do 20 €. Letos byly k sehnání dvě nové verze – anglická od společnosti Z-Man a německá od Pegasus Spiele. Komponenty jsou shodné, velikost krabice taktéž a jediným překladem jsou krátká pravidla a nápovědní karty. Je třeba dodat, že německé verze her bývají levnější než anglické, ale něco zřejmě ani tak není v pořádku, pokud verze Z-Man stála 30 € a německá se prodávala za 17 €.

Na druhé straně stojí zajímavé promo materiály, které můžete ke hrám dostávat. Speciální karty, nové postavy, kostky, figurky apod. I zde je však vidět přesun od bonusu navíc za účast na velké herní akci a otevřené podpory vydavatelství zakoupením jejich hry, k prodeji byť sebemenších rozšíření. Chcete jednu promo kartu? Zaplaťte 2 € (někdy i více). Je to smutný trend, ale pro mnohé se stává normou, kterou dosud mnozí hráči s potřebou kompletovat své hry o veškerý vydaný materiál trpí.

Essen15_05

Přesto se dají stále najít zajímavé nabídky, například letos byla k sehnání deduktivní hra P.I. (viz naše recenze) za 5 € a podobných nabídek bylo možné najít více. Pochopitelně největší slevy měly méně rozšířené jazykové mutace her – němčina, holandština, francouzština, španělština. Někteří vystavovatelé také zlevňují když už ne své novinky, tak alespoň své starší tituly. Jenom to dá rok od roku víc práce takovou nabídku najít.

Návštěva veletrhu?

SPIEL není jenom o stolních hrách, ale najdete zde velké množství figurkových válečných her, nepřeberné množství her na hrdiny (značná část v němčině, ale nabídka titulů v anglickém jazyce není o mnoho menší), komiksy a nespočet ilustrátorů, kteří nejenomže podepisují fanouškům svá díla, ale mohou vám na přání také něco nakreslit. Do toho máte možnost vyzkoušet si zcela nové hry, promluvit si s jejich tvůrci a poznat nové lidi. Oproti Gen Conu není veletrh SPIEL tolik zaměřený na hraní jako takové, nejsou zde žádné herní místnosti, kde by se jenom hrálo, nejsou zde koncerty malých skupin zaměřených svými texty na hráče, geeky a nerdy. Výjimkou může být snad letošní oslava dvaceti let Osadníků z Katanu a jejich davové hraní v hale 4. Návštěvníci zde mají možnost vyzkoušet a prohlédnout si nové hry a následně si je zakoupit. S ohledem na přibližně tisícovku nových titulů ročně je zde pořád co objevovat.

Na druhé straně je třeba zvážit několik věcí. Jídlo na akci je předražené, což sice známe i u nás, ale v německých poměrech nejde o levnou záležitost. Dát za klobásu v housce a menší lahev pití okolo 7 € není pro každého a je lepší si stravování zajistit vlastní, nebo mimo výstaviště v přilehlých restauracích, bufetech nebo obchodních domech. Stejně tak ubytování je lepší zajistit si včas, protože nejbližší okolí se v době veletrhů rychle zaplňuje. Pokud budete dojíždět autem, je třeba se obrnit trpělivostí při ranních kolonách a parkování může znamenat nutnost delší procházky od auta k výstavišti a následně zpět. Jestliže budete dojíždět hromadnou dopravou, připravte se na ranní a večerní vozy plné lidí s taškami, kufry, brašnami a bednami. A co je nejdůležitější, vybavte se pohodlnou obuví, neboť strávíte notný čas na nohách procházením hal.

Essen15_11

Pro našince nemusí jít o levnou záležitost, obzvláště pak v případě pořizování většího množství her. Přesto si myslím, že má SPIEL co nabídnout takřka každému a ten zážitek z návštěvy, byť kratší než na celé čtyři dny, za to stojí. Výstaviště navíc pravidelně navštěvuje dost hráčů z Čech a Slovenska, takže není obtížné zjistit si vše potřebné (doprava, ubytování, seznam představovaných novinek, …) s časovým předstihem na herních serverech jako jsou Zatrolené hry či Deskožrout. A pokud chcete víc informací a nasát trochu atmosféru, můžete se podívat na nejnovější video pořadu Deskofobie. Příště se už podíváme na první kousky, které se jenom třesou na zrecenzování.

essen-2014-logo

608 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 3 »

  1. Comment by tomeek — 15.10.2015 @ 9.59

    Pěkně napsané, zajímavé. Chtěl bych se zeptat – z jakých her pocházejí fotky číslo 2 (figurky) a 5 (čtvercová herní plocha a kostky bijců), prosím? Děkuji…

  2. Comment by Thales — 16.10.2015 @ 13.56

    Fotka s figurkami je z novinky Tail Feathers od společnosti Plaid Hat Games. Jde o miniaturovou hru ze světa Mice & Mystics, kde proti sobě bojují myšáci na zádech ptactva. Systém bude asi připomínat další letecké hry s figurkami, jako X-Wing od FFG, nebo Dungeons & Dragons: Attack Wing od WizKids Games. Vizuálně krásná hra a komponenty, ale k demo hře jsem se nedostal.

    Poslední fotka je z abstraktní strategie KUMO od společnosti Morning Players. Lze ji hrát ve dvou hráčích nebo ve čtyřech rozdělených do dvou týmů. Každá kostka má shodných šest stran představujících šest rozličných bojovníků s odlišnými schopnostmi. Střední čtvercová plocha je otočná (trochu tomu napovídají rýhy vyobrazené na spodní desce) a cílem hry je vytlačit sloupec stojící uprostřed herní plochy směrem k soupeři. Vtip je v tom, že hráč má ve svém kole několik akcí, přičemž jedna z nich je otočení herní desky o 90°. Hráč si tak musí dávat pozor nejenom na akce protihráče, ale i otáčení plochy, kdy se výhodná pozice může rychle stát ohrožující. Kamarád si tam hru zakoupil a zkoušeli jsme ji, vizuálně i herně velmi pěkná přemýšlivá hra bez špetky náhody.

  3. Comment by tomeek — 17.10.2015 @ 21.12

    Díky za vyčerpávající popisek, paráda! ;)

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.