S Lovecraftem do světa neznáma… (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 30 Srpen 2018 11.00

Howard Phillips Lovecraft je ve fantastice, zvláště té opírající se o temné a hrůzostrašné světy, z dnešního pohledu fenoménem. Jeho jméno je spojeno nejen s vlastní tvorbou, ale postupně se stalo i synonymem pro určitý hororový subžánr, který vyvěrá z odkazu jeho tvorby. Pečlivě vybudované mytické univerzum či precizně vymyšlená pradávná božstva dávno přeskočily literární mantinely a odkaz hrůzostrašného, mysteriózního a depresivně potemnělého Lovecraftova díla dnes najdeme v mnoha dalších uměleckých formách, od filmu přes počítačové a deskové hry až ke komiksu. Především tedy v médiích, která sázejí na vizualizaci a potřebu pomocí obrazotvornosti vyvolat mrazení v zádech. V drtivé většině případů se pak jedná pouze o určitou inspiraci či konkrétní nosné téma vypůjčené z díla amerického literáta. Holandský kreslíř a scenárista Erik Kriek se ale rozhodl jít přímou cestou. V komiksové knize Z neznámého světa a další povídky adaptoval pět mistrových povídek a zaštítil je osobitou vizualizací i příběhovou zkratkou.

z-neznameho-sveta

I když se začteme do Lovecraftových spisů a podlehneme kouzlu nevyslovitelné hrůzy, kterou s sebou přinášejí, i když máme zhlédnuté filmy, komiksy či obrazy inspirované jeho příběhy, stále podstatnou část emočních děsů přináší naše vlastní fantazie. Jsme přihlížejícími pradávného zla přicházejícího z hlubin země či z nejtemnějších zákoutí nepoznaného vesmíru. Jsme svědky nervového zhroucení hrdinů povídek, na jejichž psychice zanechaly popsané události nesmazatelné stopy. Jsme přímými účastníky vypjaté nervy drásající situace. V hororovém žánru víc než kde jinde totiž funguje, že nejvíc nás děsí to, co sami nevidíme a nedokážeme popsat. A to je nám v tomto případě dávkováno měrou vrchovatou. Lovecraft do svého díla vetknul vlastní tísně a běsy a každý čtenář se v určitých situacích naplno vžije do kůže jeho postav. I proto je tak těžké jej adaptovat, byť se o to mnozí (s rozdílnými výsledky) snaží. Pět povídek převedených do komiksu Erikem Kriekem naštěstí patří k tomu lepšímu, co nás na cestě za nezvratným osudem, jemuž nelze utéct, může potkat.

Nizozemský autor si byl dobře vědom toho, jak je Lovecraftovi často vytýkáno, že svět skrze svou pocuchanou psychiku viděl černobíle, i on sám se ve své obrazové adaptaci pestrým barvám vyhnul. Tím nejenže vyvolává pocit čehosi zastaralého, ale snáze se mu daří udržet atmosféru nasycenu iracionálním strachem. Soustředí se na příběhovou linku a atmosféru, vnitřní hrůzy postav nechává víceméně stranou. Pokud už po nich sáhne, vše umně vyjadřuje pomocí kresby, detailu vystrašených obličejů a gest zvěstujících strach. Kriek používá pevnou a realistickou linku, dokonce ani v momentech protkaných strach nahánějícím halucinačním sněním se neuchyluje k abstrakci. I tak se mu vcelku daří vyvolávat ve čtenáři pocit děsu. V tvorbě holandského výtvarníka je navíc jasně znát vliv americké nezávislé komiksové scény. Z toho, co v našich končinách vyšlo, můžeme Kriekův styl charakterizovat jako průsečík Corbenova Ragemooru a Burnsovy Černé díry.

Knihu otevírá kraťas Vyděděnec s jednoduchou příběhovou linkou a zcela předvídatelnou pointou. Přesto je v něm obsaženo cosi uhrančivého, bez čeho by se Lovecraft ani jeho následovníci neobešli. Druhá v pořadí je Barva z kosmu, která je v jistém smyslu pradávným vzorem příběhů definujících seriál Akta X. Vypráví o místě, kde se odehrálo něco tak hrůzného, že to lidská mysl není ochotna akceptovat, takže se tam nehodláte zdržovat ani o sekundu déle než je nezbytně nutné. Čiré šílenství vyvolané prožitou historkou, které ovšem nemůžete uvěřit, přichází v dalším několikastránkovém příběhu Dagon. Titulní Z neznámého světa je na tom podobně, jen s tím rozdílem, že do celé děsuplné situace se hlavní hrdina připlete poněkud nechtěně. I tak ho ale děs nemilosrdně obestoupí ze všech stran. Stín nad Innsmouthem je skutečně vynikajícím závěrem, však také zabírá takřka polovinu knihy. Triumf zla a všeobjímající hrůza tady vítězí na celé čáře.

z-neznameho-sveta-ukazka

Z neznámého světa a další příběhy je precizní lovecraftovskou poctou, která potěší snad všechny mistrovy fanoušky. Pouhých sto stran je ve výsledku tak akorát, aby byl komiks stále zábavným a zajímavým. Nutno rovněž zmínit, že knižní zpracování v pevné vazbě dokládá, že výsledku byla věnována mimořádná péče. Nejen předmluva z dílny Gerarda Soetemana a závěrečná stať Milana Hulsinga O Lovecraftovi, ale i zdařilá obálka a celkové retro ladění knihy dodávají punc čehosi výjimečného. Vše pak podtrhuje i Kriekův postoj k dílu. Je znát, že je pro něj ctí s předlohou pracovat a veškeré své autorské ambice tomu zcela podřizuje. Pro dychtivé obdivovatele Lovecftovských světů je komiks takřka povinností, jakkoli otřepaně to může znít, a pro ty, již se s odkazem ve své době nedoceněného literáta dosud nesetkali, může sloužit jako vstupní brána na cestě do nitra pradávným zlem protkaného mýtu.

Z neznámého světa a další povídky

scénář a kresba Erik Kriek dle povídek H. P. Lovecrafta

vázaná, překlad Veronika Havlíková ter Harmsel, 116 stran, 298 Kč