Ocenění

Zápisky žánrového rodiče – Hra o trůny (karetní hra)

Autor | Aktuality | Pátek 17 února 2017 11.35

Her, které navazují na oblíbené knižní eposy, filmy, stvořené světy či univerza, her, které navazují a rozvíjejí populární témata či postavy, nalezneme na trhu celkem dost. Vydání stolní karetní hry se nevyhnul ani knižní epos Hry o trůny, který nám odkryje svět složitých intrik, bitev i nebezpečných zvratů mezi několika mocnými rody. Ať už ale patříte mezi fanoušky amerického spisovatele G. R. R. Martina či nikoli, nahlédněte do textu, který si klade za cíl tuto karetní hru představit, protože hra samotná v sobě skrývá příslib dlouhých hodin plných zábavy. Buďte ovšem připraveni na to, že se nejedná o zábavu bezduchou. Hra o trůny vás přinutí nejen se plně soustředit, ale i rozmýšlet každý tah, plánovat a počítat i s taktikou protihráčů. V neposlední řadě se ovšem budete muset vyrovnat i s určitým prvkem náhody…

AGOT_LCG_vizualizace

Hra o trůny je karetní hra pro dva až čtyři hráče a patří mezi tzv. živé karetní hry (Living Card Game). Hrát ji je možné pouze se základní sadou, kterou jsme podrobili důkladnému zkoumání, ovšem lze ji i upravit pořízením dalších rozšíření. Nejedná se ovšem o karetní hru sběratelskou, takže obsah balíčků je vždy pevně dán a není náhodný. V maximálním počtu je tedy možné hrát až v šesti hráčích. Pokud ale budete hrát pouze ve dvou, pravidla se mění z formátu Bitva na formát Klání, který je o něco jednodušší, má méně kroků i herních součástí. Samotné hraní se po několika partiích ustálí a ve chvíli, kdy si všichni zvyknou na jednotlivé fáze, i „sedne“, ovšem doporučení tvůrců ohledně věkové hranice čtrnácti let má přece jen něco do sebe. Nejde o obsah hry jako takový, spíše o trpělivost proniknout k podstatě a opravdu pozorně své karty číst. Pokud ale máte v rodině žánrově nadšenou ratolest propadlou kouzlu Hry o trůny, která se této výzvy nebojí a je mladší, není důvod jí hru upírat.

Krabice se základní sadou pro karetní Hru o trůny je celkem rozměrná. V základní herní sadě získáte 8 karet frakcí (rodů), 192 herních karet, 28 karet plánů, 6 karet titulů (používaných pouze ve formátu hry Bitva), 30 žetonů zlaťáků, 10 žetonů označujících vliv, jeden žeton začínajícího hráče a 30 žetonů moci. Bez této základní sady nelze Hru o trůny hrát, ovšem tvorba dalších balíčků, jež lze zakoupit v dalších rozšířeních, podléhá přesným pravidlům. Krabice se základní sadou také obsahuje nezbytného Průvodce hrou a Přehled pravidel. Pokud hrajete karetní hru poprvé, připravte se na důkladné studování a pomalé odhalování postupů v každém kole. Jinými slovy, než se z vás stanou rutinní znalci rodů, budete muset nejen pečlivě číst, ale také řešit situace při hře samotné.

AGOT_LCG_karty

Než samotná Hra začne, je třeba nejen zvolit formát podle počtu hráčů, ale také rozdělit karty do balíčků podle příslušného rodu-frakce. Rozdělení je v Průvodci hrou popsáno poměrně přesně, takže je malá pravděpodobnost, že v této přípravné fázi uděláte chybu. Musíte mít ovšem na paměti, že formát Klání má jiný balíček než Bitva. Ve chvíli, kdy má každý hráč vybranou frakci a zamíchán svůj hrací balíček, hra může začít. Pravidla ani Průvodce hrou ale neodkládejte a mějte na paměti, že existuje i jedno pravidlo zlaté. Totiž, že pokud je text na hrací kartě v rozporu s pravidly, má přednost karta. Jak možná tušíte, znalost literární předlohy se určitě vyplatí, usnadní orientaci, není ale podmínkou. Balíčky jednotlivých frakcí nejsou totožné a nabízejí zajímavé vyprofilování herní taktiky podle toho kterého rodu. Zatímco jedni jsou silní na bitevním poli, nejnebezpečnější zbraní druhých může být skvěle načasovaná intrika. Neexistují žádné karty s extrémní výhodou, nejzajímavějším je určitě nalézání takticky vhodných kombinací a budování moci soupeřům navzdory. A jak z výše uvedeného vyplývá, určitě byste si měli balíček i důkladně pročíst a seznámit se s ním. Připravte si také dostatečně velký prostor, tedy takový, kde se vámi vyložené karty nebudou plést s kartami protivníků. Nevystačíte tedy s konferenčními stolky a bude potřeba se poohlédnout po pohodlném místě velikosti jídelního stolu.

Poté, co nachystáte balíčky, připravíte si prvním vyložením začátek hry a první kolo může začít. To samotné se dělí na sedm herních fází. Ačkoli je číslo sedm číslem úctyhodným, není třeba se bát, že byste se neorientovali. Jednotlivé fáze na sebe navazují s přirozeností, a tak si hráči brzy na rytmus zvyknou. A protože předpokládáme, že jste usedli k formátu hry Bitva, popíšeme kolo právě z této Hry. První fází je Plánování. Každý hráč si ze svých karet plánů vybere kartu, kterou potřebuje, a všichni najednou své plány odhalí. Poté plány vyhodnotí (některé karty mají efekt při odhalení). Určí se první hráč a podle pořadí si každý tajně vybere i kartu titulu. Ve chvíli, kdy mají titul všichni, se karty odhalí a další fáze může začít. Druhou fází je Dobírání, kdy všichni najednou táhnou dvě karty ze svých dobíracích balíčků, aby se ve fázi třetí – Vykládání – ujal hry opět první hráč. Při Vykládání spočítá hráč svůj aktuální příjem zlaťáků, vezme si je z pokladnice a následně vyloží (a zaplatí) podle hodnoty karty postavy, lokace či doplňků. Vykládat je možno tak dlouho, dokud nedojdou hráči karty v ruce, neutratí všechny zlaťáky nebo neoznámí konec své fáze. Pak přejde pořadí na dalšího.

AGOT_LCG_cards-2

Dalo by se tedy říci, že všechny tři fáze jsou jakousi přípravou na vrchol každého kola, kterým je fáze čtvrtá – Výzvy. Být prvním hráčem nemusí být vůbec výhoda, což se při několikerém zahrání karetní Hry o trůny vyjeví poměrně jasně. Partie nabízí tři druhy výzev. Výzvu vojenskou, která má za cíl zabít některé z postav protivníků, výzvu intrikářskou, jenž při úspěchu dovolí vzít soupeřovi karty z ruky, a výzvu mocenskou, kdy můžete získat jeden z žetonů moci pro svůj rod. Každá z výzev má svá pravidla a je potřeba počítat i s rozložením titulů. Karty titulů totiž obsahují i popis spojence, na kterého výzvy hrát nesmíte. Zahajování, průběhy i vyhodnocování jednotlivých výzev jsou hrou samy o sobě. Obsahují totiž nejen schopnosti vašich vyložených postav, doplňků či lokací, ale zasáhnout může i nějaká zahraná karta Události či vaše (možná především) taktické umění. Aktivní hráč, který výzvy zahajuje, je tedy hráčem útočícím, napadený soupeř hráčem bránícím se. A protože postavy, které se výzev účastní, musí být pokleknuty (pootočením karet, aby bylo zřetelné, že je již nelze do další hry počítat), být prvním nemusí být v této fázi hry výhodou.

Rodinné hodnocení:

Jedinec A – Tohle je fakt hodně dobrá hra. Musíte mít vždycky to správné uvažování. Je potřeba znát vlastnosti nejen svého rodu, ale i rodů ostatních. A hlavně dobře kombinovat karty, které padnou. Já osobně jsem vždy hrála za rod Starků a Greyjoyů. Stalo se mi ale i to, že jsem plánovala příliš dlouho a kombinace karet titulů a plánů mi zmařila plán, který jsem měla. Z karet jsem si zamilovala třeba postavu Zlovlka nebo Velkou krakatici či Utopené muže v kombinaci s Balonem Greyjoyem.

Jedinec B – Tohle mě hodně bavilo. Jen musím víc prostudovat vlastní balíček karet. Je fakt, že mi to ze začátku skoro nešlo, ale když do hry proniknete a poznáte karty, začnete chápat dobře všechny souvislosti. Je teda pravda, že mě trochu štve, že se u toho musí až tak přemýšlet, ale třeba karta plánu Útok divokým ohněm udělá víc práce než dlouho promýšlená vojenská výzva. Proto ji mám asi nejradši. Hrála jsem za frakci Noční hlídka.

Po dynamické čtvrté fázi Výzev přichází na řadu fáze pátá, kterou je Nadvláda. Hráči sečtou celkovou sílu svých aktivních (neotočených) postav, přidají 1 za každý zlaťák a ten s nejvyšší hodnotou získává pro svou frakci žeton moci. Pokud mají dva hráči stejný nejvyšší součet, nadvládu nezíská nikdo. Po vyhodnocení Nadvlády přichází na řadu doplňkové fáze Zvednutí, kdy hráči otáčí pokleknuté karty, a Zdanění, ve kterém každý vrátí neutracené zlaťáky zpět do pokladnice a ověří si, zda má v ruce správný počet karet podle své karty odhaleného plánu. Pokud má karet víc, odhodí přebytečné do vlastního odhazovacího balíčku. Hráči ovšem vrátí i karty svých titulů.

Vítězem se tedy můžete stát na konci každého kola, ovšem ten, kdo ovládne celou Hru a porazí soupeře, může být jen jeden. Cílem je nashromáždit pro svou frakci patnáct žetonů moci. Pokud se tak stane, hráč okamžitě vítězí v celé hře. Poraženým se ale můžete stát i v průběhu hry. Stane se tak ve chvíli, kdy vám dojdou karty ve vašem dobíracím balíčku. Jak bylo popsáno výše, nejedná se tedy v žádném případě o karetní hru, která by byla vyloženě oddechová. Postup vyžaduje plné soustředění a přemýšlení nad jednotlivými kartami i nad kroky protivníků. Rozhodně potěší skalní fanoušky legendárního díla G.R.R. Martina a příznivcům karetních stolních her zase nabídnou vydatnou porci herního času. Uvedené jedna až dvě hodiny totiž nemusí být zdaleka pravdou. Díky kombinacím karet se může stát, že se partie protáhne i na více hodin a přijdou na řadu nejen dohady a složité disputace nad kombinacemi karet, ale i (zcela nestylová) kalkulačka…

Hra o trůny: Karetní hra

design: Nate French & Eric M. Lang

pro 2 až 4 hráče od 14 let s dobou hraní od jedné do dvou hodin

Blackfire-logo

1 482 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.