Na počátku vybuchla supernova… (recenze)

Autor | Aktuality | Pondělí 6 Červen 2016 20.55

Nakladatelství Brokilon pokračuje ve své vřele přijímané edici Evropská space opera a v dubnu letošního roku nám jako už její desátý svazek nabídlo román Záře supernovy českého spisovatele Aleše Pitzmose. Stejně jako román Světlo pulsaru se i nový příběh odehrává ve světě Vesmírné asociace, respektive po konci Koloniálních válek mezi neokorporátní Vesmírnou asociací a demokratickým Extrasolárním společenstvím. Dvanáct let po konfliktu se křehký mír začíná hroutit a obchodní korporace touží jednou pro vždy zatočit s rebelujícími kolonisty. Čas se krátí a k udržení míru může přispět nejen vojenský poradce Patrick Kerr, bývalý válečný hrdina a následně zrádce Asociace, jenž našel útočiště na hlavní vzbouřenecké planetě Liberty, ale především informace od členů posádky vesmírné lodi Eridanus, v čele s Desmondem Sommersem, žádajícím o azyl.

Zare-supernovy-obalka

Zatímco se nepřátelé blíží, jedinou zbývající nadějí je riskantní mise na Mars za účelem osvobození vězně X a následná výprava do hvězdného systému Alula Australis. Během této výpravy musí velící Patrick Kerr čelit nejen pronásledovatelům a vzrůstající nedůvěře podřízených a nových společníků, ale i svému symbiontovi, mimozemské entitě, jež mu před lety pomohla přežít. Kerr bohužel netuší, zda se mu bytost snaží opět pomoci, anebo s ním manipuluje s dosud nejasnými důvody. Není jasné ani to, zda posádka dokáže svůj úkol splnit včas a zda se vůbec budou moci vrátit do svých domovů, do světa založeného na spotřebě pod diktátem nenasytných soukromých korporací, v němž se demokracie stala zbytečnou přítěží.

Čtenář neobeznámený s dějem předchozí knihy ze stejného prostředí nemusí mít obavy, nová kniha je zcela samostatným dílem, ve kterém se nám dostává všech potřebných informací, přestože mnohé mají oba příběhy společné. Hlavní postavou je zde někdejší elitní voják, jenž neuposlechl rozkaz a stal se tak vzbouřencem. Poté, co nahlédne za oponu manipulace a dezinformací mocné Asociace, se přidá na stranu jejích nepřátel. Nechybí flashbacky z Kerrova života, jež dopomáhají k pochopení jeho skutků a myšlení. Autor využívá různorodých charakterních archetypů, aniž by příliš sklouzával k jejich plochosti a klišé. Veškeré události se v rychlém tempu odehrávají v rámci jediného týdne a důraz je tak kladen spíše na akci a dobrodružství, než na hlubší charakterizaci. Desmond Sommers a jeho přátelé, známí ze Světla pulsaru, zde sehrají jen druhořadou roli.

Jedná se o klasickou dobrodružnou space operu, v níž není nouze o vesmírné boje, realistickou technologii budoucnosti, vesmírné dálavy a špetku astrofyziky. Vše je zabaleno ve srozumitelné a čtivé formě. Pitzmos ví, jak upoutat pozornost svého čtenáře a vyhýbá se zbytečným a zdlouhavým popisům. V jednoduchosti tkví jeho síla, nečekejte tak úžasné a originální nápady či snad komplikovanou zápletku, autor se často spoléhá spíše na štěstí a náhodu (či chcete-li osud), osvědčené berličky posunující příběh kupředu, a leckomu může lézt na nervy rovněž přílišné sebemrskačství hlavní postavy. Vítaným zpestřením jsou naopak vcelku zajímaví mimozemšťané, kteří patrně sehrají větší roli i v dalších svazcích. Milovníky hlubin vesmíru a nenáročné zábavy dílo zřejmě nezklame, ostatní ať sáhnou raději po propracovanějších kouscích…

Aleš Pitzmos: Záře supernovy

brožovaná, obálka frenta / Dollar Photo Club a Lukáš Tuma, 386 stran, 298 Kč