Zelená horda zombíků útočí! (recenze)

Autor | Aktuality | Sobota 20 Duben 2019 10.00

Zombicide je fenomén nejen ve světě, ale už i v České republice. Poprvé v české lokalizaci zaútočili nemrtví vesničané v čele s nekromancerem a obrovskou zrůdou v samostatné hře Černý mor. Následně na přeživší začaly dotírat zombie šelmy, které vedl obávaný Monstrvlk na území města Wulfsburg ve stejnojmenném rozšíření. Dnes se ale podíváme na novou samostatnou hru, která nese název Zelená horda, v níž se proti přeživším tentokrát postaví nemrtví orkové s brutální silou za podpory ještě silnější orčí zrůdy. Čas se nachýlil…

Zombicide_Zelena_horda

Pokud znáte Černý mor, dýchne na vás při otevření nemalé krabice něco známého. Pořadač s obřím množstvím plastových figurek zombie bestií včetně šestice nových hrdinů, do jejichž kůže se hráči budou vtělovat. Nové lokace zajistí oboustranné desky, nahrazující herní plán, který si můžete různě sestavit. Šest panelů inventáře pro postavu, aby se mohla proti zelenokožcům řádně vybavit, a nechybí ani řada žetonů, karet a neodmyslitelné kostky. Novinkou kromě některých herních mechanismů je i figurka trebuchetu – obrovského katapultu, jehož obsluha vám pomůže ubránit se přesile nebo dokonce těm nejsilnějším z hladových zombií.

Pro zkušené hráče Zombicide je výhodou, že většina pravidel zůstává nezměněná. Hráči mají určitý počet akcí dle své úrovně. Nejčastěji využívají pohyb, souboj, prohledávání a třeba i způsobení hluku pro nalákání nestvůr. Schopnosti se zvyšují díky počtu zabitých nestvůr. Ovšem oproti standardním zombiím má horda značnou výhodu. Běžně se zombíci „rodili“ pouze na svých stanovištích určených scénářem nebo nekromancerem. Nově se po každé fázi zombií přidávají figurky i na jedno „odkladné“ stanoviště, kde se hromadí a dílem náhody se čeká, až do hry přijde karta Horda útočí. V ten moment se do hry dostávají naráz všechny odložené figurky a směle masakrují přeživší.

Zombicide_Zelena_horda-herni-plan

Oproti chodcům – zombiím s jednou aktivací (pohybem) – z Černého moru se orkové mohou pyšnit silou, která může postavě ubrat celé dva životy. A to je dost, vezmeme-li v úvahu, že hrdinové mají jen tři. Aby se ale hra trochu vyvážila, jsou v balíčku vybavení mocnější zbraně a na přetřes přichází i trebuchet. Tím lze zasáhnout blížící se hordu či zlikvidovat zrůdu, kterou konvenčními zbraněmi jednoduše nedostanete. Nicméně obsluha katapultu není zadarmo. Jeden výstřel stojí tři akce a počet kostek, kterým házíte, je dán střelivem, které použijete. Kamení vám zaručí šest kostek a zničí s přehledem rychlé gobliny i orčí chodce, ovšem kupříkladu obrněné tlusťochy zahubí až střela s pytli plnými cihel – na ty ovšem házíte pouze třemi kostkami. Majstrštyk pak je, když jedinou osamocenou kostkou hodíte úspěch a po všemocné orčí zrůdě zůstane jen mastný flek, protože ji majestátní balvan nekompromisně zamáčkne do země.

Používání trebuchetu má ovšem také jistou nevýhodu. U většiny her bylo docíleno vítězství právě díky trebuchetu, to ovšem nutně znamenalo, že jej někdo musel neustále ovládat. Pokud tedy jeden z hráčů dostane za úkol bránit skupinu od náporu hladovějících zombií, bude sice rychle postupovat na žebříčku úrovně, jenže mu to není moc platné, protože celé své akce prakticky nedělá nic jiného, než že posouvá trebuchet, anebo z něho pálí, což může po nějaké době nudit. Další novinkou jsou lokace stok, jejichž průchod stojí postavu dvě akce, což hráčům může při úprku udělat pěkně tlustou čáru přes rozpočet. Stejně tak mohou pomoci nebo zavařit nové prvky, a to žetony zátarasu či živého plotu, za nějž se můžete schovat, nebo přes něj střílet šípy.

Zelena-horda-postavy

Pro první seznámení s fenoménem Zombicide je Zelená horda stejně dobrá jako Černý mor. Lze ji hrát samostatně a jen nepatrně u ní stoupla obtížnost. Nicméně opravdovou bombu vidím v kombinaci obou samostatných her včetně rozšíření Wulfsburg. Protože pak jsou přeživší postaveni před opravdovou výzvu. Kombinace zombií, vlčích bestií (mají 3 akce) a orků včetně tří zrůd, které se mohou objevit na herním plánu, to už je opravdová zombie apokalypsa! Hru lze doporučit hráčům, kteří rádi spolupracují a nezaleknou se převahy, kterou vám systém hry neustále pumpuje na hrací desku. Náhoda hraje velkou roli, protože váš osud vždy stojí na hodu kostkami a na kartách, jež sejmete z vrchu balíčku – i tak je tu ale prostor pro strategické hraní a všudypřítomné příběhy ve scénářích krásně dotvářejí atmosféru. Pokud si tedy chcete užít nelítostnou řež a už dlouho jste toužili vystřelit si z trebuchetu – Zelená horda vám tato přání splní.

Zombicide: Zelená horda

design hry: Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien a Nicolas Raoult

pro 1 až 6 hráčů od 14 let s dobou hraní 60 až 180 minut