Co se skrývá za zdmi sirotčince? (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 25 Duben 2019 16.50

Sirotčinec. Osmatřicet dětí. Bílé uniformy, každodenní studium, pravidelný režim, mamá Isabella. Lesnatý pozemek, který je pro děti celým světem, jenž končí zdmi a branou. Rozesmáté děti, které si dle libosti hrají na honěnou a musí dodržovat jen pár pravidel, nic víc. Pro ty hodné je tu vždy pochvala od mamá, co by si kdo mohl přát víc? Ale je tohle skutečný svět? Nebo se ten skutečný nachází v neznámu za branou? Ale proč nikomu nikdo z jejich blízkých nenapsal? Před čím je mamá chrání? Je jim opravdu souzeno znát okolní svět pouze z knih a vyprávění, nebo je to vše pouhá lež a za branou číhá cosi nebezpečného? Odpovědi na tyto otázky odhaluje komiksová série Zaslíbená Země Nezemě scenáristy Kaiua Širaie a ilustrátorky Posuky Demizu.

Zeme_nezeme01_obal.indd

V prvním svazku Zaslíbené Země Nezemě se seznámíme s hlavními hrdiny Emmou, Normanem a Rayem, kteří žijí s ostatními dětmi v sirotčinci Grace Field House. Vše se zdá být normální až do okamžiku, kdy se Emma s Normanem dozví strašlivou pravdu o tom, proč jim vlastně nikdo z jejich adoptovaných předchůdců nikdy nenapsal. Začínají pomýšlet na útěk ze sirotčince, když tu jim plány přeruší příjezd záhadné sestry Krone. Je to neškodný dospělý, či snad nepřítel? Některých odpovědí se dočkáme už ve svazku druhém, kdy se na útěk začínají připravovat i další děti, které však brzy zjistí, že některé z nich prozrazuje jejich plány mamá…

Série Zaslíbená Země Nezemě nabízí hned několik opravdu zajímavých postav: Například Raye, jedenáctiletého kluka, který se svým intelektem jako jediný vyrovná Normanovi, geniálnímu mozku sirotčince. Ray je nejen sečtělý, nadaný je navíc i pohybově. Pod tím vším se skrývá komplikovaná osobnost kluka, který už v jedenácti letech dokáže být dvojitým agentem. Díky odměnám, jež dostává od mamá z vnějšího světa za dobře odvedenou práci, má Ray mnohem jasnější představu o tom, co děti ze sirotčince za zdmi čeká. To Norman je jeho pravý opak, sice stejně chytrý, ovšem nikdy by nenechal přítele v nesnázích, za všech okolností se snaží být optimistou a povzbuzovat všechny okolo, přestože k úspěchu mají okolnosti daleko. A to jsou jen dva jmenovaní z mnoha, mezi skupinkou protagonistů si patrně každý najde svého oblíbence.

Zeme_nezeme02_obal.indd

V Zaslíbené Zemi Nezemi je čtenáři od začátku jasné, že nejde o jen tak obyčejný sirotčinec, ovšem ve chvíli, kdy už si je takřka jist, jaké tajemství skrývá, přichází zvrat. Dojem předvídatelnosti se zde opakovaně mění v iluzi, kterou střída úžas nad promyšleností plánů v plánech. Komiks umí vyvolávat emoce tak silné, až si připadáte, jako byste dobrodružství s hrdiny skutečně prožívali. Po dočtení se z roku 2045 vrátíte do přítomnosti s úlevou, že ještě zbývá dost času, než něco takového snad nastane. Potěší i japonsky precizní kresba, která dokáže uchvátit od prvních stan a skvěle doprovází zajímavý a temný příběh. Pro jeho působivost bych komiks nedoporučovala citlivějším povahám mladším dvanácti let. Jinak ovšem Zaslíbená Země Nezemě příznivce japonských komiksů rozhodně nezklame.

Zaslíbená Země Nezemě, svazek první a druhý

scénář Kaiu Širai, kresba Posuka Demizu

brožované, překlad Anna Křivánková, 192 stran, 199 Kč