Ocenění

Obsah XB-1 10/2016

Autor redakce | Obsahy čísel | Středa 28 Září 2016 8.00

xb-1_10_2016

Obsah XB-1 10/2016

Zahraniční SF

Alyssa Wongová: Hladové dcery lačných matek

(Hungry Daughters of Starving Mothers, 2015, překlad Ivana Svobodová)

 – cena Nebula

Laird Barron: Halíme kouřem záři severu

(We Smoke the Northern Lights, 2015, překlad Jitka Cardová)

Thomas Ligotti: Červená věž

(The Red Tower, 1996, překlad Milan Žáček)

- Cena Brama Stokera

Caitlín R. Kiernanová: Rudá jako nach

(As Red as Red, 2010, překlad Petr Kotrle)

Domácí SF

Lukáš Hrdlička: Virtuální řepa

Vladimír Zábrodský: To nejlepší pro Sandru

Radoslav Kalaš: Batarochoi

Publicistika

Orrin Grey: Ale je to strašidelné?

Julie Nováková: Život, jak ho (ne)známe: Divoký zrod astrobiologie

Jason Sanford: Znepokojeni Lovecraftem

Tomáš Miklica: Stephen King a Dollar Babies…

Fantastická věda

Nejstarší obratlovec? Žralok!; Záhadný předek Austrálců;

Antibiotikum z nosu; Geneticky modifikovaní komáři pomáhají;

Hory na Venuši míchají s mračny

Filmfaroniáda

Filmové premiéry; Sebevražedný oddíl: Můj kamarád drak;

Star Trek: Do neznáma; Smrtelné historky; Klapka!

Vivisektor

Čtenáři čtenářům; Kristina Hlaváčková: Artefakt;

Matthew Mather: Kyberbouře;

Scarling Alice: Lacrimosa – Rekviem pro Saschu;

J. Redwine: Stínová královna. Havraní říše I;

John Boyne: V tomto domě straší; Garth Stein: Záblesk světla;

Laura Barnett: A co kdyby to bylo jinak?;

Sebevražedný oddíl: Kopanec do zubů; Nové knihy

Autor obálky: Les Edwards

1 720 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 34 »

  1. Comment by Kim — 28.9.2016 @ 20.49

    obálka wow

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  2. Comment by Noir — 28.9.2016 @ 21.24

    Tohle číslo je podle mého gusta… bral bych to klidně jednou za čtvrt roku. Jednou ročně je šíííleně málo:)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  3. Comment by Slavo — 28.9.2016 @ 21.37

    Petr Kotrle prekladá pre časopis?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  4. Comment by Slavo — 28.9.2016 @ 21.41

    Inak som zvedavý najmä na Wongovú, tá poviedka ma zaujala už pri vyhlasovaní cien Nebula

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  5. Comment by Toolshed — 28.9.2016 @ 21.51

    Osobne najočakávanejšie (a už teraz mám pocit, že asi aj najlepšie) číslo x-béčka.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 1

  6. Comment by Martin Sust — 28.9.2016 @ 21.59

    Ano, překlady Petra Kotrleho se v XB-1 objevují několikrát do roka. Doposud pro nás přeložil 15 povídek a novel (Greg Egan, Robert Silverberg, Paul Melko, Charles Stross aj.). Jsme za to rádi :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  7. Comment by KeB — 28.9.2016 @ 22.35

    Caitlín R. Kiernanová – Její povídka v prvních křídlech Cthulhu byla jedna z nej. Její povídka ve druhých křídlech pro změnu za moc nestála. Tak jsem zvědavý :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  8. Comment by p.urban — 29.9.2016 @ 0.18

    Jsem zvědav, co J. Sanford napsal o Lovecraftovi.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

  9. Comment by Slavo — 29.9.2016 @ 3.28

    Aj tá astrobiológia znie sľubne.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

  10. Comment by p.urban — 5.10.2016 @ 13.09

    Takže přesně jak jsem čekal :) Rasista, morální nedostatky, nejvíc mě ale pobavila věta: „Mnoho jeho současníků bylo jeho názory vysoce znepokojeno a snažilo se ho přesvědčit k jejich přehodnocení, avšak bezvýsledně.“ Už jsem to tady jednou psal, ale napíšu to znovu: V Lovecraftově době, byli jeho „názory“ něco tak běžného, že se nad tím sotvakdo pozastavil. To pouze v dnešní době se menšina sluníčkářů snaží většině normálních lidí vnutit své pomatené představy o tom, jak by měl svět vypadat. Jsou to však jen představy, realita je zcela jiná.

    Docela se to rozjelo, co? Thumb up 4 Thumb down 6

  11. Comment by Martin Sust — 5.10.2016 @ 18.22

    Vzhledem k tomu, že i odkazy vyžadují znalost anglického jazyka, nechávám Jasonovu reakci nepřeloženou, nicméně blíže dokládá, že Lovecraft byl rasistou opravdu z hlubokého přesvědčení, nad rámec soudobé společnosti, a stejně tak i fakt, že svým chováním už tehdy vzbuzoval oprávněné reakce především u své ženy, ale nejen u ní. Omluva „dobou“ není na místě a její používání už bylo přesvědčivě vyvráceno. Přesto je autorovo dílo stále vysoce ceněno, jen je třeba jeho osobu hodnotit bez zbytečných omluv:

    H.P. Lovecraft lived in what is often called the nadir of American race relations. Because of this many people attempt to excuse Lovecraft’s racism and anti-Semitism as merely being a product of his time.

    However, Lovecraft’s racism and anti-Semitism went far beyond the norm even of those horrific times. And as times changed, Lovecraft didn’t change with them, instead sticking firmly to his racism and anti-Semitism.

    Lovecraft’s hateful views were a major concern of his wife Sonia Greene, who was Jewish. Sonia was extremely disturbed by Lovecraft’s anti-Semitism and repeatedly raised this issue with Lovecraft, as related in this Wired article which states “Greene told a biographer later that she kept reminding Lovecraft about her own background, but it didn’t seem to dissuade him from his fear of Jews and other immigrants.”

    Sonia even once confronted Lovecraft on how she a member of a group he despised, to which he responded by telling her that she “no longer belonged to these mongrels.”

    Despite Sonia repeatedly raising these issues with Lovecraft, as she later wrote, “Whenever we found ourselves in the racially mixed crowds which characterize New York, Howard would become livid with rage. He seemed almost to lose his mind.”

    It’s likely even Lovecraft knew his views were not the standard of his day. Otherwise, why would he work so hard to defend his racism and hatred? An example of this is related beginning on page 97 of S.T. Joshi’s A Dreamer and a Visionary: H.P. Lovecraft and his Time. Joshi describes how Charles D. Isaacson wrote an essay on racial tolerance which also attacked the film Birth of a Nation for inciting “racial hatred.” In response Lovecraft wrote that “Mr. Isaacson’s views on racial prejudice … are too subjective to be impartial.”

    Isaacson responded with an essay attacking Lovecraft, saying that the author “is against tolerance of color, creed and equality, upholds race prejudice…”

    The year this exchange took place? 1915. Even that long ago people were willing to call out Lovecraft for his racism.

    Lovecraft’s friend Wilfred Branch Talman also noted Lovecraft’s racism, although unlike with the Isaacson exchange Talman merely dismissed Lovecraft’s “racist viewpoint” as being part of the bizarre 18th century aristocratic pose Lovecraft affected. But the fact that Talman even noticed Lovecraft’s racism during one of the most racist times in American history speaks volumes about how bad Lovecraft’s views were.

    The view that Lovecraft’s racism and anti-Semitism wasn’t merely a product of his times is also taken up by many of the people who have studied the author’s works in recent years. For example, in the intro to The Mammoth Book of Cthulhu: New Lovecraftian Fiction editor Paula Guran writes “Lovecraft’s prejudice seems, at the very least, somewhat more pronounced than many of his contemporaries.”

    Guran’s view is echoed by China Miéville in his introduction to At the Mountains of Madness: The Definitive Edition by H.P. Lovecraft, where Mieville writes “Two things are sometimes adduced to excuse (Lovecraft). One is that it was ‚the time‘ — people were just ‚like that‘ back then. This is an unacceptable condescension to history: people were emphatically not all like that.”

    As I stated in my original XB-1 essay, despite Lovecraft’s racism and anti-Semitism his legacy is secure because of the many authors and creators who have taken his ideas and run with them. In addition, most people are able to appreciate Lovecraft’s influence on horror and dark fantasy while also acknowledging the negative aspects of his life and work.

    But none of that means we should ignore or excuse the negative aspects of his life and work.

    Oblíbené. Líbí/nelíbí: Thumb up 7 Thumb down 3

  12. Comment by p.urban — 5.10.2016 @ 19.02

    Já ovšem nic neomlouvám. Jestli byl Lovecraft rasista, byla jeho věc. Každý má právo na svůj názor. Krom toho, dnes je zvykem označovat za rasistu každého, kdo upozorní na nějaký problém spojený s „lidmi z jiných kultur“, takže samotné slovo „rasista“ je zcela zdevalvováno. Ale přijde mi celkem legrační, že si Lovecraft, takový „zlý rasista“ vzal za ženu Židovku. To to asi s tím rasismem nebylo tak horké :) Uvažují vůbec sluníčkáři někdy nad tím, že většině lidí nevadí, že má někdo jinou barvu kůže, ale to, jak se chová? Že třeba někoho zabije, okrade, znásilní vyhazuje odpadky z okna nebo celé noci vyřvává zdrogovaný na ulici?

    Docela se to rozjelo, co? Thumb up 7 Thumb down 6

  13. Comment by Martin Sust — 5.10.2016 @ 19.12

    Jsou známy případy nacistů zamilovaných do židovek, podobný argument je nejen zcestný, ale navíc dokládá, že jste text výše snad ani nečetl. Muž kvůli zamilovanému poblouznění dokáže porušit takřka jakékoli své hodnoty. Nebo si opravdu myslíte, že ne?

    Na to ostatní nejsem schopen reagovat, jsou to jen bláboly o tupých sluníčkářích, kteří jsou dle potřeby buď naprosto neschopní a jdou tzv. pod nůž, jindy zase agresivně potírající jakýkoli jiný názor. Já vás nikdy nenazval rasistou, antisemitou či fašistou, rád bych tedy, abyste byť nepřímo přestal sluníčkářství používat, stejně je to jen výraz neschopnosti argumentovat.

    Docela se to rozjelo, co? Thumb up 6 Thumb down 5

  14. Comment by p.urban — 5.10.2016 @ 20.01

    Text jsem četl, i když nevládnu angličtinou jako vy. Není tam nic, co bych už nevěděl. Na to ostatní nejsem schopen reagovat, jsou to jen bláboly. Já vás nikdy nenazval sluníčkářem, rád bych tedy, abyste byť nepřímo přestal rasismus používat, stejně je to jen výraz neschopnosti argumentovat :) A teď vážně: Proč se v poslední době neustále omílá, že byl Lovecraft rasista? Mám pocit, že je to tipicky sluníčkářská kampaň, jako když se objevili nápady o revidování Kocoura Mikeše nebo Chaloupky strýčka Toma.

    Docela se to rozjelo, co? Thumb up 3 Thumb down 5

  15. Comment by Martin Sust — 5.10.2016 @ 20.52

    Lovecraftův rasismus se u nás v poslední době zmiňuje kvůli vzestupu popularity jeho prací poté, co tu začaly po delší době vycházet, když vypršela autorská práva. Oživení na anglo-americké scéně toto téma přišlo díky diskusi o podobě ceny World Fantasy Award, nicméně skutečnost, že byl rasistou a antisemitou je známá dlouho. Vzhledem k tomu, že jste ve výše uvedeném textu i v odkazech nenašel nic nového, což pro mě skutečně neplatí, beru dotaz jako akademický, jistě si důvody uvědomujete.

    Po pravdě mě ta nejen vaše neochota nazývat v tomto případě věci pravými jmény překvapuje. Chápu, že HPL je jako autor pro mnohé takřka modlou, sám mám jeho povídky velmi rád. Ještě víc mám díky dětské četbě v lásce tvorbu Roberta E. Howarda a přesto si uvědomuji, jakým člověkem byl a nestavím ho na piedestal. Tyto vzrušené diskuse beru jako nafouknutí skutečnosti, o níž málokdo rozumný vzhledem k Lovecraftovým prokázaným názorům pochybuje, jakoby se někdo záhadný věrolomně snažil útočit na autorovu osobnost a toužil ho pošpinit, přestože důvod, proč by to kdokoli dnes dělal, víceméně chybí, zvláště když se i jeho odpůrci v tomto ohledu shodují na tom, že to byl výjimečný spisovatel.

    Sluníčkářská kampaň? Nebo že by židobolševická? Imperialistická? Mohou za to zednáři? Nebo snad přisluhovači Cthulhu? Ale nechme toho, Jason Sanford vaše nařčení vyvrátil a svůj text v mých očích bezesporu obhájil. Ostatní už je jen mlácení prázdné slámy :-)

    Docela se to rozjelo, co? Thumb up 5 Thumb down 4

  16. Comment by p.urban — 5.10.2016 @ 21.05

    Mlácení prázdné slámy je především neustálé zdůrazňování toho, že byl rasista. Taky je o něm známo, že měl rád kočky. No a? Miéville je zase neomarxista. Já zase demarchista. Každý si může věřit v co chce. To jen sluníčkáři mají potřebu neustále někoho kádrovat, na něco poukazovat a vnucovat ostatním svůj náhled na svět. Mimochodem, jakým člověkem podle vás byl R. E. Howard? Taky rasista? :)

    Docela se to rozjelo, co? Thumb up 4 Thumb down 5

  17. Comment by Martin Sust — 5.10.2016 @ 21.16

    Správně, no a? Každý si může udělat názor sám. Tak proč se o tom dále bavit, jen tím nahráváme onomu kádrování proradných sluníčkářů…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 3

  18. Comment by p.urban — 5.10.2016 @ 21.24

    Proč se o tom bavit? Protože blábolením o rasismu to začíná a snahou o přepisování, revidování a vynechávání to končí :)

    http://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/evropa/bez-negru-z-detskych-knih-mizi-nevhodna-slova_257628.html

    Docela se to rozjelo, co? Thumb up 5 Thumb down 5

  19. Comment by Martin Sust — 5.10.2016 @ 21.27

    Tak přestaňte blábolit a je to v suchu :-)

    Docela se to rozjelo, co? Thumb up 5 Thumb down 7

  20. Comment by p.urban — 5.10.2016 @ 21.36

    S blábolením o rasismu jste začal vy. To je teď taková móda :)

    Docela se to rozjelo, co? Thumb up 6 Thumb down 5

  21. Comment by standa.e — 5.10.2016 @ 22.24

    Pro mě je samozřejmě hvězdou čísla Vladimír Zábrodský a jeho povídka „To nejlepší pro Sandru“. Vezmu-li v potaz, že hlavní hrdinkou mé vlastní povídky v daném ročníku Daidala byla Sandra, zdá se mi přítomnost „pana Ertla“ v Zábrodského textu být maximálně znepokojující skutečností. ;D

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  22. Comment by Slavo — 6.10.2016 @ 6.48

    Zábrodský vie vždy prekvapiť. V rôznych zmysloch slova. Ale posledné poviedky u mňa bodovali, a tak som samozrejme zvedavý aj na túto.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  23. Comment by Jana Dvořáčková — 8.10.2016 @ 9.36

    Hladové dcery lačných matek byly docela dobré. Jen ve výsledku vlastně nezanechaly žádný hlubší dojem. Žádné zděšení, fascinaci, pronásledování ve dne, v noci :) . Měly ovšem zajímavý nápad, který by se dal pěkně rozvíjet.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 1

  24. Comment by p.urban — 9.10.2016 @ 20.45

    Jana Dvořáčková: Teď jsem to dočetl. Docela dobré, kdyby si ovšem autorka odpustila tu módní „lesbickou“ notu :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 2

  25. Comment by Jana Dvořáčková — 10.10.2016 @ 17.37

    p.urban: Minulý týden jsem dokoukala seriál – „Orange is the new black.“ Je to z prostředí ženské věznice a lesbické techtle se tam děly skoro v každém dílu. Ale co taky s časem v ženské věznici, když jsi tam na dlouho, žejo :) . I kdybys nebyla lesbička, tak to zkusíš :) . Povídku jsem četla krátce poté a hlavní hrdinka s přítelkyní mi tam nijak nevyčnívaly.
    Ale máš pravdu, že některá témata se omílají víc, než jiná. Asi bych tomu ale neříkala móda. Možná autorka jen píše o tom, co zná. Nebo je tolerantnější, než její čtenáři.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  26. Comment by p.urban — 10.10.2016 @ 20.18

    Jana Dvořáčková: Anebo si prostě chce jen „přihřát polívčičku“ na lidech, kteří svou urputnou snahou o „jinakost“ otravují ostatní :)Dobře, žes zmínila tu věznici. To jen dokazuje, že žádní „homosexuálové“ ve skutečnosti neexistují. Člověk je od přírody bisexuální, někdo radši ženy, jiný muže, je to pouze otázka vkusu. „Problém“ z toho udělali až faráři a psychologové, ve starověku to nikdo neřešil.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 3

  27. Comment by Jana Dvořáčková — 10.10.2016 @ 20.57

    p.urban: No heleť, já ti nevím. Tyhlety ústavy (vězení) jsou umělé prostředí, kde jenom přežiješ (to není moudro z toho seriálu, fakt jsem hluboce přemýšlela) :) .
    Pár homosexuálů znám, nemyslím, že by jejich potřeby byly hrané, ale nevím, jaké to je milovat holku, nebo se milovat s holkou, takže netuším, jak bych se cítila, kdybych byla v ženské věznici a potřebovala nějaký „kontakt,“ když vezmu v úvahu, že bych neměla jinou možnost.
    A ty seš stejně jenom drnda snažící se mámit informace provokativním způsobem :) .

    Jo, možnost, že se autorka snaží zalíbít, je tu taky. Ale ona se chce zalíbit. Je to autorka, co má dělat :) ?

    Jó, starověk, to byla jiná doba :) .

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  28. Comment by p.urban — 10.10.2016 @ 21.28

    Jana Dvořáčková: Neříkám že jsou hrané. Ale vkus se časem může změnit. Je to tak u jídla, oblečení, domu, a u někoho to může být i u preference sexuálních partnerů. Co se týče starověku, vzpomíná se snad na Alexandra Makedonského jako na homosexuála, nebo bisexuála? Ne, důležité přece je, že to byl úspěšný vojevůdce, a ne to, jaké měl záliby.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  29. Comment by Jana Dvořáčková — 11.10.2016 @ 15.21

    p.urban: Ohledně orientace moc nevěřím ve změnu vkusu. Tedy pokud tě odjakživa neláká obojí. Je to něco víc, než oblíbené jídlo, žánr, nebo nějaké místo, kam třeba rád vycestuješ.
    Ve starověku tohle asi nikdo neřešil, (ale to si jenom myslíme). Jen hádám, ale časem asi církve stanovily, že z čeho nevznikne dítě, je divné. A od té doby to jde s lidmi pořád.

    Ptala jsem se bývalého kolegy – homosexuála, proč má tahle skupina furt takovou potřebu na sebe upozorňovat různými akcemi a pochody a bůhvíčím. Vždyť okolí ho zná a co si myslí zbytek světa, mu může být… víš kde. No, vypadalo to, že se urazí, ale povídal cosi o potřebě upozornit na jinakost a nutnost ostatních, aby ji přijali.
    Jenomže upozorňovat na něco moc, nepovede k přijetí, ale může to vzbudit opačné reakce, povídám já.
    On to sice moc nepodpořil, ale vypadalo to, že ví, jak to myslím.
    Holt reakce veřejnosti na cokoli mimo „standard,“ bude asi problém pořád.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  30. Comment by p.urban — 11.10.2016 @ 17.42

    Jana Dvořáčková: To je právě ono. Nikdo není povinen přijímat cokoliv :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  31. Comment by Jana Dvořáčková — 11.10.2016 @ 18.13

    p.urban: To je pravda, ale přesto mi ta povídka nevadila. Asi je v případě povídky na každém čtenáři, jestli si bude myslet, že je tématem k něčemu nucen, nebo prostě jenom čte povídku s tématem, které mu nevyhovuje.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  32. Comment by p.urban — 11.10.2016 @ 21.42

    Jana Dvořáčková: Hlavně záleží na tom, jak se to pojme, třeba Rakvářova dcera http://www.legie.info/povidka/28614-rakvarova-dcera je výborná a je to jedna z mých oblíbených povídek.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  33. Comment by Jana Dvořáčková — 12.10.2016 @ 15.00

    p.urban: Díky za doporučení, tuhle knihu nemám.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  34. Comment by Toolshed — 15.10.2016 @ 11.08

    Podľa očakávania sa mi páčili všetky poviedky v zahraničnej sekcii, najviac asi Kiernanová. Od každého z trojice Barron, Ligotti aj Kiernanová som síce čítal už aj lepšie kúsky, ale zase bolo super, že všetky poviedky sa od seba dosť líšili svojím tónom, čiže sa v tomto čísle mohol horor prejaviť v rozličných podobách, čo len ukazuje jeho univerzálnosť a tvárnosť. Dokonca aj Wongová bola celkom fajn, minimálne nápad.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.