Jak jsou na tom nakladatelé? Cílem je přežít, říká Planeta9
Současný boj s koronavirem zasáhl nemilosrdně i knižní trh, a to na všech frontách od nakladatele až po tiskárny. Takřka ze dne na den a zcela neočekávaně se vše zastavilo a prodeje knih se propadly až téměř k nule. O způsobených ztrátách, ale i o výhledech do budoucna jsme si povídali s Veronikou Marhounovou z nakladatelství Planeta9. Planeta9 je zatím ještě mladé a malé nakladatelství moderní a klasické sci-fi, nicméně už se u čtenářů těší oblibě, jelikož vypouští na oběžnou dráhu například knihy Iaina M. Bankse, Petera F. Hamiltona či Adriana Tchaikovského.
Médii a sociálními sítěmi proběhly zprávy o tom, že mnozí nakladatelé v současné nelehké době zastavují produkci. Mohla bys, prosím, jako člověk z oboru vysvětlit, co je k tomu vede?
Výpadek systému a nejistota. Hlavní důvod jsou restrikční opatření vlády, konkrétně uzavření knihkupectví. To způsobilo téměř okamžitě zamrznutí prodeje knih. Knihy jako odvětví byznysu obecně negenerují velký zisk a nakladatelé často žijí od faktury k faktuře.
Řetězec nakladatel – distribuce – knihkupectví – zákazník je křehký a problém v jedné části se okamžitě přelévá do všech dalších. Už po několika dnech největší prodejní řetězec oznámil pozastavení plateb dodavatelům. Teď se horečně počítá, pro každého je důležité, jak moc špatně nebo dobře na tom byl v době „před nákazou“.
Představa, že veslo od zavřených prodejen převezmou e-shopy, se zatím ukazuje jako mylná. Vzhledem k tomu, že většina lidí zatím nefunguje na 60 % platu, ale brzy bude, nedá se očekávat, že by se situace výhledově zlepšila.
Důvod pro omezení nebo zastavení produkce nakladatelství ale není jen okamžitý výpadek prostředků. Jednak zde máme báječnou směs neschopnosti, výsměchu a demagogie, při nejlepší vůli se nedá predikovat, kam se s námi smýkne v nejbližších týdnech a měsících. Jednak je paralýza takřka globální. A nakonec se mění situace přímo v našem rybníčku. Velké firmy jsou v potížích, je jedno, jestli vlivem situace, nebo se našlo vhodné alibi pro dlouhodobé problémy.
A jaká je situace u vás, zatím ještě malého nakladatelství? Plánujete například některé tituly vyškrtnout z edičního plánu nebo je prozatím odložit? Snížíte náklad, nebo teď utratíte víc za propagaci?
Planeta9 je punk. Nemáme zaměstnance ani masivní režii, a nikdy jsme ani neměli peníze, což teď vypadá paradoxně jako výhoda. Nic neškrtáme ani nerušíme, aspoň zatím. Nechceme zklamat čtenáře. Myslíme i na naše překladatele, redaktory, grafiky. Jasně, hledáme možnosti, jak ušetřit a zachovat co nejlepší kvalitu. Teď aspoň uvidíme, co jsme přehlédli, když jsme si bláhově mysleli, že všechny náklady jsou okrájené na kost. Taky přestanou rvačky o výborné překladatele. Pardon, šibeniční humor.
Na monitoru nám bliká velký růžový nápis Don’t panic a cílem je přežít. Až pominou časy koronaviru, může být hrací deska úplně jiná a třeba tím i vznikne šance pro nové hráče.
Zmínila jsi, že e-shopy zatím nedokázaly nahradit zavřená knihkupectví. A co e-knihy? Řada čtenářů si jistě myslí, že tudy by cesta vést mohla, byť se tedy často ozývají, že by elektronické knihy měly být výrazně levnější než ty papírové.
V celkovém měřítku tvoří e-knihy prozatím jen pár procent obratu, i když zrovna ve sci-fi a v našem případě je to o pár procent více. Kniha funguje na více úrovních než jen na obsahu sdělení. Výrazně levnější e-knihy nebudou. Trh s e-knihami je odrazem trhu s papírovými knihami, ale odrazem poněkud pokřiveným. Předstírá se, že hmotný produkt funguje i v online prostředí, ale není to tak. Je to jen můj názor, ale myslím, že pro e-knihy by se měl používat jiný model než pro papírové. Jak pro nákup práv u těch překladových, tak pro podmínky prodeje prostřednictvím distributorů. Nulové DPH by také pomohlo, a myslím, že i pro tištěné knihy. Z e-knih máme mizivý zisk, ale platíme šílené poplatky za licence. Ale připouštím, že si třeba neumíme dohodnout lepší ceny u agentur. Knihy českých autorů na tom budou lépe. Pokud zůstanou knihkupectví zavřená, prodej e-knih se zvýší. Aktuálně ale vidíme, že e-knihy jsou spíše okrajová záležitost a důležitá jsou kamenná knihkupectví.
Do budoucnosti si ráda představuji, jak se e-knihy vydávají na dobrodružnou cestu, mají v sobě zakomponované hry nebo hudbu. To ze mě mluví nadšení nakladatele sci-fi pro nové technologie a hračky.
A co audioknihy? Planeta9 zatím ještě žádnou nevydala, ale řekl bych, že se knihy k poslechu těší čím dál větší oblibě. Myslíš, že by se mohly stát slušným zdrojem příjmů, nebo je tvorba audioknih spíš jen libůstkou, které se nakladatelé věnují hlavně proto, aby udělali radost čtenářům?
O tom nevím už vůbec nic. Pokud mohu odhadovat, je to spíš způsob, jak propagovat autora, značku nakladatelství.
Mohla bys, prosím, popsat, jak přesně funguje vztah nakladatele a distribuce? Nakladatelé pravidelně žehrají, že si distributoři berou až příliš velkou část zisku, nyní se však ukazuje, že bez funkční distribuční sítě čekají nakladatele krušné časy.
Všichni jsme propojení jak bratři v triku. Nakladatel investuje peníze a v našem případě i sám sebe, nese největší riziko. Distributor si bere obvykle polovinu z prodejní ceny, za to poskytuje služby, které si nakladatel nedokáže sám zajistit. Skladování palet s knihami v suchu, teple a tmě je to nejmenší. Dostat knihy do knihkupectví, ať přímo fyzicky dodat, nebo přesvědčit manažery řetězců, je pro jednotlivce prakticky nemožné. Protože momentálně se bavíme především o prodejních řetězcích, malí knihkupci jsou vymírající druh. Nakladatel má na výběr výhradní smlouvu, která mu zajistí výhodnější pozici, ale jeho vztah s distributorem se pak vyznačuje „stockholmským syndromem“. Nebo svěřit knihy stejným dílem všem distribucím, rozdělit riziko, ale nezískat žádné výhody. Vyberte si mezi Skyllou a Charybdou – těžké, ale nakonec můžete bezpečně proplout.
Osobně z Planety9 vidíme větší problém v nastavení cen knih než v poměrech rozdělování zisku. Tohle nás tížilo i dříve a teď se to projevilo v rychlém kolapsu. Balancujeme na hraně, máme sice plné sklady knih, ale hotovost zoufale chybí. Ceny jsou příliš nízké a neodpovídají vynaložené práci. Náklady se stlačují někdy až pod mez slušnosti. Stačí se podívat, jaký je rozdíl v ceně za redakční práci na beletrii a v reklamce. Na nízkých cenách se projevila samozřejmě snaha přijít s lepší cenou, než má konkurence, to vede k potřebě vydávat stále více knih a točit víc a víc peněz. Nadprodukce udržuje stroj v chodu, ale stačí málo, aby se zadrhl.
Nelze než souhlasit. Myslíš, že směřujeme k situaci, kdy budou knihy dražší a bude jich vycházet méně, ale zato budou kvalitní?
Nechci být za velkého cynika, tak snad raději pojďme dál. Ale ne, není to tak strašné, poměr zůstane asi stejný. On nepíše každý jako Steinbeck, tak nemůžeš vydávat jen ty nádherné věci, protože jich tolik prostě neexistuje. Zábavná literatura je důležitá, jen se nemusí protáhnout rotačkami každé ego vržené na papír. Bude se asi hodně sázet na jistotu, známá jména, osvědčené modely, tím celková produkce utrpí, protože jen málokdo zainvestuje do něčeho nového, neotřelého a riskantního. Je fakt brzy na seriózní odhady.
Co by podle tebe mohlo nakladatelům pomoct postavit se zase na nohy? Už jsi zmínila nulové DPH na knihy. Vidíš nějaké další možnosti?
Kupujte knihy! Čtenáři jsou v tom s námi také, pokud chtějí číst dobré příběhy v dobrých překladech. Fandíme silně i dalším garážovým firmám jako Gnóm! a Carcosa, doufám, že nikdo z nás nebude nucen uchýlit se ke kompromisům v kvalitě. Určitě bude skvělé uposlechnout aktuálního volání a kupovat knihy přímo z nakladatelství.
Další levely podpory se týkají především státních institucí, všichni potřebujeme slyšet plán na další zákazy nebo jejich uvolnění. Například ve Francii se uvažuje o otevření knihkupectví, asi chápou závislost na knihách. S velkým respektem k aktuální situaci, postapokalyptické vize je lepší číst než prožívat a zruinované hospodářství vůbec není pěkné téma.
Jak mohou čtenáři podpořit vás, když ještě nemáte e-shop? A myslíš, že se třeba v následujících měsících nakladatelé uchýlí k nějakému crowdfundingu nebo začnou využívat mecenášské platformy jako Patreon?
Na e-shopu hekticky pracujeme, byl v plánu už delší dobu, ale vždycky mělo přednost něco akutního, znáš to. Náš kamarád ajťák už vůbec nespí, jak na tom vyšívá, za den za dva by se měl obchod spustit. A k tomu i nové webovky.
Získávání peněz na projekty je výborná cesta, když mají lidi pocit, že mohou být velkorysí. Natažených rukou se objeví hodně a některé z nich budou skutečně budou potřebovat rychlé peníze a podporu. Doufám, že kulturní projekty nezapadnou. Klasická rovnice – kniha změní pohled na život lépe než řízek a snáze pak získáš řízek. Ale vykládej to hladovému. Nová doba přináší nové výzvy. Pro malé ryby se crowdfunding hodí, Planeta9 to zvažuje, ale jsme na to příliš introverti a neumíme to. I když, učíme se rychle.
Jak jsou na tom nakladatelé a profesní organizace? Spolupracujete třeba se Svazem českých knihkupců a nakladatelů na vyhodnocení škod, očekáváš, že se profesním organizacím podaří hájit vaše zájmy?
Teď jsi mě zaskočil. Nás vůbec nenapadlo se Svazem knihkupců a nakladatelů spolupracovat. Nesleduji jejich činnost, protože mám dojem, že nedosáhla žádných výsledků. Za relevantní výsledek bych považovala třeba právě prosazení 0 % DPH na knihy. Nejlépe už před lety. Nebo jinou změnu legislativy platnou speciálně pro knižní trh a jeho zvláštnosti, od toho profesní organizace jsou, ne? Ale možná jim křivdím.
Na závěr bych se rád zeptal, co teď Planeta9 chystá. Jaká kniha má nyní nejblíže k vydání a kdy se na ni můžeme těšit?
Konečně otázka, na kterou se neostýchám odpovědět. V květnu se chystá kniha, kterou máme rádi a jejíž čtení jsme si nezřízeně užívali, sci-fi klasického střihu o prvním kontaktu lidí a mimozemšťanů. Česky se jmenuje Jejich moře a to moře se rozkládá na ledovém měsíci velmi vzdálené planetární soustavy. V hlubokých ledových vodách žijí v absolutní tmě nesmírně roztomilí mimozemšťané. Pravda, jsou třikrát větší než lidé a jejich kultura je divoká a krutá, ale vedou rozhovory oplývající báječným suchým humorem. Perfektně je přeložila Dana Krejčová. Tentokrát jsme knihu vypravili mimořádně krásnou, s ilustracemi Tomáše Kučerovského. A pozor, bude tam i zvláštní „easter egg“.
Pokračujeme s našimi milými autory, třeba s Petrem F. Hamiltonem – na podzim se uzavře Sága Společenství a hned navážeme trilogií Void, tedy Prázdnota. Překládá se další román z Kultury Iaina Bankse, kniha knih, nejlepší díl série, česky K čemu jsou zbraně, a pak i čtvrtý román Extrém. Pak samozřejmě fantastická šílenost Alistaira Rennieho Chmurný Válečník. Další kniha Adriana Tchaikovského, postapokalyptická vize Klec duší, a hodně zvláštní sci-fi čínského autora jménem Chen Quifan, česky Silikonový ostrov. Možná nevyjdou všechny v plánovaných termínech, ale to nám se nepovede nikdy, budeme si víc překládat a sázet svépomocí, ale nechceme se nechat udolat strachem a zmatkem. Brát vše optimisticky a odpovědně, co jiného můžeme dělat? My všichni.
3 134 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora