Ocenění

Mistři animované fantastiky 13 – Hayao Miyazaki 4/4

Autor | Aktuality | Pátek 17 října 2014 10.45

Ačkoliv jsme se věnovali legendárnímu japonskému režisérovi Hayao Miyazakimu i studiu Ghibli takřka měsíc, stále je co připomínat. Zatímco v úvodu jsme psali o prvním ryze autorském projektu, druhá a třetí část profilu se už zcela nesla ve znamení spolupráce s Isao Takahatou a úspěchů značky Ghibli nejen v domácích kinosálech, ale i ve světě. Předposlední částí jsme zmínili i Miyazakiho největší úspěchy, kterými přepsal dějiny anime a jichž dosáhl až v době, kdy se chystal kariéru režiséra ukončit. U filmu nakonec k radosti všech fanoušků zůstal a my si tak můžeme připomenout nejen další velmi úspěšný celovečerní snímek, ale i ty, které natočil v minulých letech. Od Princezny Mononoke a Cesty do Fantazie se přenesme na Zámek v oblacích.

I když se tedy Hayao Miyazaki rozhodoval o ukončení své kariéry, naštěstí tak neučinil a k režírování a psaní scénářů ve studiu Ghibli se vrátil. Obrovský úspěch Cesty do fantazie napomohl celosvětové distribuci dalšího celovečerního projektu Zámek v oblacích (Howl no ugoku shiro, 2004). Příběh dívky Sophie, kterou zlá čarodějnice promění ve stařenu, a čaroděje Howla, jehož dům prochází krajinou, vznikl na motivy knihy Howlův putující zámek od Diany Wynne Jonesové, které Hayao Miyazaki také snímek přivezl po premiéře do Velké Británie ukázat. Typickou poetiku studia Ghibli ozvláštňují prvky dnes tolik oblíbeného steampunku. Název českého distributora je ovšem lehce zavádějící a podněcuje dojem, že má film spojitost s dřívější Laputou, čarodějův zámek je totiž ve skutečnosti kráčející. Příběh byl opět uveden jak v japonské, tak americké distribuci, a stejně jako předchozí snímky sbíral nominace (včetně Oscarové) i festivalové ceny po celém světě.

Naštěstí ani po uvedení Zámku, který opět přinesl celosvětový úspěch, se Hayao Miyazaki nezabýval myšlenkou, že by odešel odpočívat. Za čtyři roky uvedl na stříbrná plátna další z celovečerních příběhů, který nejen režíroval, ale napsal k němu i scénář, Ponyo z útesu nad mořem (Gake no ue no Ponyo, 2008). Práce, kterou Ponyo věnoval, je více než obdivuhodná. Inspirován pohádkou H. Ch. Andersena o malé mořské víle, vypráví příběh zlaté rybky, která se chce stát člověkem a jejíž rozhodnutí použít kouzla málem zničí svět. V neuvěřitelně propracované animaci, kdy každý z mořských tvorů je poctivě vykreslen, ožívá magie, podmořský svět i lidští hrdinové. Snímek se stal prvním animovaným filmem, který byl nominován na cenu Japonské filmové akademie a zároveň i prvním, který ji získal. Tradiční témata v hravé animaci znovu připomínají ekologii i rodinné hodnoty a v této formě opět okouzlila i diváky z celého světa. Studio Ghibli bylo nakonec díky Ponyo bohatší o dalších dvanáct cen a stejný počet nominací.

Práci na celovečerních projektech prokládá Hayao Miyazaki tvorbou krátkometrážních snímků, které je možné vidět pouze na speciálních festivalech nebo přímo v muzeu studia Ghibli. V posledních letech také vypracoval scénář snímku podle knihy britské autorky Mary Nortonové, kterého se režijně ujal debutant Hiromasa Yonebayashi. Minulý rok ale vzdal Hayao Miyazaki poctu veliké osobnosti japonského letectví a zároveň natočil první nežánrový počin, který byl plně věnován jeho veliké lásce – letectví. V autobiografickém anime představil divákům Jiro Horikoshia, konstruktéra legendárního stíhacího letounu Mitsubishi A6M zvaného Zero. V působivém a poetickém snímku zobrazil nejen vstup Japonska do války, ale i Hirokoshiův osobní život, zemětřesení z roku 1923 či epidemii tuberkulózy. Ač nežánrový, přesto se stal prozatím poslední film Hayao Miyazakiho senzací. Opět byl nominován na Oscara, posbíral přes dvě desítky cen a stejný počet nominací.

Osobnost Hayao Miyazakiho má bezesporu obrovský význam nejen pro japonskou kinematografii, ale pro celý svět animovaného filmu vůbec. Jeho snímky překračují zažitá očekávání a pozvedly reputaci kreslených příběhů na úroveň filmů hraných, v lecčems je i často překonávají. Čtvrtou částí jsme tedy profil tohoto velikána ukončili a nezbývá než čekat a doufat, že i přes pokročilý věk najde sílu na další podivuhodnou práci.

1 562 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 4 »

  1. Komentáře by standa.e — 17.10.2014 @ 13.05

    Pokud se nepletu, tak Howl původně Mijazakiho projekt nebyl – už režírovat nechtěl. Osobně mi připadá tenhle projekt asi „nejméně mijazakovský“, byť obsahuje četné atributy Mijazakiho díla. S tím budoucnem bych to ovšem viděl slabě. Pokud vím, považuje své dílo za ukončené a i studio Ghibli bylo uzavřeno a dále přežívá už jen jako distribuční značka z důvodů autorskoprávních (tedy současné Ghibli existuje jen jako správce práv už natočených filmů). Ještě mne napadlo, že by možná stálo za to znímit i další filmy, jež ve studiu vznikly pod větší či menší Mijazakiho záštitou. Ať už jde o jeho scénáře k „romantice“ epot srdce, (Na navazující Království koček se snad už nepodílel), či k půvabnému Karigurasho no Arrietty). Také lze zmínit tvorbu Myiazakiho syna Gora – diskutabilně přijaté Příběhy ze Zeměmoří , či jeho druhý (prý vydařenější) snímek Kokuriko-zaka Kara

  2. Komentáře by standa.e — 17.10.2014 @ 13.15

    Ještě jsem zapomněl na scénáře k úchylně infentilním a geniálně návykovým Panda kopanda a Panda kopanda amefuri saakasu no mari , či seriál Heidi, děvčátko z hor (jako malý jsem ho totálně žral na ZDF, Mijazaki se spolupodílel na scénáři) byť, pravda, to vše by se hodilo spíš k prvnímu dílu či k dílu o Takahatovi.

  3. Komentáře by Ronkar — 17.10.2014 @ 15.38

    Zkráceně: Miyazaki je borec 😀

  4. Komentáře by standa.e — 17.10.2014 @ 15.50

    Tak o tom žádná 😉

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.