Mistři animované fantastiky 19 – Šin’ičiró Watanabe
Rozmach animovaných filmů a seriálů po celém světě byl zapříčiněn nejen jejich oblibou, ale především snadnou dostupností díky televiznímu vysílání. Velmi brzy se začalo objevovat mísení různých žánrů a fantazie tvůrců uváděla diváky v úžas. Bylo by jistě zajímavé rozvinout teorie o souvislostech ekonomické situace země a tématech, která se odrážejí v tvorbě režisérů japonských anime, ovšem raději dejme prostor představení toho nejlepšího, co nám mohou nabídnout ke zhlédnutí. Věnujme se dalšímu ze současné generace – režisérovi, producentovi a scenáristovi Šin’ičiró Watanabemu, rodákovi z Kjóta, jehož jméno fanouškům japonské animované fantastiky rozhodně není neznámé. Ačkoliv za sebou nemá příliš mnoho samostatných počinů, dobře se uvedl hned tím prvním.
Šin’ičiró Watanabe začal svou kariéru ve studiu Sunrise, kde pracoval jako tvůrce storyboardů. První větší šanci dostal po boku Šōdži Kawamoriho u projektu Macross Plus (1994), sci-fi anime, které navazovalo na předchozí populární příběhy ze světa Macross. Akční military mecha sci-fi si získalo řadu příznivců a příběhy, hrdinové či jejich stroje se brzy staly námětem mang, knih i her. Asi bychom stěží našli japonského školáka, který by Macross neznal, a Šin’ičiró Watanabe se na rozšíření jeho popularity podílel lví měrou. S Šōdži Kawamorim poté spolupracoval i na dvou epizodách známého anime Vision of Escaflowne (Tenkū no Escaflowne, 1996), jež bývá někdy označováno jako anime žánru mecha pro dívky. Ovšem výši Watanabeho talentu odhalil hned další větší projekt, na kterém již pracoval jako hlavní režisér.
Kovboj Bebop: Lovec odměn (Cowboy Bebop, 1998) je anime žánru space western, které vzniklo ve studiu Sunrise v týmu vedeném právě Šin’ičiró Watanabem. I když se zpočátku nezdálo, že by se příběh týmu lovců odměn, kteří cestují po celém vesmíru a honí zločince, měl výrazněji zapsat do povědomí diváků, opak byl pravdou. Anime se velice rychle vyšvihlo mezi nejoblíbenější řady a slavilo úspěchy nejen u fanoušků, ale i odborné kritiky. Vzhledem k žánrové pestrosti, jakou epizody nabízejí, je Bebop mnohými označován jako jedno z nejlepších anime vůbec. Velmi brzy si našel cestu na mezinárodní trh, kde získával pro Šin’ičiró Watanabeho další a další příznivce. V roce 2001 následoval film Kovboj Bebop: Lovec odměn (Cowboy Bebop: Knockin‘ on Heaven`s Door), na němž se podílel i dříve zmiňovaný režisér Hirojuki Okiura. Ovšem věhlas Bebopa obrátil pozornost nejen k japonským příběhům, ale i ke schopnostem Šin’ičiró Watanabeho. Byl osloven sourozenci Wachowskými s nabídkou podílet se na projektu Animatrix (2003). Na epizodách Animatrix: Dětský příběh a Animatrix: Detektivní příběh pracoval nejen jako režisér, ale i jako scenárista.
Animatrix se stal na delší čas posledním žánrovým projektem Šin’ičiró Watanabeho. A i přes to, že se věnujeme především animované fantastice, nelze nezmínit další dva jeho počiny. Prvním je Samurai Champloo (Samurai Champloo, 2004), příběh putujících samurajů zasazený do reálií středověkého Japonska. Samurai byl zároveň prvním samostatným projektem Šin’ičiró Watanabeho po veleúspěšném Bebopovi, a tak se není čemu divit, že očekávání byla veliká. A stejně jako Bebop si i Samurai získal na svou stranu fanoušky i kritiku. Ačkoliv se jedná o anime, které svým obsahem cílí na starší diváky a jehož akční scény rozhodně nejsou pojaty nijak vlažně, svou cestu si opět našlo i na mezinárodní trh a vedlo si rozhodně úspěšně. Spojením krásné kresby, pečlivé animace, akčních scén z atraktivního prostředí a originální hudby vytvořil Šin’ičiró Watanabe svěží dílo, u kterého se rozhodně nelze nudit. Druhým nežánrovým anime je letošní Terror in Resonance (Zankyō no Terror, 2014), jenž představuje detektiva pátrajícího po teroristech, kteří nahrávají na internet hádanky. Pokud je policista nerozluští, někde vybuchne nastražená nálož. Ačkoliv je tento počin přirovnáván ke Smrtonosné pasti či Death Note a vyvolává u skalních fanoušků anime rozporuplné reakce, na mezinárodní scéně je přijímán vřele.
Nejčerstvějším počinem Šin’ičiró Watanabeho je Space Dandy (2014), bláznivě barevné, dobrodružné sci-fi anime, které je vším možným, jen ne vážnou podívanou. Lovec Dandy sice v prvních epizodách překvapí až šokuje svou praštěností, ovšem velmi záhy si získává diváky nadsázkou a komediálními scénami. Ačkoliv bylo dříve avizováno pokračování Bebopa, které mělo mít premiéru v příštím roce, prozatím se neobjevily o tomto projektu žádné určitější zprávy. A stejně tak i zprávy o dalších počinech Šin’ičiró Watanabeho. Nezbývá než doufat, že se neodmlčel na delší dobu.
984 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora








Cowboy Bebop = pro mě osobně nejlepší anime seriál, který zatím nic nepřekonalo 🙂