Ocenění

Mistři animované fantastiky 21 – Mamoru Hosoda

Autor | Aktuality | Pátek 9 ledna 2015 11.00

Po hlučných, obřích a hřmotných bojových robotech žánru mecha se pozastavme nad animovanými snímky, které naopak oplývají civilností, jemností a minimem prvků fantastiky. I když tedy zůstaneme na japonských ostrovech, opustíme akčnější a dynamičtější snímky a seriály a představíme si u nás méně známého tvůrce Mamoru Hosodu. Nečekají nás tedy snímky vyprávěné ve vysokém tempu ani neuchopitelná dávka fantazie, jakou dokáže nachystat například Hajao Mijazaki. Mamoru Hosoda je režisérem, jehož kořeny najdeme u klasického umění, a tak se nesmíme divit, pokud upřednostňuje v příbězích méně žánrové či žánrově jen minimální prvky. I přesto jeho díla sbírají nejen ceny festivalové, ale jejich obliba roste jak u fanoušků, tak u odborné kritiky.

Na rozdíl od většiny tvůrců anime vystudoval Mamoru Hosoda olejomalbu na Kanazawa University of Arts and Crafts. Než mu byl svěřen první počin, pracoval ve studiích Toei Animation a Madhouse nejen jako animátor, ale také i jako tvůrce storyboardů. Asi prvním průlomem v jeho kariéře byla režijní práce na seriálu Digimon (Digimon Adventure, 1999), zajímavá je i jeho spolupráce s Šin’ičiró Watanabem na známém seriálu Samurai Champloo (Samurai Champloo, 2004). Přibližně v tuto dobu dostal nabídku od studia Ghibli, která se týkala režie slavného snímku Zámek v oblacích (Howl no ugoku shiro, 2004), ovšem po neshodách práce na tomto snímku opustil a podepsal smlouvu u studia Madhouse. Ačkoliv se s úspěchem setkal i jeho následující film ze světa seriálu One Piece One Piece: Omatsuri danshaku to himitsu no shima (2005). Akční a komediální One Piece ovšem nesedělo Mamoru Hosodovi tolik, a tak konečně začal pracovat na vlastní adaptaci knihy Jasutaky Cucuiho Toki o Kakeru Shōjo. Snímek dostal název O dívce, která proskočila časem (Toki wo kakeru shōjo, 2006) a stal se obrovským průlomem v Hosodově kariéře. Příběh vypráví o dívce, která je schopna cestovat zpět v čase. Ovšem každá změna vlastní minulosti sebou nese i změnu v životech ostatních, zejména nejbližších přátel a rodiny. Film posbíral nebývale mnoho ocenění a vynesl tak Mamoru Hosodu mezi elitu tvůrců anime.

Hned dalším snímkem, u něhož je i tvůrcem předlohy, potvrdil Mamoru Hosoda, že mezi nejlepší režiséry rozhodně patří. Ve filmu Letní válka (Summer Wars, 2009) rozvinul v sympatické směsi sci-fi, kyberpunku i rodinného snímku příběh mladého matematicky nadaného studenta Kendži Koisa, který o letních prázdninách přijme nabídku pracovat jako účetní pro rodinu své známé. Situace se zkomplikuje ve chvíli, kdy mu je na sociální síti odcizeno heslo k jeho účetnictví. Svět virtuální i svět reálný se prolnou a Kendži s celou hostitelskou rodinou musí situaci vyřešit. Letní válka sice zní dosti žánrově a globální virtuální svět vypadá na první pohled složitě, Mamoru Hosodovi se však podařilo vše spojit s nebývalým citem. Fanoušci i kritika nešetřili chválou, na Tokyo Anime Awards 2010 posbírali tvůrci hned sedm cen, další potom nejen na domácí scéně, ale i v zahraničí. Je ovšem třeba připomenout, že to, co z Letních válek dělá pozoruhodný film, je především nesmírně citlivé propojení témat i žánrů, které vytváří působivou mozaiku ve světě anime.

O svém talentu napsat vynikající příběh, který dokáže hluboce zapůsobit, přesvědčil Mamoru Hosoda fanoušky opět o další tři roky později. V citlivém a komorním fantasy snímku Wolf Children (Ōkami kodomo no Ame to Yuki, 2012) otevírá oblíbené japonské téma návratu rodičovské lásky a návratu k přírodě neotřelým způsobem. Strasti při výchově polovlčích dětí mladé matky Hany sice na první pohled vypadají jednoduše, ovšem film v závěru strhne svou citlivostí i vyústěním. Tradičně posbíraly Vlčí děti mnoho festivalových ocenění nejen na domácí scéně, ale i ve světě. Pro Mamoru Hosodu je ale tento snímek také prvním, který samostatně vyprodukoval. V roce 2011 totiž opustil studiu Madhouse a založil vlastní studio Chizu, které je také pod Vlčími dětmi podepsáno. V příštím roce má mít premiéru další z jeho autorských počinů The Boy and the Beast (Bakemono no ko, 2015), nechme se tedy Hosodovým novým příběhem překvapit.

1 329 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 1 »

  1. Komentáře by Ronkar — 10.1.2015 @ 11.04

    O dívce, která proskočila časem: Hádám, že zaujme spíš tu něžnější část naší populace a diváky mladšího data výroby. Na druhou stranu jsem se u toho nenudil a má to velmi pěknou animaci. Asi zkusím ještě Vlčí děti, abych mohl odhadnout, do jaké míry si jsou filmy tohoto autora podobné 🙂

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.