Mistři animované fantastiky 8 – Jošiaki Kawadžiri 2/2
V první části článku jsme se seznámili s ranou tvorbou japonského režiséra, scenáristy a animátora Jošiaki Kawadžiriho, který je pokládán za jednoho z nejoriginálnějších tvůrců anime. Připomněli jsme nejen první snímek Wicked City, jehož temná atmosféra tvůrci otevřela cestu k dalším projektům a jehož příběh poprvé představil nosné prvky pozdějších filmů. Propracované charaktery, silného hlavního hrdinu, temnou atmosféru i syrovost zobrazovaného sexu a násilí. Cyber City a Džúbei a umění ninjutsu potom jen potvrdily kvality režisérovy práce a pomohly Jošiaki Kawadžirimu dostat se mezi nejuznávanější tvůrce anime. I když někteří fanoušci tvrdí, že jeho Džúbei patří mezi nejlepší anime vůbec, někteří jsou toho názoru, že ve svých dalších tvůrčích letech překonal sám sebe.
Devadesátá léta byla u Jošiaki Kawadžiriho ve znamení jednoho televizního seriálu, snímku Birdy the Mighty (Tetsuwan Birdy, 1996) o teenagerovi, který je omylem zabit a musí sdílet tělo s důstojnicí Birdy. V roce 2000 měl premiéru jeho možná nejslavnější film Vampire Hunter D: Bloodlust (Vampire Hunter D), který byl netypicky namluven nejdříve v angličtině. D se stal ve světě žánrového anime skutečnou legendou. Propracovaný svět upírů, který mísí žánry postapo, sci-fi i fantasy v typicky originálním japonském vizuálním stylu na motivy příběhů Hidejuki Kikučiho, které vycházejí v Japonsku od roku 1983. V anglosaském světě potom od roku 2008. Mytologie světa po nukleární katastrofě, ve kterém můžete potkat nejen upíry, ale i démony či mutanty, okamžitě získala množství příznivců. Anime adaptace Jošiaki Kawadžiriho ovšem není první v řadě. Prvním snímkem s hlavním hrdinou D byl americký Vampire Hunter D z roku 1985, v letech 1988–1990 byly tři příběhy adaptovány Asashi Sonoramou ve formě audiodramat, v roce 1999 vznikla i stejnojmenná videohra. Svět hlavního hrdiny D se získal srdce fanoušků na obou kontinentech. Zpracování Jošiaki Kawadžiriho z roku 2000 v sobě ovšem nese veliké kouzlo původních ilustrací Jošitaka Amana a skvělou hudbu Marco D’Ambrosia. Fenomén D ovšem mezitím dobývá i další média.
Po zpracování příběhů Hidejuki Kikučiho pracoval Jošijaki Kawadžiri na sci-fi/fantasy seriálu X (2001–2002). Snímky X bychom asi nejlépe vystihli slovem jako osud. Na pozadí bitvy Dobra se Zlem o planetu Zemi sledujeme příběhy hrdinů, kteří hledají svůj osud i cestu životem. Jošijaki Kawadžiri natočil hned dvacet pět epizod a vtiskl seriálu nesmazatelnou atmosféru. Jedním z jeho největších úspěchů je ale spolupráce na Animatrixu, jmenovitě na epizodě Program. V krátkém čase tu dokázal Jošijaki Kawadžiri vystavět neodolatelnou atmosféru feudálního Japonska a rozehrát příběh o lásce a věrnosti.
Zatím posledním Kawadžiriho snímkem je jeden z mnoha střípků příběhů o Highlanderovi. Highlander: The Search for Vengeance (2007) vypráví příběh dalšího z klanu MacLeodů, Colina. Přes několik historických období se společně s hrdinou přeneseme až do New Yorku dvaadvacátého století, kde se Colin musí postavit tyranovi a zároveň i svému soupeři Marcusovi. Highlanderovských počinů už byla natočena celá řada, Jošijaki Kawadžiri ovšem oživil tento svět v kvalitním anime plném akce. Japonský styl, atraktivní souboje i tradičně skvělá vizuální stránka dělá z tohoto snímku jedno z nejlepších zpracování highlanderovského světa vůbec. V posledních letech Kawadžiri spolupracoval na některých projektech jako scenárista či tvůrce storyboardu, žádný další celovečerní počin ovšem prozatím nenatočil. Nezbývá než doufat, že se to v nejbližších letech změní.
1 002 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora








