Ocenění

Mistři animované fantastiky 11 – Mamoru Ošii 2/3

Autor | Aktuality | Pátek 5 září 2014 17.00

Nejen originální nápady a precizní zpracování animace jsou vlastní japonské režii. I v rámci japonské anime se najdou osobnosti, které posouvají vývoj žánru nebo dokonce experimentují s formou vyprávění a technickými postupy. Mamoru Ošii je nadaný tvůrce, jenž v sobě spojuje vše výše zmiňované. S příchodem jeho autorských počinů se ve světě anime objevila rovněž složitá filosofická témata. Natočil snímky nejen hrané, ale i experimentální. V první části našeho profilu jsme se seznámili s počátky jeho tvorby a zmínili i zajímavý snový film Tenshi no tamago (Angel´s Egg, 1985), který mu umožnil cestu k další práci. Svou pouť po jeho filmografii jsme uzavřeli příběhy z žánru mecha a otevřeli tak prostor pro jedno z jeho nejznámějších a nejoceňovanějších děl…

Ještě předtím, než se budeme věnovat fenoménu Ghost in the Shell, zmiňme zajímavý kombinovaný počin Talking head (1992). Surrealistický snímek kombinující hraný a animovaný film by rozhodně neměl uniknout pozornosti skalním příznivcům experimentálních počinů. Ryze autorský projekt totiž nejen překvapí, ale i nadchne každého, kdo si libuje v neotřelých nápadech. Ovšem o tři roky později měl premiéru první ze snímků světa Ghost in the Shell. Kōkaku kidōtai (Ghost in the Shell, 1995) bylo uvedeno zároveň v Japonsku, Spojených státech i Evropě. Adaptace komiksu Masamune Shirowa se stala ihned po uvedení senzací animované fantastiky a později i inspirací tvůrcům Matrixu. V precizně animovaném příběhu a v atmosféře připomínající kultovní sci-fi Blade Runner ožívají charaktery agentů, kteří se pouští do boje s nebezpečným hackerem přezdívaným Pán loutek. Na scénáři prvního snímku pracoval Kazunori Ito společně s Masamunem Shirowem a projekt jako obvykle podpořil hudbou Kawai Kenji. Ghost in the Shell posbíralo nejen festivalové ceny po celém světě, ale stalo se fenoménem, kterého se nevzdal ani samotný režisér.

Než se k fenoménu Ghost in the Shell vrátil, natočil snímek mající s tímto světem leccos společného. Avalon (Smrtící Avalon, 2001) vznikl v nezvyklé japonsko-polské koprodukci a spojuje prvky hraného filmu a animace. S touto zajímavou sci-fi, která opět spojuje blízkou budoucnost a virtuální realitu, přijel i na MFF v Cannes, ovšem Avalon fanoušky nejen tam spíše zklamal. Ať už byl režisérův záměr jakýkoliv, část z nich mu vytýkala příliš pomalý děj, část se cítila ošizena nepříliš výrazným podílem animace. I tak si ale odnesl několik festivalových cen.

Fenomén Ghost in the Shell ovšem mezitím žil dál vlastním životem. O dva roky po premiéře prvního snímku byla uvedena na světový trh videohra, v dalších letech byly natočeny i dva televizní seriály. Na druhém celovečerním snímku Innocence (Ghost in the Shell: Innocence, 2004) spolupracovalo s Mamoru Ošiim opět studio Ghibli. Podíleli se na produkci, a tak pomohli na plátna dalšímu příběhu, tentokrát obohacenému i o 3D animaci. GITS 2 fanoušci očekávali velmi netrpělivě a rozhodně zklamáni nebyli. Stal se prvním animovaným snímkem v historii MFF v Cannes, který soutěžil o Zlatou Palmu, sbíral ceny a slavil úspěchy na projekcích po celém světě. Další příběh kyborgů ze Sekce 9 znovu oživil zájem o tento fenomén a odstartoval novou vlnu popularity. Na motivy seriálových příběhů byl natočen další dlouhometrážní snímek Kōkaku kidōtai: Stand Alone Complex – Solid State Society (Ghost in the Shell: Stand Alone Complex – Solid State Society, 2002), ovšem nikoli pod vedením Mamoru Ošiiho. Ten se po dalších projektech k tomuto fenoménu vrátil až o čtyři roky později, aby pomocí 3D animace a modernějších technologií znovu natočil stejný příběh. Vznikl remake Ghost in the Shell 2.0. Pro skalní fanoušky GITS ještě musíme podotknout, že v hrané verzi, o které se spekuluje už několik let, byla režie svěřena Rupertu Sandersovi a hlavní roli by měla hrát Margot Robbie. Ačkoliv GITS pohltil z tvůrčího času Mamoru Ošiiho opravdu mnoho, i tak stihl tento pozoruhodný režisér natočit i další snímky, které shrneme v závěrečné části příští týden.

825 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 2 »

  1. Komentáře by Kim — 14.9.2014 @ 18.01

    GITS jsou moc dobré všechny díly

  2. Komentáře by standa.e — 14.9.2014 @ 19.09

    GITS 2.0 byl, jestli se nepletu, zároveň jakýsi demonstrátor možností (psalo se, že má o jeho remake zájem Spielberg a lidé kolem Ošiiho chtěli ukázat, co dokáží nabídnout.). Osobně jej považuji za trochu neústrojný (3D jsou jen některé scény) a trochu mi vadil ústup od zelené (tuším už v GITS2:I) ve prospěch hnědé, aby se to nepodobalo Matrixu. Je smutné, když inspirativní zdroj musí měnit svou tvář kvůli něčemu, co jej napodobilo…

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.