Mistři animované fantastiky 11 – Mamoru Ošii 3/3
Dva týdny si představujeme tvorbu japonského scenáristy, režiséra a experimentátora Mamoru Ošiiho, který obohatil nejen svět anime na japonských ostrovech, ale měl vliv i na žánrové počiny na euroamerickém trhu. A zatímco první část článku nás seznámila s jeho počátečními počiny, mezi nimiž rozhodně vyniklo Tenshi no tamago (Angel´s Egg, 1985), v druhé části jsme připomněli především fenomén Ghost in the shell, kterým se inspirovali při tvorbě svých sci-fi například i sourozenci Wachowští. V části třetí se budeme zabývat pozdní tvorbou Mamoru Ošiiho i jeho současnými projekty, které ovšem z jeho anime pouze čerpají. S rozvojem technologií se totiž otevřel další prostor, který tento experimentátor rozhodně nemohl nechat neprozkoumaný.
Rok po uvedení druhého dílu Ghost in the Shell s názvem Innocence se Mamoru Ošii ponořil do tvorby kratšího žánrového snímku určeného pro promítání v sálech IMAX. Mezame no hakobune (Open Your Mind, 2005) je muzikál původně natočený pro světovou výstavu Expo. Jedná se sice spíše o meditativní sled obrazců podpořených podmanivou hudbou Kendžiho Kawaie, ovšem i přes to je tento inovativní kus velmi zajímavý. O rok později měl premiéru další z výrazných snímků, nežánrová komedie Tachiguishi retsuden (Amazing Lives of the Fast Food Grifters, 2006), ve které Mamoru Ošii opět experimentoval s animací. Ovšem ohlas nebyl příliš výrazný. V následujícím roce se tedy věnoval spíše krátkometrážním či povídkovým projektům. Věrní fanoušci ale zklamáni nebyli. Rok 2008 znamenal nejen návrat do světa Ghost in the Shell 2.0, o kterém jsme psali minulý týden, ale také uvedení dalšího výrazného snímku Nebeští jezdci (Sky Crawlers, 2008).
Film Nebeští jezdci byl natočen na motivy stejnojmenného románu Mori Hiroshiho a vykresluje příběh mladých vojenských pilotů, kteří bojují ve válce organizované dospělými. Ačkoliv je příběh zasazený do alternativní historie, spojuje v sobě množství nadčasových témat a nad osudem mladých vojáků přímo vyzývá k promýšlení hlubších souvislostí. Netuctový snímek plný atraktivních leteckých soubojů byl sice uveden ve stejném roce jako Ghost in the Shell 2.0 a mohlo by se zdát, že zůstal spíše opomenut, ovšem není tomu tak. I přes tak silnou konkurenci, jakým rozhodně bylo znovuoživení fenoménu GITS pod taktovkou Mamoru Ošiiho, si Nebeští jezdci vedli více než dobře. Dokonce byli některými kritiky označeni jako Ošiiho nejlepší anime. Úspěch na festivalech na sebe potom nenechal dlouho čekat. Mamoru Ošii i (tradičně) Kenži Kawai si odnesli hned několik ocenění nejen z domácích scén. Nebeští jezdci se také dostali do užšího výběru na MFF v Benátkách.
Skalní příznivci, kteří si oblíbili především režisérův způsob vyprávění a použití vybrané animace i hluboce lidských témat, řadí Nebeské jezdce opravdu vysoko. Cesta, po jaké se však poté jejich oblíbenec vydal, je v drtivé většině zklamala. Pomineme-li podivný výstřelek Asaruto gâruzu (Assault girls, 2009), který byl již převážně hraný, z dalších let stojí za zmínku snad jen film ze světa úspěšné videohry Halo.
Halo Legends (2010) v osmi krátkých příbězích předkládají jak mytologii, tak i zákonitosti tohoto světa, ovšem dočkaly se rozporuplných reakcí. Mamoru Ošii na čas svět animovaného filmu opustil. V letošním roce uvedl na plátna hraný sci-fi snímek Garm Wars: The Last Druid (2014) a znovu se vrátil k žánru mecha v krátkém počinu Next Generation: Patlabor, který je ovšem rovněž hraný a z animované předlohy pouze vychází. Světu Patlabor by pak podle posledních zpráv měl být Mamoru Ošii věrný i v příštím roce. Těšme se tedy nejen na jeho návrat do známých vod, ale i na budoucí originální projekty, jakým byly adaptace GITS nebo Nebeští jezdci.
1 140 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora








Musím říct, že svět outsorcované „věčné války“, která se vlastně mění v „humánní alternativu“ uplatnění ozbrojeného konfliktu jako nástroje (mezi)nárpodní politiky… je docela děsivý. Když člověk kouká na všechny ty Black Wattery a různé soukromé prapory oligarchů…