Postapokalyptický boj v Neuroshima Hex!
V roce 2006 vydalo tehdy relativně malé polské vydavatelství Portal Games lehce abstraktní strategickou hru pro dva až čtyři hráče Neuroshima Hex! od Michała Oracze. Děj je zasazen do polského RPG světa Neuroshima, který zobrazuje postapokalyptický svět roku 2050, třicet let po válce s umělou inteligencí Moloch a jejími roboty (ano, tvůrci se zřejmě inspirovali Skynetem ze série Terminátor). V pustinách spolu kromě strojů a lidského odboje svádí boje také mutanti a gangy, nemluvě o záhadném bunkru, který je chráněn sofistikovanou umělou inteligencí. Hra se stala natolik úspěšnou, že se dočkala druhé i třetí edice a my se dnes podíváme, zda by vás výlet do ponurých kulis světa po zkáze mohl zaujmout.
Dva, dva a půl, tři
Neuroshima Hex! má komplikovanější historii edic a momentálně ji lze zakoupit ve více verzích. Zmatky jsou z velké části způsobené komplikovanými licenčními vztahy mezi originálním polským vydavatelstvím Portal Games a americkou společností Z-Man, která donedávna měla na starosti distribuci her pro anglicky mluvící země. Obchodní vztah této dvojice byl na začátku letošního roku ukončen a Portal oznámil, že si své hry bude celosvětově distribuovat sám. Každopádně lze hru momentálně koupit v edicích 2.0, 2.5 a 3.0 a vždy je lepší si zkontrolovat jazykovou verzi. V čem je tedy ten dramatický rozdíl? Především v grafice, která byla zmodernizována, ačkoliv základní symbolika hry je stále stejná a u všech verzí lze bezpečně poznat efekt jednotlivých dílků. Částečně se liší obsah balení, ale na herním zážitku nebo herní strategii se nemění nic. Edice jsou navíc zcela kompatibilní. Pokud ovšem chcete mít všechny armády v přísně jednotném grafickém stylu, bude lepší mít hru pouze v jedné vybrané edici.
Dnešní článek se zaměří na verzi hry 3.0. V krabici najdete čtyři základní armády – pomalé ale nesmírně silné roboty Moloch, lidský odboj Outpost zaměřený na rychlé přesuny, kybermutanty Borgo a gangy známé jako Hegemony. Oproti předchozím edicím je zde také pátá speciální armáda Doomsday Machine, která je vlastně automatickou obranou podzemního bunkru s neznámým obsahem. Každou armádu tvoří 35 šestiúhelníkových dílků vyobrazujících bojové a podpůrné jednotky, akce a základnu (HQ). Ke každé frakci je také jeden náhradní dílek, dva žetony frakce pro počítadlo životů základny a přehledová tabulka, která má z jedné strany přehled dílků s popisem jejich efektů a z druhé informace o frakci, krátký rozbor hry za danou frakci a několik rad na závěr. Dále je v krabici herní deska s šestiúhelníkovým plánem bojiště a počítadlem životů základen, 30 žetonů poškození a 10 žetonů sítě, 55 karet řešení situací pro hru jednoho hráče, pravidla a čtveřice počítadel životů. Všechny komponenty jsou velmi kvalitní na tlustém kartonu a vizuálně jsou opravdu povedené. Přestože jsou počítadla životů opravdu hezká, s přiloženými žetony frakcí a počítadlem životů základny na herním plánu jsou poměrně zbytečná a víc bych ve velké čtvercové krabici ocenil hezké látkové pytlíky či krabičky pro armády nebo nějaký pořadač, který by usnadnil skladování. V pravidlech třetí edice jsou zakomponovány drobné úpravy, ujasnění a přesnější vysvětlení, stejně jako nové možnosti hry ve třech hráčích.
Výběr armády
Průběh hry popíši na nejčastější hře ve dvou hráčích. Cílem je zničit nepřátelskou základnu a svou ubránit. Každá základna má na začátku přesně dvacet životů a pokud se do konce hry nepodaří ani jednu základnu zničit, vítězí hráč, jehož základna má nejvíce životů. Na začátku si oba zúčastnění vyberou jednu armádu, za kterou budou hrát, dají si stranou dílek základny, zbytek zamíchají a umístí je v komínku lícem dolů poblíž herní plochy. Následně se určí první hráč, který umístí na některé z polí herní desky svou základnu a druhý hráč učiní to samé. Poté si první hráč vezme jeden dílek a rozhodne se, zda jej položí někam na herní plochu, nechá si ho, nebo odhodí na svou hromádku použitých žetonů. Druhý hráč provede to samé se dvěma dílky. Dále se hráči střídají dobíráním do tří dílků, z nichž jeden musí na začátku svého tahu vždy odhodit a zbylé dva mohou použít na jednu z výše zmíněných akcí – odhození, zahrání nebo ponechání do dalšího kola. Dílky jsou mimo základny tří druhů. První jsou bojovníci, kteří disponují útokem nablízko nebo na dálku, iniciativou a případně i nějakou zvláštní schopností. Druhá skupina jsou podpůrné jednotky zvané moduly. Ty napojením přidávají přátelským jednotkám bonusy a schopnosti. Výše zmíněné tři typy dílků jsou souhrnně označovány jako jednotky. Posledním typem dílků jsou akce. Ty mají na dílku zobrazen nějaký symbol a nikdy se neumisťují na herní plochu. Pouze se zahráním vyhodnotí a odkládají se k použitým dílkům.
Boj o život
Hra pokračuje střídáním kol, dokud není jeden hráč eliminován ze hry zničením své základny, nebo dokud jeden z hráčů nedobere všechny dílky ze své zásoby. V takovém případě odehraje své kolo, soupeř odehraje poslední kolo a hra končí. Jednotky na herním poli spolu nebojují, dokud se neodehraje bitva, kterou je možné vyvolat třemi různými způsoby. Prvním je zahrání akčního dílku bitvy, který je v různém počtu obsažen v každé armádě. Druhým způsobem je položení dílku na herní plochu tak, že se zaplní všechna pole a není možné umístit další jednotku. A konečně jedna finální bitva se odehraje na samém konci hry, poté co hráči odehrají své poslední kolo. Bitva probíhá v několika fázích dle iniciativy jednotek, kde začínají jednotky s nejvyšší iniciativou (hodnota 0 až 3) a postupně se vyhodnocují ty s nižší. Boj probíhá simultánně a jednotky se tedy mohou zabít navzájem. Stejně tak je možné, že jednotky s nižší iniciativou se k útoku nedostanou, neboť budou zničeny těmi rychlejšími. Po vyhodnocení každé hodnoty iniciativy se zničené jednotky odstraní a vyhodnocuje se nižší číslo. Vyvoláním bitvy končí kolo hráče a jakmile se tedy vyhodnotí boj nulté hodnoty iniciativy, hra pokračuje tahem toho hráče, který bitvu nevyvolal.
Nadvláda v pustině
Neuroshima Hex! je ideální abstraktní strategie pro hráče, kteří mají rádi rozumnou míru náhody a asymetrické strany. Každá armáda je jiná a to nejenom jednotkami, ale také akcemi a jejich počtem. Jedinou neplánovanou věcí je náhodné pořadí, ve kterém se vám dílky dostávají do ruky. Pokud by se vám navíc pětice asymetrických leč vyvážených frakcí (hra se v Polsku hraje turnajově osm let) ohrála, jsou k dispozici oficiální armády ve formě rozšíření nebo si můžete vyzkoušet jednu z mnoha fanouškovských armád, které lze najít na herních serverech a jednoduše je vytisknout a vystříhat. V pravidlech jsou navíc varianty pro tři a čtyři hráče, přičemž herní deska počítá díky přidaným šestiúhelníkům mimo základní herní plochu i se hrou pěti a šesti hráčů (tato varianta však v pravidlech není popsána). Dále hra obsahuje karty hádanek pro jednoho hráče. Na každé z pětapadesáti je vyobrazena situace a jaké díly máte k dispozici k jejímu vyřešení. Je to stejný princip jako u šachových rozestavení s pokyny, v kolikátém tahu máte pohybem figur dosáhnout matu.
Pro ty z vás, kdož jsou více technologicky zaměření, je zde možnost tréninku hry proti umělé inteligenci, jelikož hra se dá pořídit také jako aplikace pro Android nebo iOS. Obsahuje základní čtyři armády, tedy Moloch, Outpost, Hegemony a Borgo, a lze bez problému hrát na všem s displejem větším jak tři palce, na menších by to už mohl být problém. Pokud si nejste hrou jisti a nechcete si za vyšší cenu pořizovat stolní hru, vždy je možnost za výrazně levnější peníz vyzkoušet hru na vašem smartphonu či tabletu.
Michał Oracz: Neuroshima Hex! 3.0
válečná hra pro 1 až 4 hráče ve věku nad 13 let s dobou hraní přibližně 1 hodiny, cena 1150 Kč
1 030 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora










(hlasů: 3, průměr: 4,67 z 5)