Současnost stolních her na hrdiny (přehled)
Možná se to nezdá, ale loňský rok byl pro svět her na hrdiny skutečně důležitý a přinesl nejednu zajímavou novinku či změnu. Významný byl především pro praotce všech RPG – legendární Dungeons & Dragons. A navíc, podobně jako v jiných odvětvích si i hry na hrdiny pomalu klestí cestu, když už ne na stříbrná plátna, tak alespoň na televizní obrazovky. Ovšem nemůžeme nezmínit rovněž trendy hýbající nezávislou scénou či zajímavé vychytávky pro hráče, které s sebou proměny trhu přinášejí. V dnešním článku se tedy zaměříme na stále populární hry na hrdiny a pokusíme se zachytit alespoň to nejdůležitější, co přinesl rok 2014 s výhledem na budoucí, o nic méně bohaté dění…
Dungeons & Dragons
První vydání hry D&D spatřilo světlo světa v roce 1974, a tak se loňský rok nesl ve znamení čtyřicetiletého výročí. Anglicky mluvící herní trh a mnohá média zaplavily články vzdávající hold či alespoň připomínající vliv a historii slavné značky. Především však loni v létě vyšla v pořadí už pátá edice, která měla za úkol napravit pošramocenou pověst značky po předchozí nepříliš vřele přijaté edici a vrátit sérii zpět na výsluní. Jak se z prodejů zdá, značka vskutku zažila návrat, ačkoli hračkářský koncern Hasbro vlastnící společnost Wizards of the Coast (a tím pádem i značku D&D) na podzimním zasedání k hospodářským výsledkům za čtvrtletí nezveřejnil přesná čísla z prodejů. Ovšem dle údajů z obchodní sítě Amazon se nové příručky D&D prodávají dobře, i když na náskok momentálně nejrozšířenějšího a nejpopulárnějšího systému Pathfinder to stále nestačí. Dlouhá prodleva po neúspěšné a rychle opuštěné čtvrté edici se zde nutně projevila.
Jméno značky během let vývoje nové edice částečně upadlo, což se projevuje i na propojení videoher a D&D. Možná si vzpomínáte na klenoty počítačových herních sbírek, které jsme hráli před lety – Baldur‘s Gate, Icewind Dale či snad Planescape Torment – ty všechny byly postavené na základech systému D&D. S příchodem čtvrté edice však nastalo ticho po pěšině a tvůrci her se začali poohlížet jinde. Veřejně se k tomu vyjádřil i jeden z tvůrců výše zmíněných her, Feargus Urquhart, který si postěžoval, že s příchodem Hasbra se z dříve oblíbené hry stává pouze další stroj na peníze. I to byl podle něho důvod, proč nyní se studiem Obsidian Entertainment podepsali dohodu na využití systému pravidel konkurenčního Pathfinderu. A nebyl v tom sám, neboť tvůrci připravovaného pokračování opěvované hry Planescape Torment pro svou novou hru využívají cypher systém, na němž Monte Cook postavil vzájemně kompatibilní hry Numenera a Strange. Uvidíme, zda se v budoucnu dřívějšímu králi skutečně podaří vrátit se zpět na trůn.
Nezávislá studia, podcasty a nové možnosti
Za uplynulý rok se nám vyrojilo nových her a doprovodných služeb jako hub po dešti. Kromě nepřeberného množství světů a systémů se objevila rovněž přehršel nových podcastů, youtuberů, blogů a dalších stránek o hraní her na hrdiny. Poděkovat můžeme crowdfundingovým stránkám, jakými jsou Kickstarter či IndieGoGo, na kterých se každý týden objeví něco zajímavého. Jednotlivci nebo i ty nejmenší skupinky se čím dál častěji rozhodují využít relativně novou službu Patreon, která, jak už svým názvem napovídá, umožňuje stát se patronem daného projektu. Patronát spočívá v pravidelných měsíčních příspěvcích autorovi na jeho činnost, přičemž je čistě na vás, zda si poskytovaného obsahu ceníte na jeden dolar nebo sto. Tímto způsobem vznikly mimo jiné i atraktivní hudební možnosti pro vedoucí hry, kteří si potrpí na atmosféru.
Jedním z tvůrců, který bez omezení nabízí svou tvorbu zcela zdarma, je Tabletop Audio, kde najdete desetiminutové atmosférické skladby, jež lze pouštět ve smyčkách a doplňovat tak podkres dramatické scény. Poměrně šikovná věc a platby jsou čistě na vašem uvážení, hudební knihovnu si můžete prohlédnout na oficiálních stránkách. Podobný model zaplať, kolik uznáš za vhodné, zkouší mnozí tvůrci i na internetových obchodech s hrami na hrdiny, jakým je například DriveThruRPG. Zatímco někteří tento model zřejmě chápou jako dostačující pro své malé hry, jiní systém využívají k rozšíření a popularizaci, kterou po nějaké době zkusí vylepšit výběrem vyšší částky v rámci nějaké crowdfundingové kampaně. Každopádně k dispozici máme ne stovky, ale tisíce her, takže vybrat by si měl i ten nejzmlsanější hráč.
Hry na hrdiny ve filmu
Kdo by si mohl nevšimnout masivního útoku komiksů na kina i televizní obrazovky. Marvel a DC Comics spolu svádí boj a fanoušci se třesou blahem. Nejsou však jedinými hráči snažícími se probít k dalšímu toku peněz. Brzy se na plátnech kin objeví film Warcraft ze světa počítačových strategií a zřejmě nejznámější online hry, na což milovníci fantasy čekají s tichou prosbou o kvalitní zpracování. A hry na hrdiny zřejmě nechtějí stát stranou, neboť zde máme hned několik pokusů o průnik do světa pohyblivých obrázků. Zřejmě největší snahou opět oplývá D&D, jehož vlastník Hasbro se pustil do právní bitvy s malým studiem Sweetpea Entertainment o práva na značku a potažmo možnost točit filmy s názvem herní série. Vše se ovšem trochu zkomplikovalo, jelikož práva od malé společnosti zakoupilo před soudním sporem filmové studio Warner Bros Pictures. Hasbro ovšem spolupracuje se studiem Universal, a tak jsme svědky epické bitvy dvou filmových gigantů. Hasbro zřejmě věří ve vítězství, neboť už zahájilo jednání s DreamWorks Animation o výrobě animovaných seriálů a možná i filmů, mimo jiných značek vlastněných Hasbrem i D&D.
Britští Modiphius Entertainment pro změnu oznámili práce na zfilmování jejich posledního a dosti úspěšného prostředí Achtung! Cthulhu, které přináší do chaosu druhé světové války hrůzy z Lovecraftových děl. Bohužel jméno scenáristy ani režiséra toho příliš mnoho nenapovídá, jelikož ani za jedním není vidět žádný známý projekt. Budeme si tak muset počkat, co nám film Achtung! Cthulhu – The Secret War přinese. Jistou útěchou nám může být mnohokrát prokázaná schopnost ostrovanů poradit si s malým rozpočtem a vykouzlit z něj povedený horor. A konečně letos se s podporou a souhlasem Monte Cook Games začne ve Švédsku natáčet film na motivy hry Numenera, neboť se úspěšně zaplatil na komunitním serveru Kickstarter, viz jeho kampaň zde.
Vyber si své dobrodružství…
Jak už to ale bývá, loňský rok nám přinesl i smutnější zprávy. Ve věku 78 let nás opustil R. A. Montgomery, tvůrce Choose Your Own Adventure, tedy prvních tzv. gamebooků. Tyto knihy plné dobrodružství pro jednoho hráče, které elegantně překročily hranici mezi pasivním čtením literatury a aktivním ovlivňováním vývoje děje, se pro některé hráče staly nedílnou součástí dětství a prvními krůčky ke světu her na hrdiny. V sérii Choose Your Own Adventure vyšlo neskutečných 185 titulů a celkové prodeje série se vyšplhaly ke 250 milionům kusů. Všechny ostatní série, které u nás známe díky překladům (Fighting Fantasy či Lone Wolf aj.), navazovaly právě na dílo R. A. Montgomeryho.
994 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora










