Ocenění

Karetní hry na obrazovkách počítačů (preview)

Autor | Aktuality | Úterý 10 února 2015 8.45

Počítače, chytré mobily nebo tablety jsou dnes pomalu samozřejmostí, ačkoliv před několika lety se nám o takto výkonných zařízeních v našich kapsách ani nesnilo. Technologický rozmach se dotýká všech odvětví a částí našeho života a společenské hry nejsou výjimkou. Není to zase tak dlouho, co se začaly objevovat první snahy o převedení karetních her na monitory počítačů, herních konzolí a mobilních zařízení. Jak si dnes stojí a jaká je jejich budoucnost? Před nedávnem nabízela služba Humble Bundle balíček různých karetních her na PC za velmi nízkou cenu a s možností podpořit charitu. Proč tedy nevyzkoušet rozdíl oproti fyzickým kartám a nepodívat se na posun v tomto žánru?

Originalita, nebo kopie?

Někdy jde o prostý přesun z herních stolů do digitální podoby, jako je tomu například u hry Magic: the Gathering. Herní systém je v podstatě stále stejný – sběratelská karetní hra, v níž se neustále snažíte postavit z dostupných karet co nejlepší balíček a odměnou jsou vám různé rozšiřující balíčky (boostery) s náhodným obsahem karet. Tato převedení jsou pod názvem Magic: the Gathering – Duels of Planeswalkers k dostání na službě Steam už od roku 2011 a každý rok vychází nová základní sada s rozšířeními, stejně jako je tomu s fyzickou hrou. Možná je to příjemná alternativa pro hráče, kteří už nechtějí mít doma stovky a tisíce karet z dřívějších sad. Podobně jako u elektronických knih i zde je výhoda, že vám chvilková zábava nezabere polovinu knihovny. Vizuál hry je skvělý, ilustrace ostré a herní systém jednoduše vysvětlen. Má to ovšem několik háčků. Tím prvním je, že teprve v letošním Magic 2015 – Dules of Planeswalkers si můžete sami z dostupných karet postavit vlastní balíček a nehrát s předpřipraveným. Přestože se to na první pohled jeví jako skvělé vylepšení a i s možností získávat za výhry ve hře rozšiřující balíčky s novými kartami, podstatná část opravdu silných karet je bez placení reálnými penězi nedostupná. Digitální zpracování bych tak doporučil tomu, kdo si chce hru vyzkoušet, ale nechce do ní investovat více peněz, než počátečních 10 euro a především pak čas.

Začátečník

Druhou a pro mne do té doby neznámou hrou bylo BloodRealm: Battlegrounds, hra v předběžném přístupu, kterou si můžete zahrát zdarma. Ačkoliv název vypadá jako snaha dostat do co nejkratšího názvu co nejvíce velkolepých slov a celkové hodnocení není zrovna úžasné, stojí tato hra za vyzkoušení. V první řadě je velmi jednoduchá a i přes svůj (oproti sérii Magic) viditelně levnější vzhled se hraje dobře a rychle. Stavíte si malé balíčky o dvaceti kartách, se kterými bojujete proti hrdinovi soupeře. Všichni hrdinové mají zvláštní schopnosti, které se s postupem kol nabíjejí a v každém dalším kole dostáváte více a více energie na vykládání svých karet do jednoho z pěti možných políček, resp. řad. Efekty na kartách nepřináší nic nového a hra vlastně nabízí pouze základní herní mechaniky a kombinace, což je i důvod, proč má tak nízké hodnocení. Je ale zdarma a hráči neznalí světa karetních her do něj mohou prostřednictvím BloodRealm snadno nahlédnout. Pokud vás hra omrzí, či se dostanete na úroveň, kdy by se hodilo koupit si skrze obchod nové karty, nebo jakýkoliv jiný důvod odrazující vás v dalším hraní, stačí hru pouze smazat a to je vše.

Než si člověk zvykne

Poslední ze zkoušených her bylo SolForge od Stoneblade Entertainment. Pokud je vám název společnosti povědomý, máte pravdu, poněvadž jde o autory karetní deckbuilding série Ascension. Při první možnosti vyzkoušet si hru mi systém moc neseděl, na což jsem ovšem během testování změnil názor. Problém ani tak nebyl ve hře, jako spíš ve zvyku a netradičnosti systému s ohledem na prezentaci. V zásadě jsem očekával klasický systém předpřipraveného balíčku a postupné přípravy kombinací na ruce, jak je tomu u většiny her (viz dvě výše zmíněné). SolForge ale není klasickou karetní hrou, ačkoliv i zde si připravujete před hrou balíček čítající 30 karet. Jde o zvláštní variaci stojící někde mezi klasickým deckbuildingem a sběratelskými karetními hrami. Na začátku každého kola si doberete karty, z nichž můžete zahrát dvě libovolné – neřešíte zde žádnou vykládací cenu, ani jiná omezení – do pěti možných políček. Následuje útok, v němž se příšery v protilehlých polích vzájemně pobíjejí, případně útočí přímo na protihráče. Pokud jste ještě nevyužili všechny své příležitosti k vyložení karet, můžete tak učinit po útoku. Po dokončení svého tahu zahodíte zbylé karty z ruky a doberete si další.

To je prvek společný s deckbuildingovými hrami, kde se snažíte co nejlépe využít kombinaci karet, která vám v daném kole přišla do ruky. Jde tak více o dynamickou hádanku, kde se snažíte s nabídkou na ruce a situací na herní ploše získat pomocí dvou karet co nejvýhodnější pozici oproti soupeři. Zvláštním prvkem, který hru činí originální a zároveň zcela nevhodnou pro fyzickou podobu, je zvyšování úrovní karet a hráče. Většina karet je ve třech úrovních, kdy jsou vyšší stále silnější a s mocnějšími efekty. Jakmile zahrajete kartu první úrovně, přidá se vám do balíčku vyšší úroveň karty, která vám může přijít do ruky, jakmile se vám odpovídajícím způsobem zvýší úroveň, což se děje každé čtvrté kolo. Systém zní možná komplikovaně, ale je relativně jednoduchý a především jde o něco nového. I tuto hru si můžete vyzkoušet zdarma a v případě neochoty investovat ji lze snadno smazat.

Ze stolu na monitor

Digitálních karetních her se objevuje stále více a možná znáte také fascinující karetní hru Heartstone od společnosti Blizzard. I o ní bych se mohl rozpovídat (k čemuž zřejmě v budoucnu dojde), ale ona i výše zmíněné tituly mají několik společných jmenovatelů. Zaprvé se snaží cílit na většinu hráčů, tzv. mainstream, zatímco organizované hraní fyzických karetních her je časově a často i finančně velmi náročné a určené spíše nadšenějším hráčům. Tomu odpovídá také krátká herní doba – většina her je odehraná v řádu minut, maximálně do půl hodiny. Často se snaží využívat nyní rozšířený Free-to-play model, kdy jsou pořizovací náklady rovny nule, ale hra vás svými mechanismy nutí k nákupu silnějších a lepších karet nebo většího množství rozšiřujících balíčků. Tento systém je známý především z mobilních aplikací a digitální karetní hry ho s nadšením přijaly, jak je vidět i u všech tří výše popsaných her.

Z úspěchu některých je vidět, že zájem o digitální karetní hry existuje a spíše se zvětšuje, než zmenšuje. Zřejmě jde o součást obecného trendu převádění společenských her do digitální podoby, jak je to vidět například u nejnovější společenské hry Zaklínač, která vyšla zároveň v krabicové verzi i na PC. Podstatné je, zda nám digitální hry přinesou nějaké nové a neotřelé prvky, jako se snaží SolForge, nebo nás čeká spíše více toho samého, jako u série Magic. Také je již možné vyzkoušet hru Hex: Shards of Fate, o které jsme psali v minulosti. Rozhodně bude zajímavé zjišťovat, zda se skutečně jedná o převratný zážitek dle slibů autorů, nebo pouze trochu jiný pohled na to, co už jsme dříve hráli.

2 162 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 5 »

  1. Komentáře by cojone — 10.2.2015 @ 15.12

    Pridavam odkaz na online Dominion: http://www.playdominion.com. Zakladni sada je zadarmo, za rozsireni se pak priplaci.

  2. Komentáře by memnon666 — 10.2.2015 @ 19.38

    CORAABIA!!! 🙂

  3. Komentáře by Kim — 11.2.2015 @ 11.00

    ano CORAABIA!

  4. Komentáře by Thales — 11.2.2015 @ 17.40

    Coraabia je mohutná karetní hra (navíc česká), která si zaslouží samostatný článek, takže nebojte, pracuje se na ní. 😉

  5. Komentáře by memnon666 — 11.2.2015 @ 23.13

    Thales: počkáme až ji dohraješ 😀

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.