Ocenění

Elektronika a společenské hry

Autor | Aktuality | Pondělí 7 července 2014 8.50

K dnešní společnosti neodmyslitelně patří elektronika, ať už v podobě počítačů, herních konzolí, notebooků, tabletů či chytrých telefonů. Tento fenomén spojený s neustálou miniaturizací a zvyšováním výkonu zařízení se nutně projevuje ve všech aspektech našeho života. V restauracích můžete vidět mobilní telefony na stolech, v hromadné dopravě si lidé čtou na elektronických čtečkách nebo tabletech a mobily slouží především k hraní her. Jak se tento fenomén kladně i záporně projevuje na poli společenských her, si nastíníme v dnešním článku.

Elektronika na prvním místě

Začneme negativní stránkou elektronických přenosných zařízení a tou je především tříštění pozornosti. Není výjimkou vidět u stolní hry jedince s mobilem či tabletem v ruce, kterak jsou plně zabráni do se hrou zcela nesouvisející konverzace. Ať už komunikace probíhá formou SMS zpráv, některého z komunikačních klientů (u nás zřejmě nejznámější Skype nebo ICQ), nebo emailu, znamená to pro ostatní neustálé připomínání dotyčnému, co se ve hře děje, kdy je jeho tah apod. Vrcholem je delší telefonování, které není odůvodněné rozumnými důvody, což všechny zbytečně zdržuje od hry. Obzvláště rušivé je toto chování u hraní her na hrdiny. Někteří vedoucí hry dokonce vyžadují vypínání telefonů během sezení. Pokud ovšem situace zajde tak daleko, aby byly nutné obdobné zákazy, je lepší si s hráči vše vyříkat a vysvětlit, že hru musí sledovat všichni a pokud se někdo příliš věnuje jiné činnosti mimo hru, je to problém. Nedávno jsem četl stížnosti restauratérů, že lidé v jejich zařízeních věnují více času telefonům než samotnému jídlu a konverzaci s lidmi u stolu. U stolních her je podobné chování stejným problémem už z toho důvodu, že se vytrácí nejspíše nejdůležitější aspekt her a tou je společná zábava zúčastněných.

Pomůcka a služebník

Osobně nepatřím mezi konzervativní zastánce vypínání všeho na elektrický proud. Naopak miniaturizace počítačů do podoby lehce přenositelných tabletů a telefonů považuji za velkou výhodu, pokud se s nimi dobře pracuje. Pro přístroje vybavené systémem iOS nebo Android existuje značná škála pomůcek a doplňků, které dokážou hraní výrazně ulehčit. Základní výhoda je možnost stáhnout si ze stránek vydavatelů pravidla ke hře v elektronické podobě. Hráči se tak u hry nemusí přetahovat o jediná vytištěná pravidla, ale mají je k dispozici vícekrát. Další výhodou je množství aplikací nahrazujících kostky. Občas je k hodu potřeba více kostek a pokud jich máte po ruce málo a obtěžuje vás házet mnohokrát, můžete si nastavit počet kostek a hodit si s nimi. Další možností jsou aplikace obsahující speciální druhy kostek, jak je tomu například ve figurkové hře Star Wars: X-Wing, případně u RPG her, z nichž mohu uvést Warhammer: Fantasy Roleplay nebo Star Wars sérii od Fantasy Flight Games (dále jen FFG). Ač jsou tyto aplikace bezpochyby užitečné a také levnější než kupovat si sadu speciálních kostek, přece jen většina hráčů stále preferuje mít kostky hezky v ruce.

Obzvláště užitečné jsou pak přehledové aplikace. Například RPG hry Dungeons & Dragons a Pathfinder mají aplikace obsahující všechna kouzla a pravidla většiny vydaných příruček s možností vyhledávání výrazů, to vše zdarma. Obzvláště pro vedoucího hry je takováto aplikace požehnáním, protože výrazně zkracuje čas potřebný k přípravě sezení i během něj. Stejně tak existují aplikace pro uložení informací o postavách hráčů, změny jejich vlastností, počtu životů atd. Také mohu zmínit možnost přehrávání hudby, zvuků nebo předem namluvených vzkazů, které hře dodají na atmosféře. Podobně užitečné aplikace ale existují i pro společenské hry. FFG nabízí ke hře Arkham Horror aplikaci obsahující většinu věcí potřebných ke hře – kostky, karty postav s možností upravovat statistiky, mapu města Arkham a dokonce i balíčky karet událostí v lokacích. Pokud má jeden z hráčů tablet a tuto aplikaci, je možné vynechat množství fyzického materiálu u hry. Zda je to dobře či špatně, je už na preferencích každého hráče. Namísto nahrazování se tvůrce pomocné aplikace pro hru Mage Wars zaměřil především na usnadnění a zlepšení plynulosti hry. Ačkoliv si tvůrci výše zmíněného zápolení mágů v aréně dali velmi záležet, aby bylo názvosloví intuitivní a značné množství vlivů má vlastní žetony s popisem efektů, přece jenom je na kartách obsaženo tolik slov, že si vyžadují vlastní rejstřík s vysvětlením. Namísto zdlouhavého listování stačí v aplikaci zadat slovo a pravidla se hned dozvíte. Navíc slouží aplikace jako počítadlo životů a záznam zápasu.

Digitalizace her

Zřejmě nejvýznamnějším využitím je převedení stolních her na obrazovky počítačů a mobilní zařízení. Naprosto ideální je to pro vyzkoušení hry, jelikož elektronické verze jsou zpravidla levnější než fyzické a v případě koupě hry, jež vás rychle přestane bavit, vás finanční ztráta nebude tolik bolet. Dále se v rámci hry jednoho hráče proti umělé inteligenci naučíte pravidla, která se vám následně budou lépe vysvětlovat při hraní hmatatelné hry. Většina her obsahuje úvodní tutoriál, ve kterém se herní principy vysvětlí a v případě potřeby jsou obsažena i celková pravidla hry. A samozřejmě třetím pozitivem je možnost zahrát si oblíbenou hru kdykoliv, kdekoliv a to i ve chvíli, kdy není po ruce žádný jiný hráč.

Výrazně v tomto směru vystupuje společnost Playdek, která takto uvedla už třináct her a aktivně pracuje na dalších. Hráči si tak mohou kdykoliv zahrát především karetní série Ascension, Nightfall nebo Summonder Wars. Minulý měsíc ovšem proběhla kampaň ve spolupráci studia Playdek a vydavatelství GMT Games, jež vyústí v převedení herní legendy Twilight Struggle (česky Studená válka, viz. dřívější recenze) do elektronické podoby pro Android, iOS, PC i MAC. A výjimečně dobrou zprávou pro české hráče je v tomto případě i kompletní přeložení této hry do českého jazyka. Playdek samozřejmě není jedinou společností, která se digitalizací zabývá a některá vydavatelství si vše zajišťují sama, tak jako FFG (např. Elder Sign neboli Temné znamení) či Days of Wonder (např. Small World).

Obecně platí, že majitelé zařízení se systémem iOS mají větší výběr her, zatímco Android je v datech vydání často až na druhém místě. Čestnou výjimkou je aktuální vydání karetní sci-fi novinky Star Realms, kterou si zdarma můžete na přístrojích s Androidem vyzkoušet už nyní, zatímco majitelé přístrojů s logem nakousnutého jablka budou ještě pár dní čekat. Stolní hry na klasických počítačích nejsou stále tolik rozšířené, což je dáno jednoduše tím, že herní průmysl nabízí širokou škálu her, které plně využívají především grafický potenciál PC a možnost ohromné rozsáhlosti a s tím spojené velikosti her. Na tablet si stále nenainstalujete hru, jejíž instalace vyžaduje desítky gigabitů na disku, potažmo SD kartě.

Pravou nohou do budoucnosti

Elektronika je pro dnešní společnost v mnohém podobná ohni a s ním spojeným příslovím dobrý sluha – špatný pán. Pokud se využívá k rozumným účelům, může hraní s přáteli obohatit, zrychlit hru ve chvílích zpomalení z důvodu listování pravidly nebo výpočtů, případně nabídnout možnost hry tam, kde jinak nelze rozložit herní desku a množství komponent. Elektronická zařízení by však neměla odvádět pozornost od hry a lidí kolem. Osobně se však těším, co nového nám elektronika v budoucnosti umožní a třeba na poli her na hrdiny se už dnes na experimentálních velkoplošných tabletech nebo horizontálních dotykových monitorech objevují snahy o tvorbu interaktivních map, se snadnými přehledy možností pohybu postav, dosahu kouzel, vlastností terénu a mnohem více. Věřím tedy, že technologický posun nám ve výsledku pomůže a zpřístupní hry širší veřejnosti, která by se jiným způsobem k hernímu stolu, kostkám, figurkám, kartám a žetonům nedostala. Pokud máte vy zajímavé zážitky nebo zkušenosti s elektronikou v kombinaci s deskovými hrami, podělte se o ně v komentářích pod článkem, budeme rádi za váš názor.

1 046 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 3 »

  1. Komentáře by idle — 7.7.2014 @ 9.12

    Z mých zkušeností:

    Zmínila bych Space Alert, kde je přehrávání zvukové stopy podstatnou složkou hry. Sice existuje „papírová“ varianta, kdy vybraný člověk sleduje čas a čte události z kartičky, ale není to ono. Takže tady elektronika nejen dokresluje atmosféru, ale je skoro nutná.

    Na druhou stranu na hospodské hraní Macháčka se házení kostkami na telefonu neosvědčilo. Už to zakrývání a předávání je nepraktické, a navíc se takhle vůbec nedá švindlovat. 🙂

    Už spoustu let hrávám na jednom serveru on-line variaci na Osadníky z Katanu. S deskovou variantou se to nedá moc srovnávat, předávání tahu je pomalejší než v reálu a ze stejného důvodu tam v praxi úplně vymizelo obchodování, protože než by se lidi dohodli, to raději vymění něco s bankem a jdou dál. Ale stejně jsem tam odehrála tisíce her, protože na rozdíl od živých spoluhráčů je po ruce kdykoliv.

  2. Komentáře by hromotlk — 7.7.2014 @ 21.38

    na tablete hram Carcassonne, nakolko stolovu verziu nemam s kym hrat.
    som spokojny, aj ked s AI nemozem pri hrani pokecat…

  3. Komentáře by celoush — 8.7.2014 @ 12.02

    Na nějakou chvíli mne zabavila i Agricola, kde jsem si na rychlých hrách zkoušel různé „taktiky“.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.