Kouzlo Erbenovy Kytice znovu ožívá… (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 15 prosince 2016 18.10

Jednotlivé příběhy z všem tak dobře známé Kytice se u nás dočkaly celé řady komiksových zpracování včetně stejnojmenného sborníku různých autorů z roku 2006. Po deseti letech se u příležitosti 205. narozenin Karla Jaromíra Erbena objevilo nové zpracování v edici Český Grimm nakladatelství Transmedialist. Komiksová Kytice vznikla v rámci crowdfundigové sbírky na serveru Hithit a stejně jako u výše jmenovaného sborníku je společnou prací celé skupiny tvůrců včetně ilustrátorů jako Vladimír Strejček ze studia DRAWetc, Marco Turini, jenž pracoval pro světoznámá nakladatelství či ilustrátorky Kateřiny Bažantové, která kromě jedné z balad vytvořila také poutavou obálku, kde na černém podkladu zobrazila poutavé barevné výjevy lákající k otevření…

komiksova-kytice

Knihu otevírají a zároveň i uzavírají Kytice a Věštkyně doprovázené Delarockovými ilustracemi. Mezi nimi najdeme balady přepracované do komiksové podoby, přičemž veškerý děj je vyobrazen beze slov vyjma přímé řeči ve standardních bublinách. Jednotlivé balady se zde objevují v původní koncepci, jak ji zamýšlel samotný Erben – vyjmuta tak byla balada Lilie a místo ní zde najdeme autorem bohužel nedokončenou Svatojánskou noc. Za každým obrazovaným příběhem najdeme i původní textovou podobu, což umožňuje snadné srovnání mezi původní básnickou podobou a výtvarným ztvárněním jednotlivých výjevů.

Hned úvodní morální poselství v podání Tomáše Motala, Poklad, je černobílý depresivně laděný příběh s ostrými černobílými konturami a jednoduchou stylizací, ostatně temné výjevy jsou autorovi vlastní a odrážejí se i v rovině hudební kapely SCHWARZPRIOR, jejímž je členem. Přestože zpracování nelze označit za líbivé, provedením a náladou komiks vhodně koresponduje s duchem Erbenova textu. Svatební košile Marca Turiniho pracuje s realistickými obrazy sladěnými do hnědých a béžových odstínů, přičemž autor sází na jasný výklad bez přehnaného důrazu na symboliku a naopak s atraktivním smyslem pro detail. Široké portfolio italského ilustrátora (pracoval pro Marvel, DC Comics i herní společnosti UbiSoft, Eidos a filmová studia) jen stvrzuje profesionální úroveň jeho tvorby.

Polednice designéra a ilustrátora Vladimíra Strejčka je pak jedním z nejsvéráznějších adaptací celé sbírky, hravě a obrazově originálně podaná, stylizovaná do steampunkového subžánru. Barevné ladění do cihlových odstínů víc baví, než děsí, čímž se stává jedním z nejzapamatovatelnějších komiksů sbírky. Zlatý kolovrat Jana Grumla působí jako zápůjčka z pohádkové fantasy, ovšem jen do chvíle, kdy se začnou sekat údy a dloubat oči, a vše se rychle překlání do hororu. Autorovo portfolio představuje široký tvůrčí záběr, v němž lze vysledovat oblibu v morbidních výjevech. Štědrý den výtvarníka a animátora Marka Rubce oplývá pochmurným až depresivním laděním v hnědožlutých odstínech a důrazem na temnou atmosféru. Rubec se mimo jiné věnuje hudebním klipům, spolupracoval s Českou televizí a publikoval v rozmanitém sledu publikací.

Holoubek Petra Holmana se pyšní nadmíru přitažlivou noirovou stylizací se zasazením do třicátých let dvacátého století. Komiksu nelze upřít precizní kresbu oplývající realistickou perspektivou, detailně vyobrazenými postavami a notně pochmurnou náladou, která už od úvodního geometrického motivu odkazuje na období kubismu. Dominik Miklušák vsadil ve Svatojánské noci na snově fantaskní podání s množstvím zářivých přírodních témat. Jako ilustrátor a designér adaptuje symbolicky obtížný příběh, jenž naštěstí ukotvuje následná přítomnost předlohy. Barevně jde bezpochyby o jeden z nejpůsobivějších příběhů. Ďáblové v podobě robotů, krásné „impresionistické“ krajiny a nejdelší balada ze všech, to je Záhořovo lože ilustrátora Longiyho, jenž svou práci zasadil do fiktivního postapokalyptického světa. Jde o umně zpracovaný příběh od autora se skutečně bohatým kreslířským záběrem.

Všem známý Vodník se v podání Vojtěcha „Lazybastarda“ Velického proměnil do bahnitého mrtvolného monstra v záplavě výrazných barev, díky kterým převládá forma nad obsahem. Vrba čtenářům našeho časopisu dříve dobře známého ilustrátora a paleontologa Karla Cetlla se zřejmě nejrealističtějším komiksem sborníku. Příběh matky a jejího dítěte se odehrává v současnosti, a tak nechybí ani moderní vychytávky jako je chůvička a notebook, na kterém si manžel vyhledává voodo shop. Dceřinu kletbu, dramatický příběh matky a dcery zpracovala profesionální kreslířka a knižní ilustrátorka Kateřina Bažantová v industriálních kulisách současnosti a v temném ladění v duchu Erbenovy předlohy, šedivé až depresivní s použitím minima barev. Pochmurnou kresbu pak autorka podtrhuje ztrápenými výrazy tváří a zdařile tak zakončuje komiksové adaptace Erbenových balad.

Knihu tak patrně uzavřete s převládajícím pocitem spokojenosti. Žádná z komiksových adaptací výrazně nezaostává za předlohou. Některé převádějí text do obrazu volně, přesto však skrze hravost a individualitu zachovávají původní poselství. Jistě, každý čtenář si tu najde své oblíbené i méně oblíbené komiksové příběhy, důležité je však především to, že jako celek funguje Komiksová Kytice skutečně nad očekávání dobře. Ať už jsou příběhy depresivně realistické, zábavně barevné nebo silně stylizované, čtenář si tu nepochybně přijde na své. Je znát, že kniha byla vytvářená se zaujetím a porozuměním, chybí snad jen představení jednotlivých výtvarníků formou alespoň stručných profilů. Grafická úprava i sazba je nepochybně pečlivá a jen dokládá, jaké péče se výsledné publikaci dostalo. Od obálky a ilustrací přes balady až po závěrečný výklad symboliky od docenta Jana Kajfosze se čtenářům dostává do rukou kvalitní adaptace národního literárního klenotu.

Komiksová Kytice

scénář a kresba kolektiv

brožovaná, obálka Kateřina Bažantová, 520 stran, 599 Kč