Mark Watney bojuje na Marsu o život (recenze)

Autor | Aktuality | Středa 18 února 2015 10.00

V poslední době se zdá, že pro úspěch v rámci fantastického žánru, je tou nejdůležitější věcí odvaha samostatně prezentovat svá díla v elektronické podobě. Američan Andy Weir, jenž se už od patnácti let živí programováním a ve volných chvílích se oddává nadšenému zájmu o vesmír, vyrostl na románech A. C. Clarka či Isaaka Asimova a sám publikoval kratší práce na svých internetových stránkách po celé roky. Dnes je znám především jako autor mezinárodního bestseleru Marťan (2014), který nejprve před čtyřmi lety vydával na internetu jako seriál a posléze s úspěchem nabídl i jako e-knihu, aby záhy vzbudil zájem profesionálního nakladatelství. Stal se tak jedním z hrstky těch, kteří se vypracovali stále ještě nepříliš běžnou cestou samostatného publikování.

Zápletka románu je jednoduchá. Astronaut Mark Watney je v hajzlu. Při nouzové evakuaci z povrchu planety Mars se zraněný uprostřed prudké písečné bouře ztratil své posádce, která tak musela odletět bez něj v domnění, že je mrtev. Mark však se štěstím přežil a nyní je odkázán na vybavení, které zde posádka zanechala, když plánovala zhruba měsíční pobyt. Šance na dlouhodobé přežití či snad dokonce vysvobození je pramalá, ovšem za každé situace dobromyslný a technicky zručný astronaut se nevzdává. Záhy mu začne držet palce celá planeta Země a snad se najde i nějaký odvážný plán na jeho záchranu. Jak je vidět, jde o klasickou science fiction založenou především na boji o život v realisticky vykresleném prostředí k přežití nijak příznivé planety Mars. Nedočkáme se žádných dalších prvků fantastiky, pouze blízké budoucnosti, v níž Američané podnikají v rámci vesmírného programu Ares sérii přistání na Marsu s lidskou posádkou.

V jádru nejde o nic nového, motiv boje s nemilosrdným povrchem měsíce či planety se objevil v řadě kratších prací, jmenujme například povídku Procházka na slunci (Ikarie 6/94) od Geoffreyho A. Landise či z poslední doby Pod řvoucími nebesy (XB-1 9/2012) od Karla Bunkera. Zde však nejde o jedinou dramatickou situaci následovanou těsně po nehodě. Watneymu nehrozí ani tak bezprostřední nebezpečí, na to je na Marsu krátkodobě poměrně slušně zabezpečen. Jeho nepřítelem je dlouhá doba, kterou musí zcela osamocen přežít k alespoň teoretické šanci na záchranu. Aby autor udržel čtenáře v neustálém napětí, nadělí mu samozřejmě hned několik poučných lekcí ve stylu co všechno se může podělat, což někdy působí neodbytným pocitem teď už je delší dobu relativně klid, tak co se podělá tentokrát? vedoucím až k patrně trochu přepálenému závěru. Nicméně nejde o nic, co by vám nedovolovalo knihu si patřičně užít. Po jejím dočtení musím přiznat, že jsem se u vesmírného boje o přežití naposledy takhle bavil u Clarkova Měsíčního prachu (1961) a to už je hodně dávno. Přesto raději doufám, že se po Weirově vzoru nevyrojí v blízké budoucnosti Marťanovy literární klony.

Od samostatně vydané e-knihy až po slovenské vydání, kterému závidím obálku…

Na příběhu je znát, že si autor dal značnou práci, aby pokud možno všechno technicky sedělo, což si jistě vyžádalo desítky či spíše stovky hodin shromažďování informací. Jedním z nesporných kladů románu je tak fakt, že člověka přiměje uvažovat o tom, co z popisovaných událostí naprosto odpovídá realitě a kde už snad začíná fabulace. Na druhou stranu, jak už to u technologicky orientované science fiction bývá, postavy, včetně té hlavní, zrovna nedýchají životem a i když budete Markovi držet palce, naplno s ním jeho snahu přežít asi nepocítíte. Weirovi se přesto musí nechat, že občas Markovými slovy čtenáře pobaví a právě tyto vtípky jeho hrdinu čtenáři přibližují asi nejvíc. Nutno však přiznat, že nedostatečnou propracovanost ústřední postavy lze přičítat i tomu, že se čtenářem komunikuje prostřednictvím deníkových zápisů, což je sice tradičně zajímavá metoda, má ale i své nedostatky. I tak ale nezbývá než konstatovat, že jde o vysoce zábavný, svižný, čtivý a tak akorát krátký příběh, jenž ve vás vzbudí zvědavost nejen na blížící se filmové zpracování v režii Ridleyho Scotta s Mattem Damonem v hlavní roli, ale i na další tvorbu Andyho Weira. Prozatím se ví snad jen to, že román s pracovním názvem Zhek bude oplývat větším množstvím fantastických prvků (mimozemšťané, telepatie, cestování nadsvětelnou rychlostí) a objevit by se mohl v roce 2016.

Andy Weir: Marťan

vázaná, překlad Michal Prokop, obálka Corbis/Head Design, 344 stran, 349 Kč