…a na konci je Smrt! (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 13 prosince 2012 7.35

Vládce snů Morfeus nedávno řekl své definitivní sbohem, ale jeho svět je tady pořád s námi. Nakladatelství Crew využilo dobře zorané půdy a naservírovalo nám v těsném sledu Morfeovu mladší sestřičku Smrt. Ta na tuzemský trh přichází s druhým (a posledním) samostatným albem (prvním byl Smrt: Vysoká cena za život, Crew/2007) s trochu rouhačským podtitulem Nejlepší čas tvého života. Dívku, která má patřičný sex appeal a vypadá jako fanynka starých temných gotických kapel, si jednoduše nemůžete neoblíbit. Je absolutně dokonalá a nemá chybu… vlastně jednu má, je to Smrt.

Neil Gaiman nás opět přesvědčí o svých nezpochybnitelných scenáristických vlohách a taky o svém citu pro dějovou linii příběhu. Smrt sice není tak složitá a příběhem členěná jako její bratříček Sandman, ale tím jen potvrzuje mnohokráte otřepané přísloví, že v jednoduchosti je síla. Samotný příběh je celkem banální a najdeme v něm věci, které jsme předtím četli, viděli či zažili už mnohokrát. Ale v rámci kompaktního děje se nám dostává příběhového pamlsku, který jednoduše slupneme na posezení. Navíc bych si z racionálních důvodů o Smrti nedovolil napsat, že je průměrná.

Jak je již u Gaimanových příběhů ze sandmanovského světa dobrým zvykem, obálek se opět zmocnil Dave McKean, který dokáže navodit tu správnou atmosféru pro otáčení dalších stránek. O samotnou kresbu se pak rozdělili dva pánové, Chris Bachalo a Mark Buckingham. Toho prvního můžeme znát už z prvního sešitu o Smrti či z alba Sandman: Domeček pro panenky. Ten druhý se rovněž podílel na prvním sešitu Smrti, na albu Sandman: Báje a odlesky (svazek druhý) či na druhém dílu, v současné době u nás trochu vydavatelsky stagnující, výborné série Mýty.

Hlavní hrdinkou příběhu je zpěvačka Foxlove, která má právě našlápnuto k velké kariéře a vyprodaným halám. Její management se však snaží utajit skutečnost, že je lesba, aby nepřišla o své publikum. Foxlove žije se svou přítelkyní Hazel, která má malého klučíka Alvieho. Vzhledem k tomu, že Fox se musí věnovat svým závazkům, tak jí mnoho času na rodinu nezbývá a často se s ní nevidí. Takto začíná příběh, ve kterém je od začátku jasné, že tou, která bude tahat za nitky a bude mít na konci hlavní slovo, je Smrt. Ona krásná dívka, která když si vás vybere, nemáte šanci vrátit se mezi živé. Nejnádhernější polibky jsou prý ty na rozloučenou. Navíc tenhle příběh před vás postaví mnoho omletých existencionálních otázek, na které neexistuje jednoznačná odpověď. Tohle je silná devíza, se kterou si Neil Gaiman opatrně pohrál.

Smrt: Nejkrásnější čas tvého života je dobrým komiksovým albem. Ovšem Gaimanovi věrní budou zjevně poněkud zklamáni, protože do geniálnosti Sandmanovského opusu tomu ještě dost chybí. Přesto si nemyslím, že bychom měli Smrt, plnou intimních dialogů, vzpomínek a lásky, zatracovat. Smrt je prostě o dost jiný kalibr než Sandman. Věční z podstaty věci jednoduše nemohou být stejní a každý má své trumfy v rukávu a vlastní způsob, jakým hraje svou hru. Byť to možná zní jako protimluv, tak Smrt je něžnější, jednodušší a mnohem více milá. A navíc na vás vždy čeká na samém konci, tam kde i lišky dávají dobrou noc…

Neil Gaiman, Chris Bachalo, Mark Buckingham: Smrt – Čas tvého života

brožovaná, překlad Viktor Janiš, obálka Dave McKean, 96 stran, 249 Kč

555 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora