Americká upíří krása vás uhrane (recenze)

Autor | Aktuality | Pátek 12 dubna 2013 7.20

Amerika nebyla nikdy považována za starou pevninu, má rozhodně mladší a modernější historii. Není se tedy co divit, že i upíři se do ní dostali později. Jak už to tak bývá, někdo vždy musí být první. A tak se zrodil Americký upír, první na tomhle kontinentu, otec svého druhu. Navíc je jiný, než upíři, které vesměs známe. Modifikovaný druh, který hravě překonává některé neduhy, kterým čelí upíři v tradičním slova smyslu. Nová doba si žádá nové hrdiny. O takovémto upírovi je radost si číst, obzvláště když za tvorbou jeho osudů stojí scénáristé Scott Snyder a nekorunovaný král hororové literatury Stephen King. Celou atmosféru pak dokresluje výtvarník brazilského původu Rafael Albuquerque.

Americký upír mapuje své osudy v toku historických událostí, které se na americkém kontinentu staly. Jde o procházku novodobými americkými dějinami v potocích krve. Hlavní hrdina se jmenuje Skinner Sweet a on je právě tím prvním. Otcem amerických upírů. Nevadí mu denní světlo, je silný, sveřepý, neúprosný a nemilosrdný. Rozhodně to není nějak pozitivní chlapík, kterému byste měli tendence fandit. Příběh začíná v Americe dvacátých let, mezi začínajícími hvězdičkami stříbrného plátna, v kraji splněných snů, v Hollywoodu. Mladá a chudá herečka Pearl Jonesová se ne vlastní vinou ocitne ve víru krvavých událostí, které páchnou nenávistí a pomstou. Začíná noční můra na odvrácené straně stříbrného plátna, rozhodně nic pro slabé povahy.

Po první knize je třeba konstatovat, že pokud se vše bude odvíjet v kolejích, které jsou zde vyjety, pak se jedná o zásah přímo do černého. Bestie je uvězněná v komiksových bublinách a její duchovní otcové z ní rozhodně nehodlají udělat nějakou bezpohlavní frašku. Právě naopak! Příběh vás upoutá od prvního okamžiku a nepustí vás, dokud nebude s první knihou hotovi. Poté následuje onen povzdech, který netrpělivě vzhlíží k dalšímu pokračovaní. Oba scénáristé odvedli precizní práci a tím, že si jednotlivé příběhy poctivě rozdělili, dodali ději potřebný spád a napínavost. Každý z autorů si vzal na starost jinou etapu osudů Amerického upíra, ale oba vzniknuvší příběhy do sebe dokonale zapadají a vytváří netušenou mozaiku událostí. Zvláště u Stephena Kinga je doslova cítit, s jakou pokorou se příběhu odevzdal a s jakou hodinářskou trpělivostí staví jednotlivé události za sebe. Podle jeho předloh již bylo vytvořeno mnoho komiksů, ale tentokráte se mistr vůbec poprvé ujal role komiksového scénáristy osobně. To Scott Snyder se jeví jako přesný opak. Nebere si vůbec servítky a doslova si libuje v hrůze a bestialitě, kterou svým vyprávěním čtenáři předkládá. S obdivným výrazem pak čtenáři dojde, že se oba autoři dokonale doplňují a příběh drží pohromadě až nečekaně celistvě. Zcela pohlcen je pak dominantní kresbou Rafaela Albuquerqueho, která je velmi výrazná, ale absolutně oddaná příběhu samotnému.

Nebudeme chodit kolem horké kaše, první kniha amerického upíra je dokonalým rozjezdem, u něhož se rozhodně nebudete nudit. Nakladatelství BB/art vypustilo potencionálního černého komiksového koně letošního roku a rozhodně se jedná o komiks, který mi v prvním čtvrtletí letošního roku udělal prozatím největší radost. A to tady máme Goona, Bandu, Planetary, Drsnou školu a množství už rozjetých kvalitních příběhů. Fanoušci Stephena Kinga uzří svého mistra ze zatím neprobádaného úhlu pohledu, jako rovnocenného člena kvalitního týmu, a objeví další netušený potenciál, který v sobě překvapivě skrývá. Scott Snyder možná u nás není nějak známou komiksovou persónou, ale v zámoří je znám svou tvorbou pro giganty Marvel a DC, kteří mu dokonce svěřili do rukou jeden ze svých klenotů. Ano, samotného Batmana, v sérii Detective Comics, se kterou k nám co nevidět vtrhne. A Rafael Albuquerque? Ten má ve svém portfoliu takové hrdiny jako je Batman, Captain America, Green Lantern nebo třeba Wolverine. Pokud ještě nejste přesvědčeni o kvalitě Amerického upíra, tak po něm jednoduše šáhněte a on vás přesvědčí sám! Možná to bude znít jako protimluv, ale tenhle upír vám krev pít jednoduše nebude…

Rafael Albuquerque, Stephen King a Scott Snyder: Americký upír

vázaná, překlad Viktor Janiš, 200 stran, 499 Kč, vydalo nakladatelství BB/art

849 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora