Povídkové hrátky s Plameňákem (recenze)

Autor | Aktuality | Pátek 22 dubna 2016 11.15

Nově založené nakladatelství Gnóm! překladatele a novopečeného nakladatele Jakuba Němečka se letos vybarvilo pestrou antologií amerických žánrových autorek, v níž se objevují dobře známé představitelky fantastického žánru po boku u nás dosud neviděných jmen. Útlá knížečka ideální pro čtení na cesty zaujme poctivým výběrem kvalitních příběhů, jež jsou schopny potěšit nejednoho čtenáře a snad i takové, které ženská fantastika doposud odrazuje. Nehledejte v ní ovšem červenou knihovnu, ale zajímavé a u nás dosud povětšinou nevydané povídky, kterým by příznivci komornějších příběhů měli rozhodně věnovat pozornost. Šestice povídek prošla pečlivým výběrem a jednotlivé kousky jsou mezi sebou navzájem kvalitativně vesměs vyrovnané. Žádná zde nepůsobí svým zařazením nepatřičně, otázkou zůstává jen, jak moc se vám strefí do vašeho vkusu. Ačkoliv jde o antologii autorek ne-realistické literatury, najdeme zde spíše povídky, které s fantastickými žánry spíše jen okrajově koketují, zato však srší vtipem, ženským nadhledem a zajímavými tématy.

Plamenak_obalka

Úvodní povídka Pamely Rentzové, Bitva o malou velkou vědu, je pomyslnou sondou do života lidí v indiánské komunitě, kde se vědkyně snaží o vytvoření důležitého vynálezu pro nahlížení do historie. Problém je, že se jí nedostává potřebné podpory ani pochopení a vše závisí na zájmu lidí… které to vlastně vůbec nezajímá. Indiánské zázemí je neotřelým aspektem této krátké sci-fi. Snad až trochu úsměvně působí fakt, že povídka Hejno zahradních plameňáků spisovatelky Pat Murphyové, kterou osobně považuji za nejlepší, má s fantastikou společného jen pramálo. Věnuje se tématu, s nímž se setkal snad každý z nás a svou formou je skutečně poutavá a zábavná, navíc s dobře vygradovanou pointou. Joan Egyptová, která se přistěhuje do domku v obytném komplexu Divoká Doubrava, musí řešit spory s místním předsedou spolku vlastníků a inteligentními kličkami způsobí nejen chaos v navenek zcela poklidné komunitě nekonfliktních lidí, ale dokáže si také prosadit své.

Neméně zajímavým dílem, tentokrát z jiného soudku, je i druhá povídka Pat Murphyové, kde představuje vlastní verzi známé pohádky a vysvětluje Jak to bylo doopravdy. Obě povídky jsou čtivé, psané lehkým a srozumitelným stylem, což je posouvá do popředí před popisnější povídky. Autorka, která získala nespočet literárních cen, má na svém kontě i několik románů, z nichž u nás prozatím bohužel žádný nevyšel. Jestli je jejich kvalita rovna povídkám v této knize, je to jistě škoda. Zajímavým kouskem je i Šest měsíců, tři dny od Charlie Jane Andersové, která za ni v roce 2012 dostala cenu Hugo. Povídku znají čtenáři našeho časopisu z čísla 08/2013. Setkáváme se zde s párem mladých lidí, přičemž chlapec vidí budoucnost a dívka hned mnoho různých budoucností. Jejich vztah se tak vyvíjí značně klikatými cestami prošpikovanými zajímavými životními situacemi, filosofií ohledně vztahů a společné budoucnosti i prokletím otázky: Co kdyby? Pokud nevyhledáváte zrovna vztahové téma, možná vám povídka bude místy připadat zdlouhavá, invence se jí ovšem upřít nedá.

Plamenak-obalka

Návrhy na možnou alternativní obálku…

Tvorbu Ursuly K. Le Guinové mám ráda a představovat celosvětově známou legendu by bylo jistě zbytečné, přesto zrovna povídka Velká radost nebyla mým šálkem čaje, přestože je dobře, že i tato zkušená a výrazná literární osobnost má v knize zastoupení a mladá krev jí zde zdatně sekunduje. Podobně nevýraznou se mi zdála rovněž povídka Paní Sorensenová a seskveč od Kelly Barnhillové, patrně nejméně zdařilá povídka výběru, přestože nepostrádá zajímavý nápad, pohříchu se však hodící na mnohem menší prostor. Výběr je však samozřejmě uspořádán tak, aby si každý našel to své, a tak jsem si jistá, že si i tato povídka najde své čtenáře. Formát a zpracování knihy je vždy otázkou individuálního vkusu, ovšem v tomto případě jde o zcela nové pojetí fantastické antologie. Kniha je menšího paperbackového formátu s hravou barevnou úpravou a matnou obálkou. Zároveň má papírový přebal, kde je po stranách seznam autorek, informace a ze zadní strany také medailonky. Vše je svým provedením netradiční, veselé a dle mého graficky zdařilé právě svou neotřelostí. Kvalita knihy samotné se však odvíjí od provedení – obal i desky jsou z poměrně měkkého papíru a kniha se tak může rychle krčit a šoupat.

Ačkoliv nám už anotace předestírá, že povídky budou různorodé, jisté rysy mají společné a právě v nich vykazuje antologie jakousi ucelenost. Je zde patrný důraz na kvalitní zpracování textu po literární stránce, většina povídek je vedena na první pohled zkušenými vypravěčkami a často se zde objevují sociální témata, přičemž se střídají jak komické situace mnohdy hnané až do absurdna, tak i svérázný pohled na svět. U většiny povídek se setkáváme s mezilidskými vztahy a konflikty a také s minimalistickým pojetím a komorním prostředím. Většina z nich je fantastikou okořeněna jen zlehka, ale právě v tom snad tkví patrně největší síla knihy, o to víc vynikají jiné stránky spisovatelského umu a zároveň je znát, jak se i z mála dá vytěžit dobrá fantastika. Z toho samozřejmě také plyne, že pokud hledáte sci-fi antologii plnou akčních příběhů s vesmírnými bitvami a megalomanskými kulisami, poohlédněte se raději jinde. Zde se vám představuje příjemná, i když nijak strhující antologie, s níž však můžete strávit minimálně šest pěkných chvil.

Plameňák na konci léta

Malá antologie amerických žánrových autorek

brožovaná, sestavil, přeložil a obálkou opatřil Jakub Němeček, 152 stran, 180 Kč