Zaujme i vás Apokalyptická suita? (recenze)

Autor | Aktuality | Úterý 24 dubna 2018 10.25

Komiksový projekt Umbrella Academy rozjel Gerard Way, zpěvák hudební skupiny My Chemical Romance, už roku 2007, kdy vyšla u Dark Horse Comics úvodní kniha série, jež by se snad letos měla v originále dočkat své třetí knihy. Společně s brazilským kreslířem Gabrielem Bá vytvořil superhrdinský komiks plný černého humoru, akce a vskutku podivných hrdinů. V zahraničí si komiks vydobyl více než slušnou základnu fanoušků a vlna popularity vedla až k natáčení seriálu pro Netflix, jenž by měl mít premiéru rovněž letos. U nás se série ujalo nakladatelství Crew a věnovalo přípravě knihy nemalou péči. Cenami ověnčená Umbrella Academy se zdá být jejich černým koněm a první díl vydaný pod názvem Apokalyptická suita je důstojným rozjezdem malého fenoménu, ve kterém nejde o nic menšího než o záchranu světa…

csUMBACADV1 TPB 3PR CVR-BC FNL.indd

Za nevysvětlitelných událostí zde dojde k narození třiačtyřiceti mimořádných dětí, jejichž matky do té doby nevykazovaly žádné známky těhotenství. Reginald Hargreeves, trochu výstřední milionář a vědec, se pokusí sehnat co nejvíce těchto dětí, a nakonec jich sedm adoptuje. Proč? Údajně, aby zachránil svět. Z malých superhrdinů vytvoří Umbrella Academy, kterou cvičí a připravuje na akce. Jako v každé rodině ani zde není vše harmonické, jak mezi otcem a dětmi, tak i mezi jednotlivými sourozenci. Když Hargreeves zemře, tým už je dávno rozpadlý a hrdinové se musí téměř proti své vůli stmelit zpátky a spolupracovat, protože hrozí apokalypsa, konec světa a kdoví co ještě.

Přestože by se to tak dle výše jmenovaného nemuselo čekat, Umbrella Academy je v mnohém naprosto tuctovým superhrdinským příběhem, jenž nemá nic, co by čtenář dosud neviděl, ať už v komiksu, filmu či v seriálech. Obraz dysfunkční rodiny, v níž je každý obdařen nějakými nadpřirozenými schopnostmi, těží z takřka klasického vzorce, je nicméně podán svižně, s důvtipem a okořeněn mnoha výbornými nápady. Už začátek je podán ve velkém stylu, kdy se děti musejí vypořádat s Eiffelovkou, která se chystá odletět do vesmíru. A ani na dalších stranách není nouze o dostatek zajímavých momentů a scén, které posouvají komiks na více než slušnou úroveň a dokážou mu vtisknout působivou atmosféru. Nemalou roli přitom hraje specifický styl humoru, díky němuž má kniha nemalé kouzlo.

Příběh nepostrádá dynamiku, i když mu chybí trochu lepší načasování a gradace je zde na některých místech dosti rozpačitá. Stejně tak nosná témata jsou zajímavá, poměrně dobře doplněná do poutavých a často komických situací a funkčního světa, ale po dějové stránce opět jen načrtnutá a příběh by si rozhodně zasloužil víc propracovat, čehož se zde vzhledem k rozsahu šesti sešitů bohužel nedočkáme. Největším kladem knihy jsou ovšem sympatické postavy, jejichž životní osudy dokáží čtenáře donutit, aby jim fandil, a vzbuzují v něm zvědavost, kam se jejich příběh rozvine. Závěr nechává plno nezodpovězených otázek pro pokračování, jehož bychom se měli dočkat ještě letos.

Zda se série dočká i u nás větší pozornosti je otázkou, potenciál na to ovšem bezesporu má a svou roli v tom jistě sehraje i výsledná kvalita připravovaného seriálu. České vydání úvodní knihy série v tomto ohledu nic nezanedbalo – zpracování knihy je vynikající, obálka Jamese Jeana poutavá na první pohled, nechybějí ani dílčí bonusové příběhy, předmluva, kreslířův doslov a skicář s původními návrhy postav. Kresba, za niž autor získal Eisnerovu cenu, je skutečně sympatická, příjemně hranatá a lehce připomínající Hellboye. Přestože je poměrně barvitá, nepostrádá jistou pochmurnost, jež dotváří skvělou atmosféru. Pokud se tedy poohlížíte po zajímavé a zábavné komiksové sérii, která vás postupem času nezahltí záplavou dalších dílů, Umbrella Academy může být ideálním kandidátem.

Umbrella Academy 1: Apokalyptická Suita

scénář Gerard Way, kresba Gabriel Bá

vázaná, překlad Ľudovít Plata, obálka James Jean, 184 stran