Arzach – fantazie na nespoutaných křídlech (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 16 srpna 2012 8.05

Komiks jako pomyslné deváté uměni do svých útrob vstřebá skoro vše. Existuje mnoho komiksových subžánrů, stejně jako například u filmu. I zde nalezneme díla, která si svou podstatou najdou množství příznivců nejrůznějšího věku, ale také díla, která jsou už svou povahou určena spíše pro úzký okruh čtenářů a stanou se kultem maximálně tak v minoritní fanouškovské obci. Ovšem existují i výjimky, které potvrzují tyto nepsaná pravidla. Jednou z nich je zcela jistě fantazijní opus Arzach, který má na svědomí jedna z nekorunovaných hvězd evropského komiksu Moebius, vlastním jménem Jean Giraud.

Není se tedy co divit, že nakladatelství Crew sáhlo ve své edici Mistrovská díla evropského komiksu právě po tomto díle. Giraudova precizní kresba jde ruku v ruce s jeho nespoutanou fantazií, která pak čtenáři odhaluje zcela nečekané světy. Pokud Moebius čtenářům odkryl neuvěřitelný svět Incalu, tak nyní máme možnost se setkat s dalšími často bizarními světy, kde vládne autorova neohraničená představivost, která kolikráte nepotřebuje k dokreslení atmosféry ani slova. Muž na obřím ptakoještěrovi proplouvá prostory, které jsou stejně neuvěřitelné jako jeho samotná podstata. Dopad Arzacha v celosvětovém měřítku je zcela nepopiratelný a ovlivnil mnoho tvůrců nejen z komiksové branže. Ze samotného Moebia udělal hvězdu, která již nikdy nespadla z komiksového nebe. Melancholická nálada a neuchopitelná atmosféra pak jen podtrhují neobyčejnost příběhu.

O Moebiovi toho bylo napsáno mnoho a různé medailony se objevily i letos na jaře, kdy nás tento komiksový básník navždy opustil. Nemá cenu znovu připomínat všechna jeho díla a jeho dopad na komiksovou scénu jako takovou. Některé věci jsou jednoduše nezpochybnitelné. Stačí jen podotknout, že tento umělec otevřel mnoha svým fanouškům a následovníkům dveře do světů, kde fantazie nemá hranice, a kde je nespoutaná představivost ctností.

Pro začínající komiksové tvůrce je Arzach především manuálem jak mluvit beze slov. Jak vtisknout své vize na papír a jak pevně uchopit svou představivost a přenést ji na listy dosud nepopsaného papíru. Popisovat děj tohoto komiksu je jako převyprávět těžko uchopitelný bláznivý sen. Pokaždé v něm objevíte něco, čemu jste předtím nepřikládali až takovou váhu, a stále objevujete nové detaily, které vám při první vzpomínce unikly. Dokola prožíváte dobrodružství, která si můžete vyložit jak chcete, neboť samotný autor vám nediktuje co se smí a co se nesmí. Můžete si domýšlet konce, můžete si vysnít další příběhy s hlavním hrdinou nebo jen rozvíjet onen podivuhodný svět, ve kterém se pohybuje. Tenhle komiks není rozhodně bichlí o tisíci stranách, naopak jedná se o útlý svazek, který je jen jakýmsi podnětem či prvním krokem pro vaši fantazii.

Nebudu zastírat, že jsem rád, že zrovna tohle lahodné ovoce z Moebiovy zahrádky dopadlo na tuzemský komiksový trh. Jak se k němu postaví samotní čtenáři je věcí druhou, protože tohle nestandardní dílo nemůže konkurovat pracím, kde akce střídá akci, hrdina bez bázně a hany prohání vytuněné padouchy a kde už jméno hlavní postavy působí jako předprodej a zároveň jako cejch módní značky. Ne, tenhle komiks má mnohem blíže k umění, než k čemukoli jinému. Tenhle komiks je neobyčejný a tím také zůstane, ale je třeba se smířit s tím, že všechny superlativy automaticky neznamenají dobrou prodejnost a věčnou slávu arzachovského světa. Mně osobně ale tento komiks udělal radost a tiše doufám, že se nás v jeho fanklubu sejde mnohem víc.

1 271 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora