Zmutovaný kříženec netopýra a želv? (recenze)

Autor | Aktuality | Úterý 23 ledna 2018 9.15

Kvalitních komiksových crossoverů není zase tolik a na pultech tuzemských knihkupectví už vůbec ne. Dobře vyvážit střet dvou specifických univerz vyžaduje nejen nemalou dávku odvahy a tvůrčí invence, ale také uvážlivý cit pro dané světy a vcítění se do duše oddaných fanoušků. Pokud podobné věci tvůrci projektu opomenou, může se stát, že je výsledné dílo čtenáři označeno za bezduchou slátaninu. Mnozí příznivci komiksu jistě zpozorněli, když se u nás v závěru loňského roku objevil příběh spojující legendárního netopýřího ochránce a miliardářského průmyslníka s newyorskými milovníky pizzy a zmutovanými válečníky z kanálu. Batman / Želvy nindža je poměrně horkým zbožím, které by se sháněním čtenářů nemělo mít problém, ale co se skutečně ukrývá za stylovou obálkou a anotačním označením „crossover roku“?

Pebal-vaz.indd

Od začátku to zní jako naprostá šílenost a totální úlet. Je vůbec možné smysluplně zkombinovat pověstné reálie ponurého Gothamu s temným rytířem v netopýřím kostýmu a chaos newyorkského podzemí, o jehož bezúhonnost se starají obří želvy v čele s přerostlou krysou, která je vyučila v tajích bojového umění? Ano, v zásadě to není větší problém, stačí dát na jednu stranu kladné hrdiny, na druhou záporné, a nasměrovat je díky posunu v časoprostoru na stejné místo – do Gothamu. V New Yorku sváděly Želvy zásadní bitvu proti starému nepříteli Trhači a mimozemským silám generála Kranga, a právě on je příčinou, že se boj přesune do ulic Batmanem střeženého města. Tím ovšem vypukne pořádný zmatek, Gotham sám má množství temných existencí a zničehonic přibydou další, neméně podlí. Temný rytíř má tedy napilno a celá situace vyvolává řadu otázek. A ke všemu první, na koho ve změti podivných událostí narazí, jsou zvláštní zelení parazité s krunýři na zádech zdatně ovládající umění boje.

Než přijde na to, kdo je správňák a kdo lump, jsou čtenáři svědky přehlídky komických situací, vtipných hlášek a gradujících gagů. Nakonec se ale stane očekávané – Batman spojí síly se Želvami a podobně jsou na tom i padouši. Trhač nemá problém navázat spolupráci s legendami gothamského podsvětí jako Penguin, Killer Croc či Ra’s al Ghul. A v Arkhamu je zavřený Joker, který ve vzduchu cítí, že se blíží pořádná zábava. Zatímco ti hodní nemají problém spolupracovat, padouši si nejprve musí vyjasnit podsvětní hierarchii a určit si, kdo je tady šéf. K nastolené zápletce si přidejte ještě pár menších, které vše zdařile rozvíjí, příkladem budiž, že čas Želv je v Gothamu omezený, neboť jim dochází mutagen a pokud se v určitém čase nevrátí do svého světa, může to s nimi skončit zle nedobře.

005-024.indd

Autory tohoto v první řadě zábavného komiksu jsou muži se šlechtickými jmény, scenárista James Tynion IV, kterého známe ze spolupráce se Scotem Snyderem z batmanovské řady nebo z Batman Detective Comics, a kreslíř Freddie Williams II, který slaví na našem území premiéru. Jejich vzájemná spolupráce přináší sladké plody, nutno ovšem poznamenat, že se nejedná o žádné velké a přelomové dílo, ale o příběh s předvídatelným dějem, jenž sází hlavně na akci a humor. Výsledek je odlehčený a sami autoři se nepouštějí do ničeho, co by mohlo zadřít dobře promazané a šlapající soukolí. Navíc je tady spousta úsměvných detailů, které dobře fungují a dodávají komiksu punc ideální zábavy. Třeba gag, který se vyloženě nabízel, vzešlý z oblíbeného jídla Želv a následné reakce po všech stránkách konzervativního Alfréda.

Batman / Želvy nindža se pyšní zdařilou, místy až ponuře hororovou atmosférou, které ve velké míře pomáhá stylová Williamsova kresba plná tmavých tónů. Na konci knihy najdete galerii obálek, na nichž se podílelo mnoho dalších kreslířů a z některých je vidět, že kdyby se celého příběhu zhostili odlišní výtvarníci, mohlo vše dopadnout úplně jinak a ona atmosféra by lusknutím prstu zmizela v nenávratnu. Každopádně lze předpokládat, že tahle komiksová oddechovka, jež se dobrovolně zříká vyšších ambic, u českých čtenářů zaboduje a můžeme se zřejmě těšit na další společná dobrodružství jednoho netopýra a čtveřice želv.

Batman / Želvy nindža

scénář James Tynion IV, kresba Freddie Williams II

brož./vázaná/limit, obálka Freddie Williams II,