Kde se zrodila Kingova temná fantazie? (recenze)

Autor | Aktuality | Sobota 24 února 2018 9.00

Stephen King je jedním z nejplodnějších a zároveň nejpopulárnějších autorů současnosti. Jeho romány, novely a povídky jsou prodchnuty hrůzou, strachem a nestvůrami jak lidskými, tak zcela nelidskými. Co ale o slavném autorovi, jemuž se po zásluze přezdívá „král hororu“, vlastně víme? Na různých webových stránkách lze nalézt spoustu informací a čerpat je můžeme i z občasných časopiseckých článků, to ovšem není pro skutečně autorovy fanoušky dost. Nakladatelství Baronet si pro ně koncem loňského roku připravilo skutečnou lahůdku. Více jak šestisetstránkovou knihu mapující život hororového romanopisce včetně útlého dětství, studií, období rané tvorby až po dlouhá léta strávená na místě jednoho z nejčtenějších spisovatelů historie…

King_Ctyricet-let-hruzy

George Beahm, autor této obsáhlé životopisné knihy, nám nenabízí pouze suché životopisné údaje, těšit se můžete rovněž na rozhovory s důležitými osobami z Kingova života, z nichž jmenujme kupříkladu režiséra Franka Darabonta, který dle autorova díla vytvořil známé snímky Vykoupení z věznice Shawshank, Zelená míle a Mlha; Hans-Åke Lilja, jenž stojí za tvorbou a vedením nejobsáhlejší webové stránky věnované spisovatelovu dílu; či Burton Hatlen, univerzitní profesor, kterého sám King považuje za svého mentora. Nechybí ani rozhovor se samotným Kingem či jeho rozsáhlé komentáře ke knihám, filmům, rozmanitým událostem a tak dále. Jde o úžasný a čtivý zdroj informací, který by si měl přečíst každý Kingův fanoušek, obohacený navíc o poměrně bohatou obrazovou přílohu ve formě černobílých kreseb, ale i celostránkových barevných ilustrací skvělého Michaela Whelana, autora knižních obálek k sérii Temná věž.

Stephen King neměl jednoduché dětství ani dospívání a patrně právě to – spolu s krabicí paperbacků, které mu jako to jediné zbyly po jeho otci, jehož vlastně nikdy nepoznal – zapříčinilo jeho lásku ke slovům, temným příběhům a jejich vymýšlení. Už jako malý si notně vymýšlel a časem se v tom stal opravdu dobrým, ba dokonce dost možná nejlepším. O tom nás koneckonců přesvědčuje minimálně jednou do roka, což je vskutku působivá vytrvalost. Přitom se jen velmi vzácně opakuje a zdá se, že studnice jeho příběhů je prakticky nevyčerpatelná. Jeho tvorba je navíc aktuální, nadčasová, originální a neopakovatelná. Najdete v ní mnohem víc než jen příběhy plné utrpení a hrůzy. King nám ve svých knihách ukazuje nejen naše vlastní životy, ale taky naši dobu a kulturu. Jeho postavy jsou takřka skutečné, a to samé platí i o prostředí, do nichž své příběhy zasazuje. A podobně pestrý a zajímavý byl i jeho život, který můžete poznat díky téhle rozsáhlé, ale opravdu velmi čtivé publikaci.

Kniha Stephen King: Čtyřicet let hrůzy, život a dílo krále hororu je v každém směru poctivě zpracovanou biografií, kterou lze doporučit nejen autorovým oddaným příznivcům. Dozvíte se z ní mnohé o Kingově bohaté literární tvorbě, o procesu a okolnostech vzniku mnoha dnes už všeobecně známých děl. Poznáte z ní Stephena Kinga mnohem hlouběji a nahlédnete do tvůrčího procesu, jenž vedl ke vzniku jeho prací, seznámíte se rovněž s četnými autorovými inspiračními zdroji a nadmíru příjemným způsobem si zkrátíte čekání na jeho další knihu, pokud už snad máte celou jeho obsáhlou bibliografii přečtenou. Později se pravděpodobně budete ke knize vracet a nechat se znovu unášet bohatým životem krále moderní hrůzostrašné literatury.

George Beahm: Stephen King – Čtyřicet let hrůzy

vázaná, překlad Dana Chodilová, Emil Křižka, 648 stran, 666 Kč

baronet-logo