Biotopia: Mezi zvířetem a robotem (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 29 října 2015 10.35

Jedním z komiksů, který prošel výběrovým sítem crowdfundingového portálu Startovač, je původně pro internet vznikající Biotopia mladé Jany Růžičkové, respektive jedna z jeho částí pojmenovaná Svitek a čaj. V tištěné podobě tak vůbec poprvé zavítáme do světa, kde uprostřed takřka panenské přírody žijí kočkovití tvorové zvaní Pardani. Jejich vesnice se vyznačuje prvky středověké Evropy mísící se s feudálním Japonskem, záhy se však na scéně objevují také futuristické technologie, které však nikterak nenarušují zdejší příjemný životní ráz. Ve výsledku je komiks vhodný pro čtenáře bez rozdílu věku – včetně komiksového potěru – a může být vděčným zdrojem zábavy pro celou rodinu.

Biotopia-svitek

Opět se tak potvrzuje, že fanoušci slouží jako odpovědní vyhledávači talentů, ostatně právě na tomto principu jsou postaveny v poslední době tak oblíbené portály shromažďující finance na rozličné projekty. V případě úspěchu tak mnohdy vznikají zajímavé komiksové publikace, u nichž je předem jistý odbyt, což je na současném přebujelém trhu věc více než vítaná. Komiks Biotopia: Svitek a čaj si prostřednictvím Startovače objednalo pouhých osmdesát fanoušků, ovšem dohromady shromáždili více než čtyřicet tisíc korun, což je na tak nepočetnou skupinu úctyhodná částka, zvláště když si uvědomíme, že obsah komiksu byl a stále je i spolu s dalšími příběhy volně přístupný na internetu. V tomto případě tedy jde o skutečně pozoruhodnou podporu autorky a v neposlední řadě o ocenění kvalit díla samotného, což na první oficiální počin není zrovna málo.

Biotopia má šanci oslovit především výtvarným ztvárněním. Komiksy se zvířecími hrdiny jsou atraktivní a všeobecně oblíbené, pokud jsou navíc dostatečně milé, mohou přilákat pozornost napříč generacemi, zvláště když neobsahují žádné násilnosti tak, jako tomu je právě v tomto případě. Na čtyřiceti osmi stranách se zde odehrává příběh s jednoduchou dějovou linií, jejíž přesahy můžeme jen tušit. Hlavní protagonista Wolfrerion přijíždí do vesnice na hřbetu svého spirita (mluvící a nadpřirozenými schopnostmi nadaný los nebo sob) s úkolem vyzvednout důležitý svitek pro svého mistra. Na místě se setká nejen s provozovatelem čajovny, jenž mu svitek předá, ale rovněž s jakýmisi obchodníky, kteří vesničanům předvádějí robobuvola. V jednom z této skupiny pozná i svého starého známého, evidentně to však není nikdo, koho by snad chtěl potkat znova. Z této ukázky můžeme pouze vytušit, že v  rámci fantastického příběhu stojí na jedné straně příroda, šamani, aury a magie, na straně druhé ti, kteří z toho směru uhnuli kamsi k futuristické robotice. Alespoň v rámci Svitku a čaje to tak vypadá. O mnoho víc než tušení se nám však nedostane.

Biotopia-poster

Svitek a čaj lze brát jako drobnou upoutávku na webový komiks a v tomto ohledu si vede bezesporu dobře, ovšem jako ucelené dílo bohužel nemá šanci oslovit širší komiksovou veřejnost. Působí jako útržek z mnohem obsáhlejšího příběhu a bez přinejmenším minimální znalosti aktérů a souvislostí nenabízí předem neobeznámenému čtenáři příliš mnoho záchytných bodů. Díky zdařilému výtvarnému zpracování může posloužit alespoň jako pozvánka na domovské stránky Biotopie, otázkou však je, kolik čtenářů si ho bez znalosti jejich obsahu na Startovači mohlo objednat… Četba komiksu ale přinejmenším navozuje ve čtenářově mysli řadu otázek a může tak zafungovat jako povzbuzení věnovat pozornost tomuto internetovému projektu i nadále. Přestože nejde o dílo schopné obstát samostatně, oku lahodící vizuální stránka, hravost a akce nezapře bohatý tvůrčí potenciál.

Jana Tracey Růžičková – Biotopia: Svitek a čaj

brožovaná, obálka Jana Tracey Růžičková, 48 stran, 159 Kč

biotopia-logo-komiksu