Crwecon 2015 aneb Reportáž psaná na komiksu
Jubilejní desátý ročník komiksového festivalu Crwecon se letos opět konal v pražském klubu Cross. Jak název napovídá, hlavními organizátory jsou lidé z komiksového nakladatelství Crew, kteří každým rokem lákají fanoušky nejen komiksu, ale i mangy, anime a všech spřízněných žánrů na množství přednášek, prodejních stánků, workshopů atd. Od sobotního rána se tak v pražských Holešovicích začali scházet komiksoví nadšenci bez rozdílu věku, rasy či pohlaví. V bohatém programu rozmístěném na několika patrech prostorného klubu si to své určitě našel každý. Dva hlavní přednáškové sály pro komiks, další pro mangu, herní sál, dětský koutek a také davy neustále okupovaný prodejní sál přinášely od rána do pozdního odpoledne množství zajímavých aktivit a nových informací…
Jako každý festival je i Crwecon především místem setkání se známými a přáteli, kdy se diskutuje měrou vrchovatou, a to nejen o komiksu jako o devátém umění. A jak už to tak bývá, společný zájem je i zárodkem nových známostí. K tomu během horké soboty ideálně posloužila prostorná zahrádka, která po většinu času praskala ve švech. Nebudeme si nic namlouvat, i členové naší redakce často podlehli tomuto kouzlu. Program nabitý tak, že se stejně nedalo stihnout všechno, vzal místy za své. Tento report tedy berte spíš jako zprostředkování osobních pocitů, nikoliv jako precizní zmapování všeho, co se kde v programu, ehm, šustlo. Vzhledem ke kulatému výročí by se dalo očekávat nějaké pompéznější pojetí festivalu, ale to se nekonalo. Například chyběl nějaký, ne nutně věhlasný, ale zajímavý host, kterým byl třeba vloni český komiksový scenárista, tvořící pro nejznámější americké vydavatelství, Aleš Kot.
Občas se našly i nějaké ty technické mouchy, jako když jsem v Malém sále chtěl navštívit přednášku I jako Image, ale v zadních řadách a za nimi nebylo slyšet lautr nic. Takový pokus o osobní osvětu pak samozřejmě rychle vzdáte. Ale začneme od píky, nemyslím toho generála, to bych samozřejmě psal s velkým písmenem na začátku. Malý sál vystartoval úderem deváté s blokem nazvaným Televizní seriály podle komiksů!, Manga blok o půl hodiny později rozjel Promítání AMVéček z letošní tvorby a těsně před desátou přišlo v hlavním sále na řadu Oficiální zahájení Crweconu a hned po něm ostře sledovaná přednáška pro všechny fandy evropského komiksu spojená s křtem knihy Teorie rozpadu.
Tak se jmenuje nový komiks, který v rámci edice Mistrovská díla evropského komiksu nakladatelství Crew vydalo. Scenárista Enki Bilal a kreslíř Pierre Christin nám představují komiksový žánr, kterého je u nás jako šafránu – politický thriller. A to v rozměru, jaký jsme dosud neměli možnost poznat. Zajímavostí je fakt, že poprvé MDEK obsahuje v jedné knize dva plnohodnotné komiksy. Naleznete zde od stejné autorské dvojice komiksy Falangy černého řádu a Na lovu. O komisu, ale samozřejmě také o osobě Enkiho Bilala si povídal vydavatel Petr Litoš s překladatelem Richardem Podaným. Na závěr přednášky přišlo na přetřes, co by se v rámci MDEK vydat mohlo, co je naopak nereálné nebo co by bylo super, ale nikdo by si to nekoupil. Po Evropě přišla ve Velkém sále na řadu každoročně hojně navštěvovaná přednáška Top 10 US komiksů za rok 2014 Kamila MdS Bernáška. Tento svojský komiksový expert představil svou topku za uplynulý rok stylem sobě vlastním. Nicméně pokud přejdete jeho typickou nabubřelost a hlášky jako z oblíbeného hajzlovského stripu, setkáte se s množstvím výborných tipů od člověka, který má načteno a ví, kam se ubírají stavidla zaoceánské mainstreamové tvorby.
Za zmínku jistě stojí i hojně navštívená dražba rozmanitých kreseb z dílny předních tuzemských tvůrců ukecaných obrázků. Za čilého licitování Richarda Klíčníka se fanoušci vyzbrojení penězi utkali v nemilosrdném boji o mnohdy vskutku cenné relikvie. Ovšem asi největší pozornost byla věnována nakladatelským panelům. Crew měla pro pořádek vlastní a oznámila v něm řadu chystaných novinek. Mezi mistrovská díla co nevidět zařadí filozoficko – ekologickou – hanbatou Druunu (první album bude tvořit úvodní, dějově uzavřená trilogie), pokračovat budou opět dvojalbem z dílny Grzegorze Rosińského (v jednom albu se objeví pomstychtivý Hrabě Skarbek a Western) a do budoucna se mohou těšit i příznivci Jodorowského světa Incalu a Metabaronů. V jedné knize se objeví manga All You Need is Kill (vychází ze stejné předlohy jako cruisovký film Na hraně zítřka), objeví se i marvelovský hláškař Deadpool (v uzavřeném příběhu Dracula´s Gauntlet) a dojde i na českou tvorbu v albu talentovaného Michala Suchánka, který do komiksu převedl trojici klasických povídek Ondřeje Neffa.
Další nakladatelský panel už byl společný a objevili se na něm zástupci Paseky, Comics Centra, BB/artu a Arga (hezky sestupně dle abecedy, aby nebyli první pořád ti samí). Paseka se hodlá věnovat spíše komiksu pro mládež v intelektuálnějším pojetí, a tak nám v mysli uvízla především chystaná historie Marvelu nazvaná Marvel Comics: The Untold Story od Seana Howea, která pro tentokrát slibuje i nějaké pikantnosti a ne obvyklé mazání medu kolem tiskařských rotaček. Comics Centrum se vedle stávajících projektů hodlá blýsknout omnibusem Witchblade a pokud by se komiks chytil, střídal by se každý rok spolu s Darkness. Dále chystají kontroverzní album Holy Terror od Franka Millera, které u nás jen málokdo četl, ale všichni se vzácně shodnou, že nestojí za nic, ačkoli v Comics Centru s tím očividně nesouhlasí. My si raději počkáme na vlastní názor a jistě ho nebudeme tajit. Ve spolupráci s Argem se snad pustí i do legendárního velkoformátového Malého Nema od Winsora McCaye. BB/art fanoušky uklidnil tím, že hodlá zrušit pouze sérii DMZ (což znamená, že kupříkladu Americký upír či Planetary se dočkají dalších svazků), ovšem spousta jiných komiksů se zřejmě dočká výrazných slev.
Ve Velkém sálu bylo poté na řadě udělování fanouškovských cen Fabula rasa, kterou pořádají tvůrci stránky www.comicsdb.cz. Moderování se ujal Boris Hokr a na pódiu jsme nejčastěji viděli zástupce domácího nakladatelství Crew. Je třeba podotknout, že ocenění si odnášeli velmi povedené a vkusné diplomy, jejichž autorem je Tomáš Kučerovský. Jedním z vítězů byl také kreslíř Petr Kopl, jenž si zaslouží vyseknout poklonu za svůj zdejší Malířský salon, kde téměř po celou dobu akce čile portrétoval ty, kteří se rozhodli přispět na charitu Domácí péče. Uvidíme, zda se v příštím roce povede někomu zavděčit se tuzemským komiksovým fanouškům natolik, aby trochu rozvířil vody Fabuly rasy, které se proměnily spíše v kalužinu zaschlé krve. My se každopádně těšíme na další Crwecon, ten letošní se povedl, tak proč si to příští rok nezopakovat…
Ceny Fabula Rasa za rok 2014
Nejlepší zahraniční komiks
Kasta metabaronů
Nejlepší český komiks
Muriel a andělé
Nejlepší série
Mýty
Nejlepší zin
Crew 44
Nejlepší zahraniční scenárista
Alexandro Jodorowsky
Nejlepší český scenárista
Aleš Kot
Nejlepší zahraniční kreslíř
Mike Mignola
Nejlepší český kreslíř
Petr Kopl
1 410 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora
Nepadlo náhodou něco o reprinted některých kusů z MDEK? Taková Borgia je asi nadobro ztracená.
Ano, některé svazky MDEK se objeví znovu, ovšem pouze v brožované úpravě. Vázané kusy se reprintovat nebudou.
To jsou vlastně hned dvě dobré zprávy. Díky.