Ocenění

Dominion – přelom v karetních hrách (preview)

Autor | Aktuality | Pondělí 17 června 2013 8.20

Stejně jako v módě, architektuře nebo designu, i ve společenských hrách přicházejí zlomové okamžiky, které uvedou na trh převratnou inovaci a svěží vítr. Taková novinka se poté vrací v různých podobách a obměnách celé roky, dokud se buď neomrzí, nebo není nahrazena něčím jiným. U karetních her byl prvním takovým mezníkem zřejmě objev sběratelských karetních her, z nichž nejznámější Magic: the Gathering oslaví letos už dvacet let své existence a za tu dobu si získala miliony hráčů po celém světě. V tomto článku vám představím Dominion, který znamenal pro karetní hry stejně důležitý zlom. Svědčí o tom i rovných čtyřicet jedna nominací a ocenění, která si tato hra v letech 2008 až 2010 vysloužila. Byl to právě Dominion, který ukázal světu možnosti mechanismu zvaného deck-building.

Deck-building aneb stavění balíčku

Někteří hráči znají starší význam slova deck-building, který byl používán ve sběratelských karetních hrách. Znamenal přípravu herního balíčku z vlastněných karet před začátkem samotné hry. Tento mechanismus funguje u sběratelských a obdobných her dodnes, i když se jeho podoby mohou lišit. Např. u her s miniaturami si hráči před zahájením určí počet bodů, za které si poté vyberou jednotky pro svou armádu, a mohl bych uvést mnoho dalších příkladů. Herní designér Donald X. Vaccarino se na mechanismus stavby balíčku podíval jinak – co kdyby měli hráči k dispozici několik druhů karet a svůj herní balíček by si stavěli během hry? Tím odpadá pro mnohé nudný čas na přípravu. Tato myšlenka dala zrod novému fenoménu, který odstartovala právě Vaccarinova hra Dominion.

V jednoduchosti je síla

V roce 2008 přišla na trh karetní hra pro dva až čtyři hráče, ve které se stanete šlechtici v neurčitém prostředí připomínajícím středověkou Evropu bez jakýchkoli prvků fantasy. Hru bychom mohli zařadit k tzv. euro titulům, ve kterých nejde ani tak o téma jako takové, ale především o herní mechanismy. Krabice obsahuje celkem pět set karet a velmi přehledná a dobře sepsaná pravidla. Příprava hry je otázkou chvilky a pravidla si zvládnete osvojit podobně rychle. Cíl hry zřejmě nepřekvapí, neboť je jím získání co nejvíce vítězných bodů. Na začátek umístíte dle popisu pravidel na herní plochu karty mincí (Měďák, Stříbrňák, Zlaťák) a vítězných bodů (Statek, Vévodství, Provincie). Poté se přidají balíčky karet království (Akce, Akce – Útok, Akce – Obrana), kterých ve hře dostanete celkem dvacet pět typů, ale použijete jich vždy jenom deset. Tím vzniká hojné množství kombinací, takže dvě hry nebudou úplně stejné. Pokud nevíte, které karty vybrat, pomohou vám pravidla, ve kterých je několik scénářů včetně doporučených karet pro první hru. Karty mincí, vítězných bodů a království tvoří dohromady tzv. společnou zásobu karet. Ze zbylých karet mincí a vítězných bodů dostane každý hráč sedm Měďáků a tři Statky, ty se zamíchají a vytvoří tak startovní balíček. Všichni si ze svých balíčků vezmou vrchních pět karet a hra může začít.

Po určení prvního hráče se všichni střídají po směru hodinových ručiček. Kolo hráče má dvě fáze – akci a nákup. Během akce může hráč vyložit jednu kartu akce a poté za karty mincí nakoupit jednu kartu království, mincí nebo vítězných bodů. Jakmile hráč dokončí své kolo, vezme všechny své vyložené karty a společně s těmi, které mu (pokud nějaké) zůstaly v ruce, je odloží na svůj odkládací balíček. Následně si z dobíracího balíčku vezme vrchních pět karet. Pokud si nemá z čeho dobrat karty, vezme odkládací balíček, zamíchá jej a vytvoří si tím nový dobírací. Takto hra pokračuje, dokud nejsou rozebrány všechny karty Provincie, nebo nedojdou karty ve třech libovolných balíčcích ze společné zásoby. Jakmile k tomu dojde, dokončí hráč na řadě svůj tah a následně každý sečte karty vítězných bodů na ruce a ve svém dobíracím i odkládacím balíčku. Kdo má nejvíce bodů, vyhrává hru.

Šlechticem ve středověku

Přijde vám to až podezřele jednoduché? Máte sice pravdu, ale ne úplnou. Pravidla a základní mechanismus hry je skutečně tak jednoduchý, jak jsem ho v předchozí části popsal. Přesto nabízí nezměrné možnosti strategie. Každá karta království má jiné efekty – některá vám přidá akce, jiná umožní nakoupit více karet v jednom kole, další přidají peníze, nechají hráče dobrat více karet do ruky, nebo nabídnou zcela unikátní účinek. S každým nákupem se herní balíček zvětšuje a je nutné dobře vystihnout také vhodný okamžik nákupu různých typů karet. Přestože je cílem hry získat co nejvíce vítězných bodů, jejich karty najdou své uplatnění až na samotném závěru, ale v průběhu hry s nimi nelze nic dělat. Pokud tedy hráč zahltí svůj balíček hned ze začátku těmito kartami, bude mít velmi omezené možnosti akcí a nákupů. Pokud ovšem tyto karty bude ignorovat, nemůže zvítězit.

To je pouze jeden z rozměrů objeveného deck-buildingu, tím dalším je nutnost sledovat vybrané karty království a uvědomit si možné kombinace jejich efektů. Které karty si vzít do balíčku a jaké ne? Pokud si ostatní berou karty Akce – Útok, neměl bych si vzít kartu Akce – Obrana? Mám si vzít kartu přidávající nákupy, nebo kartu peněz s větší hodnotou?

Pokud by se dalo hře něco vytknout, mohl by to být nedostatek atmosféry a malá míra interakce hráčů. Dominion si ale nikdy nehrál na hlubokou středověkou hru, ze které téma přímo sálá. Vždy se prezentoval jako relativně rychlá karetní hra pro celou rodinu, čemuž odpovídá i celkový vzhled a dojem ze hry. Pokud toužíte po hutném příběhovém zážitku, pak Dominion není to pravé, raději si vyzkoušejte Thunderstone Advance nebo Rune Age. Podobné je to i s interakcí hráčů, která je zde oproti tematickým hrám možná menší, ale není to nikterak na obtíž. Co však nelze Donaldu X. Vaccarinovi upřít, je prvenství a vyšlapání cesty dalším titulům, které na jeho úspěch navazují a přidávají další prvky, které se do čistého a velmi přímočarého designu Dominionu nevešly.

Zahrajete si?

Pokud hledáte jednoduchou hru pro celou rodinu, kterou si můžete zahrát kdekoliv a s kýmkoliv, je pro vás Dominion ideální. Je kompletně v českém jazyce, pravidla jsou jednoduchá a snadno je vysvětlíte i menším dětem. Přestože výrobce udává doporučený věk osm a více let, hru mohou zvládnout i mladší potomci. Vzhled karet je účelný a naprosto přehledný, text je psán čitelným písmem a doprovodné ilustrace jsou sympatické. Hra má pětiletou tradici a pravidelně u nás i ve světě probíhají mistrovství a společná hraní, kde vás Dominion rádi naučí a máte tak možnost si vše vyzkoušet ještě před zvážením koupě. A pokud se bojíte, že se variace z dvaceti pěti karet království brzy ohraje a zevšední, na trhu jsou v českém překladu k dispozici rozšíření, která můžete dle svých preferencí dokoupit. Více o hře se dozvíte na webových stránkách Albi, kde najdete také pravidla hry.

1 817 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 2 »

  1. Komentáře by Petr Šimčík — 17.6.2013 @ 18.18

    Tak, teď jen koupit a přesvědčit rodinu aby to se mnou hráli 🙂 

  2. Komentáře by Martin Sust — 17.6.2013 @ 19.05

    Vyzkoušel jsem a musím potvrdit, že je to vydařená, rychlá a jednoduchá hra, která chytí. A navíc se díky hernímu systému a množství doplňků jen tak neohraje…

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.