Fanouš, opravdový český superhrdina! (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 15 listopadu 2012 7.40

Není to lehký úkol dostat do všeobecného povědomí vámi vytvořeného hrdinu. Zvláště pokud se pohybujete v malém a často přespříliš intelektuálním českém komiksovém rybníčku. Dan Černý a jeho Fanouš si však mohou tohle „okýnko popularity“ směle odškrtnout. Fanouš se poprvé objevil na obálce druhého čísla samizdatového fanzinu Sorrel a uvnitř byl jeho příběh pojmenovaný Fanouš: Blém východní. To se psal rok 2001 a od té doby se mladý lovec duchů vyskytoval v nepravidelných intervalech v různých publikacích a časopisech, ať už oficiálního či podzemního charakteru. Na konci tohoto roku se jak autor, tak i jeho bizarní hrdina dočkali samostatné komiksové publikace nazvané Fanouš: Továrna zkázy.

Fanoušovi nelze upřít velmi osobité kouzlo. Tak jako starší generace propadly kouzlu Rychlých šípů, Čtyřlístku a v některých případech také svěžímu a neotřelému stylu Káji Saudka, současná generace může zcela propadnout tomuto jedenáctiletému klukovi, který pobíjí paranormální sajrajt jako na běžícím pásu. Je dostatečně drzý, arogantní, neúprosný a hlavně hypergeniální. I přes svůj věk je ale dostatečně ostřílený a nesedne někomu jen tak na lep. Navíc pro děvčata má nezpochybnitelný sex appeal. Jemu to je ovšem celkem šumák, naopak ho to spíše irituje. Proč? Důvod je jednoduchý, ještě neprodělal pubertu a tak jsou mu nějaké techtle mechte zcela volné. I přes jeho drsný výraz a spratkovské chování je to přesto sympaťák každým coulem a jednoduše si ho nejde neoblíbit. Zjevem mi nejvíce připomíná kamaráda včelky Máji Vilíka, ze kterého ovšem vyrostl pěkný klacek. To pruhované triko a blonďatý chomáček nepoddajných vlasů na hlavě… no řekněte sami?!

Jak už to v komiksových krajích bývá dobrým zvykem, každý hrdina potřebuje nějakého parťáka, jenž mu občas vypomůže, občas se mu plete pod nohy, ale prožívá s ním všechny dobrodružství v časech dobrých i zlých. Batman měl svého Robina, Asterix Obelixe, Polda Oldu a Fanouš má kamarádku s prapodivně lascivním jménem Klytora. Ta Fanouše bezmezně obdivuje, pravděpodobně i miluje, a navíc je starší než on. Dalším faktorem, který v příbězích Dana Černého (a to nejen ve Fanoušovi) hraje podstatnou roli, je humor. Ten je často černý jako uhlí, ale přesto má štiplavý švejkovský nadhled. U Fanouše se jednoduše nemůžete nudit a co víc, budete se u něj královsky bavit. K dobru věci je to vždy dochuceno kvalitní zápletkou, která umí gradovat, byť je vítěz dopředu znám. Moderní a populární ingredience jako jsou paranormální jevy, duchové, zombie, ufoni a další faktory s nádechem tajemna a zla, jen dokreslují atmosféru, ve které se tyto komiksy odvíjejí. Přesto se nejedná o vážně brané zápletky, nad kterými tráví veškerý čas třeba takoví Mulder se Scullyovou. Raději se připravte na hellboyovský přístup k věci a řešení metodami Jakuba Vandrovce.

Továrna zkázy je ucelený příběh na sto stranách, kdy Fanouš musí přijít na kloub podivným věcem, které se odehrávají v nově vyrostlé fabrice ve městě. Podnětem k celému případu je schlamstnutí mladé dívky zombie dinosaurem z hořícího téru zrovna v momentu, kdy ji podivný stařík s turbanem žádá o ruku. Staříka se Fanoušovi povede zachránit, ale dívka je nenávratně ztracena. Stařík s touhou po pomstě v srdci požádá mladého lovce duchů o zlikvidování zla v pochybné továrně. A tak se Fanouš rozhodne případ rozlousknout. K průzkumu továrny se jako vždy přichomýtne neodbytná Klytora. V labyrintu pod továrnou však naši dvojici napadne armáda zombie a Klytoru odvleče neznámo kam. Od této chvíle bere Fanouš tento případ jako osobní věc a je skálopevně rozhodnut jej dovést do zdárného konce. V tajemné fabrice ho však čeká ještě množství nástrah a nebezpečí.

Díky předchozím fanouškovským kraťasům se Dan Černý zdatně vykreslil a jeho styl nepostrádá potřebnou lehkost a švih. Dalo by se říct, že mu jeho hrdina přirostl nejen k srdci, ale i ke kreslířským potřebám. Cíl jeho prací je jednoduchý, především dobře pobavit. Což si otevřeně přiznejme, není zrovna málo. A pokud vezmeme v potaz, že se mu tento cíl zjevně velmi daří, máme před sebou jednou z nejlepších a nejvyspělejších tuzemských komiksových alb za hodně dlouhou dobu. Možná to intelektuálům v rolácích, kteří touží vrátit tuzemský komiks do galerií (on tam opravdu někdy v minulosti byl?) nebude zrovna vonět pod nosem, možná tento komiks nedosáhne na rádoby prestižní cenu Muriel, ale každopádně by měl vyvolat úsměv a dobrou náladu u svých čtenářů.

Dan Černý: Fanouš – Továrna zkázy

brožovaná, obálka Dan Černý, 100 stran, 199 Kč, vydalo nakladatelství Novela Bohemica

964 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora