Fuzz & Pluck, kohout a plyšák na scéně (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 23 srpna 2012 8.25

Nakladatelství aldente útočí na český komiksový trh zbraněmi, které zatím tuzemští čtenáři moc neznají a jsou pro ně určitým novem. Samozřejmě máme tady speciál Komiks!fest revue o americkém nezávislém komiksu, máme něco od Charlese Burnse, něco málo bylo ve třetím BubbleGunu, vyšel Kafkův obrázkový životopis s ilustracemi Roberta Crumba a možná jsem ještě něco opomněl, ale pořád je to ze soudku jménem americký nemainstreamový komiks zoufale málo. Navíc, krom znalostí pár opravdových nadšenců, není tento segment amerického komiksu u nás nějak propagován, ani o něm nezískáte nějaké pořádné info, pokud nebudete googlit a hrabat se angloamerických stránkách a fanzinech.

Nevěříte? Tak si položte třeba tuhle jednoduchou otázku: Co víte o pochybném duu Fuzz a Pluck nebo o jejich autorovi Tedu Stearnovi? …takže? A teď rozhodně nechci pokračovat přívalem encyklopedických znalostí načerpaných ve virtuální internetové síti, spíše chci poukázat (opět) na to, že komiks jako způsob uměleckého vyjádření má mnoho subžánrů a každý si v něm může najít tu svou „škatulku“, která uspokojí jeho chutě, stejně jako například u filmu či knih.

Pluck je kohout (nepleťte si ho s kuřetem, na to je dost háklivý), který svého času nedělal nic jiného než se pelešil ve svém slepičím harému. Pak byl ale poslán na jatka, oškubán a… Fuzz je trochu neohrabaný plyšový medvídek, jenž se stal obětí zvrhlého dítěte, které ho týralo a… Jenže oba tihle bizarní antihrdinové mají své strážné anděly… a tak se jednoho dne setkali jako nepotřební v popelnici plné odpadků. Místo setkání a pochybné osudy udělaly z této dvojice nerozlučný tandem kamarádů, i když si občas dokážou dost lézt pěkně na nervy. Navíc, pokud máte takhle pochybnou dvojici hlavních postav, je celkem nevyhnutelné, že i jejich příhody nebudou nějaké standardní klišé běžného života. Naopak tihle dva se dostanou do situací, které jsou na hony vzdály obyčejným příběhům, které prožívá každý druhý.

Celý příběh začíná tím, že Fuzz a Pluck chtějí přejít přes cestu, která není pro pěší, ale pro vozidla a navíc se na ní vybírá mýtné. Mozkem a tím, který má v kapse vždy nějaký nápad, byť často dost pochybný, je Pluck. Ten vymyslí, že na smeťáku vezmou opotřebovaný nákupní vozík a pohozené francouzské hole a jako slavní gondoliéři projedou „vozidlem“ přes cestu. Vše jde jako po másle až do momentu, kdy je osočí bezdomovec, že ony berle jsou jeho a pohunek z místního obchoďáku, že ukradli nákupní vozík. A tak oba nerozluční přátelé putují za katr. Při procesu narazí na slepou spravedlnost, která trpí migrénou a vůbec nemá náladu na nějaké zbytečné kecy a na obhajoby už vůbec ne. Rozsudkem je deset let otroctví a obě hlavní postavy tak šupem putují na aukci s otroky, aby byly prodány novému majiteli.

Tohle je v kostce úvod komiksu, který sepsal a nakreslil rodák z Massachussets, Ted Stearn. Jeho komiks je plný nestandardních postav, zvrácených úvah, zcela podivných situací a smyslu pro humor, který je černý jako lógr z kafe cikánské kartářky. Pokud přistoupíte na jeho hru, bude vás čekat velmi sladká odměna surreálního světa a pitoreskních příhod. Rozhodně se nebudete nudit a v momentech, které mají navodit tragickou a bezvýchodnou situaci, se budete válet po zemi s hurónským smíchem na rtech. Tohle není čtení do intelektuální kavárny k čaji o páté, tohle je absurdní blbost v nejlepším slova smyslu. Švandrlíkův major Terazky by si s touto neobvyklou dvojící mohl podat ruku a ještě jim při odchodu zasalutovat.

Nenechte se zmást toonovsky vykresleným obalem komiksu, tohle není zrovna čtení pro nejmenší bibliofily. Tedy pokud z nich nechcete vychovat zapšklé cyniky nebo ještě něco horšího. Jenže my starší, co už máme zkušenosti s absurdními životními situacemi, s humorem, který není ani anglicky suchý ani intelektuálně naivní, s bojem s větrnými mlýny, s cynismem doby a s nákupními košíky… my tohle oceníme pořádně zvednutým palcem nahoru. Navíc, a tentokráte to opravdu nechci opomenout, tenhle komiks trpí velmi kvalitním překladem z dílny Sylvie Moravcové, což zvedá laťku úrovně ještě o nějaké ty pomyslné stupínky výše.

Co říct závěrem, snad jen to, že pokud by byl tento komiks patřičně zpopularizován, mohl by dosáhnout v určitých kruzích kultovního statusu. Situace z něj by se mohly dávat k dobru jako otřepané hlášky z filmů, fanouškovská základna by se mohla rovnat základně nadšenců nejednoho sitkomu a zarámované fotce vyhozeného plyšáka a oškubaného kuřete by se mohl klanět nejeden sektář. Jenže může takto absurdní komiks toho všeho dosáhnout?

Ted Stern: Fuzz & Pluck

brožovaná, překlad Sylvie Moravcová, obálka Ted Stern, 112 stran, 259 Kč

1 501 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora