Ocenění

Golem Arcana – ve znamení moderní techniky (recenze)

Autor | Aktuality | Pondělí 14 října 2013 9.05

V polovině května jsme vám přinesli článek o zajímavé kombinaci prvků sběratelských karetních her a masivních online videoher v podobě HEX: Shards of Fate. I dnes se podíváme na podobně ambiciózní projekt, který se snaží skloubit klasické hry s miniaturami s vymoženostmi složitých výpočetních procesů moderní technologie. Studio Harebrained Schemes můžete znát díky nedávno vydané videohře Shadowrun Returns, ale na poli společenských her jsou naprostými nováčky, což však může být v určitých ohledech výhodou spojenou se svěžím přístupem. Má jejich vize herní budoucnosti jménem Golem Arcana šanci na úspěch a co nového vlastně nabízí?

Základ v klasice

Přestože Harebrained Schemes nemají dosud na svědomí vydání vlastní hry, nejedná se o tým neznalých snílků. Mezi členy týmu jsou tvůrci figurkových her BattleTech, Mage Knight a HeroClix. I když je jejich nový počin zatím pouze ve fázi prototypu a jeho skutečnou přípravu se v tento den snaží završit finišující kampaní na Kickstarteru, bylo demo k dispozici na Gen Conu a PAX conu ve Spojených státech, kde se hra setkávala s pozitivními ohlasy. Fantasy příběhem o boji mocných golemů, které řídí po světovládě prahnoucí mágové čtyř frakcí, tato hra zřejmě vynikat nebude. Nelze však popřít snahu o rozsáhlé příběhové pozadí a bohatý svět, o němž si hráči mohou přečíst dostatek článků a zajímavostí na oficiálních stránkách projektu. Základem je podobně jako u jiných konfrontačních her stavba vlastní armády, která se skládá z různě silných jednotek, ale oproti klasickým figurkovým hrám se nehraje ve volném prostředí, ale na herních deskách rozdělených do čtvercových polí. Podobný systém je běžný spíše u deskových her (můžeme zde zmínit např. Summoner Wars či Mythic Battles), ovšem eliminuje potřebu pravítek a jasně stanovuje možnosti pohybu figurek. Každé herní pole disponuje specifickým terénem, který dále ovlivňuje hru (obtížnost průchodu, dohled apod.).

Síla počítače

Co Golem Arcanu odlišuje od ostatních her, je využití moderních technologií, které za hráče řeší většinu povinností. V základním balení hry totiž kromě šesti plně vybarvených 5 cm vysokých figurek, šesti herních desek, kostek a karet dostanete také aplikaci (iOS, Android, Windows nebo Mac) a stylus. Ke hře totiž budete využívat svůj počítač, smartphone nebo tablet, se kterým se speciální stylus spojí pomocí technologie bluetooth. Celá hra je uzpůsobena k ovládání stylem, který při poklepání na figurku, herní terén nebo přehledové karty zobrazuje vše potřebné na obrazovce vámi vybraného výpočetního pomocníka. Každá figurka má speciální podstavec, na kterém jsou pole představující základní informace, útoky apod. Při klepnutí stylem na tato pole se zobrazí všechny potřebné informace, které si na zobrazovacím zařízení můžete dále rozkliknout a přečíst si například detaily o výpočtu. Zatím umí hra pouze herní mód přímé konfrontace ukončené až naprostou eliminací jedné z armád. Do budoucna by však měla podporovat rovněž plnění specifických úkolů dle zvoleného scénáře, hledání artefaktů a jejich následné odnášení na základnu, nebo i přepravu hrou ovládané postavy z jednoho konce mapy na druhý.

Volné ruce

Představa autorů však nekončí u pouhého nahrazení mozku čipem. Hodlají udělat další kroky pro hlubší kombinaci technologických možností s tradičními herními principy. Co vypadá velmi lákavě je možnost tzv. rozšířené reality (v orig. augmented reality), což znamená, že při namíření zařízení s kamerou na herní plochu se budou hráčům nad figurkami zobrazovat jejich statistiky. Na jednom z videí doprovázejících kampaň je ukázka prototypu a musím uznat, že tato možnost vypadá velmi lákavě. Další zajímavou výhodou je možnost hrát v jednom i více hráčích proti hře, která by řídila jednu z armád nebo velkého golema pomocí umělé inteligence. S elektronizací celého procesu se také značně usnadňuje možnost srovnávání herních výsledků s ostatními hráči, a to dokonce v celosvětovém měřítku. Pokud budou navíc dva hráči vlastnit balení hry, mohou spolu hrát přes internet, i když budou na opačných koncích světa. Další vizí tvůrců je aktivní ovlivňování světa, které začne tím, že autoři vymyslí krátký příběh a k němu připojí scénář. Takovýto balíček si hráči stáhnou zdarma pomocí aplikace a po hře uloží výsledek bitvy na server tvůrců. Ti poté dle výsledků napíší další vývoj světa, z čehož vzejde další příběh a nový scénář a tímto způsobem se bude celý cyklus donekonečna opakovat.

Budoucnost společenských her?

Pokusy o spojení společenských her a počítačů nejsou žádnou novinkou a s různou úspěšností se objevují denně. Na jedné straně zde máme specializované weby zaměřené na hraní deskových her online, jakými jsou třeba Brettspielwelt nebo Game Table Online, a na straně druhé zde máme programy umožňující tahové hraní po internetu v podobě OCTGN nebo VASSAL. Ve světě her na hrdiny se stále častěji objevují online sezení přes skype, která umožňují přátelům ze vzdálených míst společně procházet podzemí plná skřetů a dračích pokladů. Golem Arcana se ovšem většině těchto zmíněných programů lehce vymyká. Zatímco výše zmíněné možnosti nabízejí hráčům si primárně zahrát oblíbenou hru na velkou vzdálenost, dítko Harebrained Schemes má naopak za cíl přivést hráče k jednomu stolu a zkrátit nutnou průpravu v podobě čtení pravidel a následné počítání na minimum. Hlavní myšlenkou je zaměřit se na zábavnost a promýšlení strategie, což může potřeba propočtů zdržovat.

Zda má takový koncept v představované formě možnost dalšího rozvoje nám už za pár hodin ukáže výsledek Kickstarterové kampaně a v případě jejího úspěchu další osud této hry. Co si o podobném provázání klasických her a moderních technologií myslíte vy? Má šanci na úspěch a v čem tkví silné a slabé stránky podobných hybridních výtvorů? Máte zkušenosti s hraním online? Přidejte svůj názor do diskuze, budeme se těšit!

946 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.