Nesnadný zrod Smaragdového střelce (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 5 června 2014 8.15

Premiéru v uceleném opusu Rok jedna si na tuzemském trhu užil i další zaoceánský hrdina DC Comics, Green Arrow. Postaralo se o to nakladatelství BB/art, které nám představuje moderní neotřelou verzi současného Robina Hooda, jenž se svými šípy nebojí skolit stádo padouchů. Ale než se ke svému řemeslu dostal, musel zákonitě přijít zrod tohoto (super)hrdiny. Moderně pojatou legendu o počátku Smaragdového střelce nám přináší scenárista Andy Diggle (Batman, Adam Strange) a výtvarník zvaný Jock (Swamp Thing, Hellblazer). Samotná postava Green Arrowa vznikla v roce 1941, ovšem vzhledem k tomu, že od té doby urazili superhrdinové pořádný kus cesty, musel i on přijít s novým vzhledem a potřebným restartem, aby byl přijat soudobým komiksovým publikem. A kde jinde začít s jeho příběhem v českém vydání?

Oliver Queen je zhýčkaný snob, který má peněz na rozhazování. S takovým zázemím se není co divit, že si ničeho neváží, dokonce ani sebe samotného. Jeho bohémský život je jedna velká párty, která se topí v alkoholu, drogách a sebedestruktivních sklonech. Aby se z floutka z vyšších kruhů mohl stát neohrožený hrdina, musí se jednoduše něco stát. Je třeba zažít pořádný pád, který přežijí jen ti, co se dokáží odrazit od samotného dna. V tomhle Oliverovi rád pomůže jeho přítel a osobní strážce Hackett. Rozmazleného spratka šoupne přes palubu a to doslova. Poprvé se tak musíte odrazit od mořského dna… ale vzhledem k tomu, že jste sice spratek, ale paní Štěstěna vás má ráda podobně jako Robinsona Crusoa, záhy jste vyplaveni na ostrově, kde můžete začít znovu. Žene vás touha po pomstě a spravedlnosti. Drží vás při životě na ostrově, který samozřejmě není tak opuštěný, jak se vám zdá. A protože žijeme v současném světě, tak tenhle ostrov nepatří Peteru Panovi, ale drogovému kartelu. Cesta k odplatě je tak blíž, než se zdálo…

Autoři použili ingredience z příběhů zavátých knižním prachem, ale to, že se jejich znovuzrozená postava inspirovala archetypem lidového hrdiny z Sherwoodského lesa a prožije si to samé, co kdysi jeden skotský námořník, nemusí být nutně na škodu. Když k tomu přidáte plantáže s kokou, sexy záporačku v čele drogové mafie, chudou ženu z týraného lidu se srdcem na dlani a pořádné střelecké závody, pak to prostě může klapnout. Zvláště, když kreslíř je muž na svém místě a dynamiku příběhu má v malíčku. Místy je to sice klišé, ale rozhodně se nebudete nudit, vše má totiž pořádně akční spád a co jiného byste od podobného příběhu čekali… Smaragdový střelec navíc neustále balancuje na psychologické hraně, zda být dobrým a předat padouchy do rukou spravedlnosti, anebo je všechny rozstřílet jako jehelníčky. I hrdinové mají svá traumata a svědomí, jinak by z nich pravděpodobně byli spíše padouši.

BB/art vsadil na dobrou kartu, komiksu může dveře prodejnosti otevřít vydařený seriál Arrow, který se v současné době těší vzrůstající popularitě. Snad se tedy podaří stejná trefa jako třeba s Živými mrtvými. Spolu s čistě akčním pojetím v tom vidím hlavní sílu Green Arrowa a Rok jedna je přirozeně vhodným seznámením s pro české fanoušky novým hrdinou, jenž řeší situaci bez pomoci nadpřirozených schopností, ale čistě lidskými svaly a intelektem.

Andy Diggle & Jock: Green Arrow: Rok jedna

brožovaná, překlad Martin D. Antonín, 160 stran, 399 Kč, vydal BB/art 7. května 2014

779 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora