Ocenění

Herní hlídka aneb novinky z báječného světa her 10

Autor Tomáš Přibyl | Aktuality | Pondělí 6 Leden 2014 8.30

Vánoční svátky i oslavy Nového roku jsou za námi, mnozí si lámou hlavu s novoročními předsevzetími a pomalu utichají také na každém kroku propagované povánoční výprodejové akce. Ani přes tyto dny klidu a míru jsme však nezaháleli a vyzkoušeli pro vás několik novinek, které v posledních dnech a týdnech dorazily na pulty českých obchodů. Které z nich stojí za koupi a co by vám mohly přinést? Pojďme se společně podívat na zajímavé kousky z konce roku 2013, než se plně přesuneme do nového roku, ve kterém nebudou chybět další zprávy o nejnovějších přírůstcích do herní rodiny, jejich zhodnocení nebo zajímavosti ze světa společenských, příležitostně počítačových a dalších her.

Abstraktní strategie jinak

Pod pojmem abstraktní strategie se skrývá nepřeberné množství her, ať už vás napadnou šachy, dáma, Abalone, Othello, Go či kterákoliv jiná. Ty klasické nám některé české společnosti, jako např. Piatnik, samozřejmě nabízejí, ale pokud hledáte něco netradičního, např. hru s prvkem náhody, musíte se porozhlédnout jinde. Czech Games Edition ve spolupráci s REX hrami přinášejí české vydání hry Tash-Kalar: Aréna Legend, ve které se coby mocný mág pokoušíte pokládat své kameny a posouvat je po herní ploše tak, abyste mohli vyvolat mocné bytosti a splnili zadané úkoly. Přestože hra obsahuje balíčky karet, které mohou ovlivnit její chod, nakonec vždy záleží na bystré mysli, která vše pečlivě naplánuje a odhadne soupeřovy kroky. Klasického představitele abstraktních strategií upravil český autor Vlaada Chvátil množstvím fantasy tématiky a odlišnými úkoly vedoucími k vítězství. Tím vytvořil zážitek pro ty, kterým by se hra ve stylu šachů či dámy sice líbila, ale připadá jim trochu suchá.

O něco blíže klasice je další novinka The Duke od společnosti Catalyst Game Labs. Tradiční herní plochu rozdělenou čtverci hráči nezaplňují figurkami nebo barevnými herními kameny, ale dřevěnými čtvercovými deskami. Na každé z nich je kromě názvu figury a jejího symbolu zobrazeno také, jakým způsobem se pohybuje. Kdyby to v této části skončilo, měli bychom jenom další variantu na dlouhé roky osvědčené herní principy, ale tvůrci přece jen přidali několik originálních myšlenek. Destičky jsou totiž oboustranné a po provedení pohybu se otočí, přičemž nyní se jejich možnosti pohybu mění. Hráči tak musí sledovat vlastní figury a využívat je dle jejich dvojích možností pohybu o to opatrněji a nemalou pozornost je nutné věnovat pohybům soupeře. Navíc se krom počátečních a předem stanovených tří figur všechny další při nasazování tahají náhodně z pytlíku a hráč tedy nemůže zcela spoléhat na vylovení oné toužebně očekávané figury. Ač by to mohlo znít jako příliš náhodné, vše to do sebe ideálně zapadá a každý během svého tahu řeší nejenom dilema pohybu figur, ale i zda nasadí novou figuru, nebo s tímto krokem ještě počká.

Podruhé na bitevním poli

Fantasy Flight Games ve druhé edici oživuje legendární odlehčenou taktickou hru BattleLore. Originální hra z hlavy Richarda Borga (např. Memoir ’44, série Commands & Colors a mnoho dalších) byla od roku 2006 vydávána společností Days of Wonder a později práva odkoupila právě společnost FFG. Ta produkci po krátké době ukončila, jelikož se jí nepodařilo vyjednat stejné podmínky pro výrobu komponent a hra by se tak stala ztrátovou. Volání fanoušků však bylo vyslyšeno a po úpravách a zasazení hry do originálního fantasy světa Terrinoth jsme se dočkali nové verze BattleLore (Second Edition). Oproti původní hře, která se pohybovala na pomezí reálných historických bitev a fantasy, druhá edice do historie vůbec nezabrousí a chlubí se možností generovat originální scénáře a zasahovat do přípravy mapy i volby vítězných podmínek. Ubyl počet plastových figurek, ale výrazně se zvětšily, čímž bylo mimo jiné dosaženo zrychlení přípravy hry, což bylo mnohdy proklínaným nedostatkem první edice. Některé bitvy trvaly jenom pár minut, ale příprava mohla zabrat půl hodiny i déle. Oblíbená hra se tedy dočkala omlazení a je v těchto dnech k dispozici i v českých obchodech.

Proti pradávným bohům

O hrách dle námětu literárního díla H.P. Lovecrafta jsem v předešlých článcích už několikrát psal a stejně tak i o populárním Arkham Horror. Jelikož se tato hra i se svými mnoha rozšířeními už svým tvůrcům nejspíše zdá kompletní, rozhodla se společnost FFG vytvořit další titul z tohoto hororového prostředí a přináší tak Arkham nové generaci. Novinkou je Eldrich Horror a přestože se svému staršímu bratříčkovi v mnohém podobá, představuje dostatek novinek a zlepšených mechanismů, aby si hráči užili zcela nové zážitky. Oproti jednomu městu v americkém Massachusetts se hráči přesunou do celosvětového měřítka a budou se svými postavami cestovat napříč všemi kontinenty i oceány. Příjemná je rovněž tematická jednotnost boje proti vybranému prastarému bohu. Zatímco v Arkham Horror mohla být setkání téměř jakákoliv a po přidání více rozšíření se ztrácela jednotná představa hrozby, zde je vše řešeno už při výběru boha. Každý má totiž vlastní balíček karet a své specifické zástupce z třídy monster a namísto zavírání bran je nutné plnit příběhové úkoly vážící se k temnému božstvu. Doprovodných textů je opět požehnaně, což prozatím docení pouze anglicky mluvící, ale možná se v českém Blackfire Entertainment obliba Lovecraftových děl znovu projeví, tak jako v případě Arkham Horror nebo Elder Sign, které v překladu můžete znát pod názvem Temné znamení.

Říše v pár minutách

Eight-Minute Empire od Red Raven Games si získalo při své kampani na serveru Kickstarter mnoho kladných ohlasů a ještě více jich přišlo po vydání hry. Tato pozornost neunikla ani českým vydavatelům, kteří bojovali o možnost vydat tuto rychlou a velmi lehkou hru v českém jazyce. Nakonec vyšlo ze zápolení vítězně vydavatelství MindOk, které hru představilo pod názvem Minutová říše. A zřejmě jde o trefu do černého, protože lepší úvod do her si mohl vyzkoušet málokdo. Hráči se snaží získat co nejvíce bodů obsazováním malé mapy a sbíráním karet s rozličnými surovinami. Vše se řeší pomocí karet, na kterých je vyobrazena jedna z možných surovin a také akce, kterou karta dává. Za rubíny sice dostanete na konci hry více bodů, ale jejich akce jsou slabší než v případě mrkve, které jsou bodové hodnoceny méně. Nebudu zde zabíhat do detailů, jelikož si tato hra brzy vyslouží samostatný článek, ale pokud si chcete vyzkoušet jednoduchou záležitost, u které nebudete sedět dlouhé hodiny, chcete si u ní trošku zapřemýšlet, ale nemáte v úmyslu to nijak přehánět, mohla by být Minutová říše hra přesně pro vás.

488 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 3 »

  1. Comment by Kim — 9.1.2014 @ 7.36

    Je deskovak na motivy Zaklínače

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  2. Comment by Thales — 12.1.2014 @ 21.47

    Momentálně je s tématem Geralta z Rivie karetní hra, která už se poměrně obtížně shání. Ignazy Trewiczek z Portal Games (hry jako Stronghold, 51st State, Theseus, Robinson…) momentálně připravuje ze světa zaklínače velkou stolní hru The Witcher: Adventure Game a vydávat jí bude přímo studio CD Project RED, které pracuje na sérii PC her. Pár obrázků je možné prohlédnout na stránkách Board Game Geek.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  3. Comment by Thales — 13.1.2014 @ 16.21

    Ještě k nové hře o Zaklínači doplňuji odkaz na trailer z youtube kanálu společnosti CD Project RED. Můžete si jej pustit na tomto odkazu.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.