I příchod Pána času má svůj čas (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 4 října 2012 7.40

Ovládnout čas! To jedno z největších pokušení literární fantastiky, které se už objevilo v mnoha zpracováních, v nichž se řada tvůrců snažila s tímto palčivým problémem popasovat. Ani tuzemskému komiksu se tato výzva samozřejmě nemohla vyhnout. A tak i zkušené a prověřené duo, které tvoří scenárista Filip Novák a kreslíř Honza Bažant, tomuto pokušení neodolalo a vytvořilo postavu, která se jednoduše nemohla jmenovat jinak než Pán času. Vzhledem k tomu, že o času se říká, že je relativní, tak ani cesta jeho pána ke svým čtenářům nebyla zrovna jednoduchá a bez útrap.

Už někdy v roce 2005 se Pán času poprvé objevil v komiksové revue Aargh! Rok poté vyšel první samostatný sešit, kde se příběh rozvinul a otevřel si cestu vstříc komiksovým fanouškům. Jenže to bylo z komiksového pohledu na věc na dlouhou dobu vše. Pán času se uzavřel někde v mezičase, zatímco na planetě Zemi uběhlo dlouhých šest let. Postava, jejíž kostým je složen z množství rozličných měřičů času, trpělivě čekala, až přijde její čas. Z dnešního pohledu nemá cenu ztrácet čas tím, co bylo příčinou téhle nevyvážené časové ztráty. Pán času přichází tady a teď!

Pokud se vám tento komiks dostane do rukou, hned na začátku budete nejspíš překvapeni na místní poměry nestandardním a dokonalým zpracováním knihy samotné. Přebal tvoří z rubové strany složený plakát a podobný „bonus“ dostanete i uvnitř knihy. Vše nenuceně odkazuje na obsáhlejší projekt nazvaný Hygienická stanice, za kterým stojí občanské sdružení Hura kolektiv. Navíc celá grafická stránka je v barevném provedení doslova pastvou pro oči. A vyhrál si nejen samotný kreslíř, ale i scenárista, který mimo jiné osobitým způsobem překrucuje některá slova, jež místy dosahují až dadaistických rozměrů.  Před čtenářem stojí komplexně zpracované dílo, které snese přísná kritéria a z vydavatelského hlediska se jedná o opravdový majstrštyk.

Jak už bylo naznačeno, příběh samotný vychází ze starých fantaskních základů, které ovšem oba autoři dokázali přeonačit k obrazu svému a dokořenit poplatnosti současné doby a postupů. Hlavní hrdina Erlioz Ment je posednut touhou ovládnout čas a probádat jej i s jeho předpokladatelnými časovými smyčkami. Ze všeho nejvíc ho láká zastavení času jako takového a pohyb v neprobádaném časoprázdnu. Díky svému, ne zcela vydařenému, experimentu se dostane do Záčasí, kde mu nezbývá nic jiného než najít sám sebe. Jak sami autoři tvrdí „Tento záznam byl devětkrát zpožděn v lineární diskontinuitě, sedmkrát ztracen a opět nalezen v záhybech mintů, pětkrát navrácen cenzurou Strážců Času k přepracování, třikrát vymazán z kalendáře – aby se konečně vynořil z hlubin času.“. Z čehož logicky vyplývá, že nejen cesta hlavního hrdiny byla nesmírně strastiplná a zdlouhavá. Však se není ani co divit, když si chcete zahrávat s dosud neprobádanými časovými zákoutími.

Stejnou rychlostí, jakou se vteřinovka pohybuje po ciferníku, pak Erlioze Menta potkává jedno překvapení za druhým a zápletek je v Záčasí skutečně víc než dost. Vše se odvíjí v krátkých kapitolách, které jsou důsledně promyšlené, ale zároveň uhání stejnou zběsilostí jako dnešní doba. Jednoduše není čas si vydechnout, protože tempo je doslova vražedné. Pokud svou pozornost ledabyle namíříte jinam, tak se vám snadno stane, že se v neprobádaném světě ztratíte jako samotný hlavní hrdina. Mysl je pohlcena dějovou linií příběhu, zatímco oči hltají kresbu, ve které se toho odehrává také nemálo. Není se co divit, že už za prvotní verzi z roku 2005 obdržel Jan Bažant cenu comiCZaward za nejlepší komiksovou kresbu. Třešničkou je pak srovnání úvodu knihy s původním prvním sešitem, který vyšel před šesti lety. Je vidět, že cenzura Strážců času není žádná báchorka, jež by měla opít čtenáře a fanoušky rohlíkem.

Tuzemská komiksová tvorba není zrovna semeništěm hrdinů, se kterými byste v jejich příbězích dýchali a nechali se unést neprobádanými světy. Domácí kreslíři často míří spíše někam k realističtějším řešením a relativně odzkoušeným postupům. Pán času takový není ani náhodou, jedná se o pořádně rychlou jízdu na rozpálené střele neprobádanými světy. Jakkoli se může zdát, že je tato cesta ztřeštěná a neuvážená, opak je pravdou. Autoři si dali načas, aby předvedli precizní a uváženou práci, která by neměla zapadnout ani v toku ztřeštěného a neuchopitelného času.

Hza Bažant & Filip Novák: Pán Času – Přízračná tvář

Pevná vazba s přebalem, 96 barevných stran, cena 299 Kč.

Vydal Hura Kolektiv o.s. za podpory MKČR.