Další návrat Jestřába a Rybářky (recenze)

Autor | Aktuality | Pondělí 9 února 2015 8.35

Simon R. Green u nás rozhodně není neznámým spisovatelem. S jeho romány se pravděpodobně setkal každý čtenář fantastiky, ať už jako čitatel nebo když zahlédl některou z obálek jeho mnoha cyklů. Po skončení série knih z Noční strany jsou ještě stále nedokončené cykly Hledači duchů a Tajné dějiny, ale i když zapadají do autorova standardu, nedosáhly oblíbenosti předchozích. Těžko říct, jestli je to celkovou provařeností témat nebo neustálým opakováním stejného příběhového schématu. Po letech se autor vrátil tzv. ke svým kořenům knihou navazující na nejstarší a dodnes nejspíš také i nejpopulárnější série Lesní království a Jestřáb & Rybářka.

Každý takový návrat bývá těžký a je fanoušky očekáván s nejistotou. Přece jen od vydání poslední knihy Za Modrým měsícem uplynulo dlouhých dvanáct let. Nejinak jsem na tom byla i já, když jsem se dozvěděla, že autor vytáhl své nejslavnější hrdiny, prince Ruperta a princeznu Julii, aby je vrhl do událostí odehrávajících se po sto letech od války s démony. Nasnadě je samozřejmě mnoho otázek včetně toho, jak budou postavy vypadat, jak se v nové situaci zachovají a zdali je na stránkách nové knihy nečeká smrt nebo něco horšího než věci, které už (jak protagonisté často připomínají) zažili. Celou sérii dle vnitřní chronologie otevírá trilogie Lesní království zahájená Východem Modrého měsíce (1991, česky 2000) a jako všechny ostatní Greenovy knihy (kromě dvou samostatných románů a série Morituri, které vydával Wales) u nás vyšla u vydavatelství Polaris. Poté následuje série dobrodružství Jestřába a Rybářky, čítající šest svazků detektivně laděné fantasy. V románu Za Modrým měsícem se hrdinové vrátili do své domoviny a autor zde poměrně zdařile jejich příběh uzavřel. Málokdo tedy čekal, že se ke svým oblíbeným postavám ještě někdy vrátí, i když se nabízel návrat do stejného světa s jinými hrdiny, tak jak to Green učinil v románech Krev a čest a Dolů mezi mrtvé.

Pro nově vydanou knihu Jednou za Modrý měsíc je znalost předchozích dílů vhodná, ale ne zcela potřebná. Pokud jste od Greena dosud nic nečetli, nejspíše vám bude chybět pár neznámých souvislostí, není to však nic, co by se nedalo při troše namáhání mozkových buněk domyslet a možná to ve vás jen podnítí zájem o další autorovy knihy. Román se odehrává v době, kdy Jestřáb a Rybářka pověsili své hrdinské řemeslo na hřebík, odešli z Havenu a založili akademii pro výcvik mladých bojovníků. Už na začátku se dozvíme, že historka o tom, že původní zakladatelé dávno umřeli a na jejich místo vždy nastoupí nová dvojice nesoucí na jejich počest jména Jestřáb a Rybářka, je jen zástěrka, protože původní hrdinové nestárnou kvůli vlivu divoké magie, které byli vystaveni za legendární války s démony. Tolik k obavám z toho, že kniha bude o návratu ze záhrobí nebo důchodcovskou jízdou. Když se hrdinům v jejich pokoji zjeví obávaný Kníže démonů a vyhrožuje zabitím jejich vnoučat, nezbývá jim, než se vrátit do Lesní země, aby zabránili válce mezi královstvími, ke které se už delší dobu schyluje. Ve snaze zabránit katastrofě se představitelé obou království dohodnou na mírové smlouvě, v níž zasnoubí prince Richarda z Lesního království s princeznou Catherine z Redhartu. Že z toho oba nejsou nijak nadšení, asi není nutno zdůrazňovat. A samozřejmě neustálé útoky na nevěstu u cizího dvora také nejsou nejlepším důkazem toho, že všichni touží po míru.

Nutno dodat, že se není čeho obávat, pokud jste naopak Greenovými věrnými čtenáři a jste zvyklí na určitý standard. Tahle kniha rozhodně nijak nevyčnívá, snad jen v tom, že je po slabších Droodech a Hledačích duchů napsaná o něco lépe. Jsou zde zkombinovány různé příběhy a nedořešené záležitosti z předchozích knih, objevují se i staré známé postavy. K tomu se přidávají postavy nové, a to v takovém počtu, že má občas člověk pocit, jestli jich tam není zbytečně moc. Většina z nich totiž v ději nemá nijak závratnou roli, a přestože jsou to povětšinou charaktery vskutku sympatické, menší počet lépe prokreslených postav by jistě neuškodil. Dalším nešvarem je místy natahovaná první poloviny knihy, v níž se řeší intriky, oťukávání prostředí a postav včetně rodinných vztahů a problémů s nastávající válkou, které chtějí všichni zabránit, ale přesto ví, že k ní nejspíše dojde. Druhá polovina je pak nabitá akcí a zvláště posledních sto stran se nemůžete od čtení odtrhnout, protože je to jeden zvrat za druhým včetně vyústění zápletek a odhalení tajemství. Objevuje se samozřejmě i autorův typický humor, který rozhodně pobaví. Kniha je navíc zručně napsaná a nadmíru čtivá, což patří k dalším nezpochybnitelným kladům.

Problém ovšem je, že příběh nepřináší nic nového, nemluvě o tom, že autor zas a znovu vykrádá sám sebe (na což jsou jeho pravidelní čtenáři už bohužel zvyklí). V knize se tu a tam objevují menší nelogičnosti, které musíte prostě ignorovat. Prvotní zápletka je posléze upozaděna a plno dalších je dořešených tak trochu uspěchaně. Rozhodně tedy nečekejte něco výjimečného, něco, co snad změní vaše nazírání na svět, toho už se od Greena sotva někdy dočkáme. Přesto se ale jedná o lehký nadprůměr, a to jak v porovnání s ostatními autorovými díly, tak i s dnešními tituly v rámci tradiční fantasy. Pro čtenáře, kteří se ještě nestačili seznámit s Greenovým univerzem, to bude jistě zajímavá a neokoukaná jízda či čtivá a nenáročná oddechovka. Pro fanouška to bude klasická Greenovka se vším, co se od ní dá čekat. Pokud vás navíc zaujala i vydařená obálka, není nutné s pořízením románu déle váhat.

Simon R. Green: Jednou za modrý měsíc

brožovaná, překlad Josef Hořejší, obálka Mike Bryan, 560 stran, 359 Kč

1 029 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora