Je to klaun? Je to šílenec? Ne, je to Joker! (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 24 března 2016 10.25

Jestli jste v životě neslyšeli o Jokerovi, démonickém záporákovi a uctívači chaosu, tak jste se zřejmě narodili na jiné planetě. Věčná Nemesis proslulého netopýřího muže nedávno oslavila neuvěřitelných sedmdesát pět let a u té příležitosti nám nakladatelství BB/art zprostředkovalo přehled jeho zločinných eskapád od roku 1940, kdy šílený vrah udeřil poprvé, až po noirovou současnost, v níž obávaný ochránce města Gotham i jeho odvěký nepřítel prožívají nové konflikty. Stojí tedy objemný komiksový sborník Joker: Oslava 75. výročí za vaši pozornost? Už jen svou váhou slibuje mnohé – na úctyhodných čtyř stech barevných stranách na vás čeká dvacet příběhů rozdělených do pěti částí, z nichž každá oplývá předmluvou usnadňují základní orientaci i pro méně informovaného čtenáře.

Joker-75

První část nazvaná Pochmurný žertéř představuje Jokera tak, jak ho sám Bob Kane, tvůrce Batmana, v letech 1940 až 1942 stvořil, tedy jako nelítostného vraha s exhibicionistickými manýrami. Kdo jiný než právě Joker by si dovolil rozhlasem oznámit, koho a kdy chce zabít a co mu uloupit? Naivního pojetí, jež připomíná klasický televizní seriál ze šedesátých let s Adamem Westem v hlavní roli, se drží i druhá část Král a Blázen. Dočkáme se řady za uši tahajících hlášek a samovolných řešení v pastelovém až dětsky působícím příběhu s neuvěřitelně černobílými postavami. Otravně působí obzvláště vypravěčské texty, v pozdějších dobách nahrazované spíše poetickými monology. V dobách druhé světové války a na počátku války studené byla zřejmě poptávka po veselých komiksech, a tak se i Joker proměnil v žoviálního zlodějíčka, jenž svými zločiny především baví.

Ve třetí částí nazvané Harlekýn hrůzy z let 1973 až 1988 však konečně ukazuje svou tak dobře známou temnou stránku. Kresba získává na naturalističnosti a kniha se od té chvíle jen těžko odkládá. Kupříkladu příběh Jokerova pětinásobná pomsta připomíná fiktivní filmovou předlohu, v níž se netopýří detektiv snaží ochránit pětici bývalých zločinných kumpánů před Jokerovou pomstou za to, že ho svým udáním dostali do vězení. Se Supermanem se setkáme v příběhu o loupeži diamantů, kterou si Joker pojistí únosem Lois Laneové a dalších zaměstnanců Daily Planet. Čtvrtá část sborníku čerpá z komiksů vydaných v letech 1994 až 2007, kdy se noříme do čím dál temnějších vod a jednotlivým postavám se dostává propracovanější psychologie. Dvojice příběhů Dostat rozum a Hodiny plavání je sondou do nitra nočními můrami stíhaného Josepha Kerra, což není nikdo jiný než Joker, jenž po boji s Batmanem ztratil paměť, ovšem jeho šílené mu brání začít nový život.

Joker-75-laugh

Hra na slepou bábu je oproti předchozímu stoickému vyprávění strhující příběh, v němž je Batman vydán na milost uvězněného klauna, který jako jediný zná úkryt unesené dívky, jíž podle všeho nezbývá příliš času života. A to vše jen proto, aby Temný rytíř pochopil, že ubohé stěny Arkhamského ústavu pro duševně choré nemohou Jokerovi zabránit zosnovat krutý plán i za zamčenými dveřmi vypolstrované cely. Nelze nezmínit také příběh Vražedná jízda, ve kterém král zločinu usadí svázaného Robina do auta coby svého spolujezdce, zatímco sráží náhodné chodce jako bowlingové kuželky. Pátá část Znovuzrození se pak nese ve znamení dosud posledního restartu a nového vzkříšení Batmana i záporáků, kteří mu už mnohokrát zkřížili jeho cestu za spravedlností. V česky už dříve vydaných příbězích Tváře smrti a Smrt rodiny si užijeme syrového nářezu v realistické kresbě Tonyho Daniela či v parádním podání Graga Capulla, s jejichž pomocí Joker přesvědčí i nejzarytější skeptiky, že ještě stále umí překvapit.

V objemném průřezu pětasedmdesáti let se jednoduše setkáváme s některými nejpůsobivějšími momenty, které elitní záporák Batmanovi přichystal. Není žádným tajemstvím, že Joker zabil hned několik netopýrových přátel či snoubenku poručíka Gordona, a o tyto momenty nejsme ochuzeni. Užít si však můžete rovněž všech možných vynálezů, které batmanovské universum nabízí, zaskví se hned několik druhů batmobilu, batplán, batminikoptéra, batčlun, batmotorka batd. Joker: Oslava 75. výročí má jen pár drobných vad na kráse. Redakci v jednom případě unikla prázdná bublina bez textu a některé příběhy jsou znatelně vytrženy z širšího děje, a tak mohou vyvolat jistý zmatek. Je však třeba si uvědomit, že nejde o výběr toho nejlepšího, ale o snahu co nejlépe představit Batmanova nalíčeného protivníka. Ostatně sám Temný rytíř se v příbězích leckdy neobjeví vůbec a občas se v nich pouze mihne. Přesto není publikace pouze atraktivní pastí na natěšeného čtenáře, naopak si dovolím tvrdit, že v ní dostaneme právě to, co nám na své obálce slibuje.

Joker: Oslava 75. výročí

vázaná, překlad Richard Podaný, Štěpán Kopřiva a Petr Zenkl, 400 stran, 999 Kč

bb-art-komiks