Ocenění

Kouzlem a mečem – ze začátečníka hrdinou

Autor Tomáš Přibyl | Aktuality | Pondělí 31 Březen 2014 8.35

Minulý týden jsme si lehce přiblížili žánr her na hrdiny, nebo taktéž role-playing games (zkratka RPG). Ten je díky Dračímu Doupěti (dále jenom DrD) dobře znám mnoha českým hráčům, nikoli však všem. Dnešní článek je určen těm, kterým není myšlenka na neohroženého hrdinu cizí, ale neměli nikdy příležitost vyzkoušet si převedení svého přání do skutečnosti. Podrobněji se podíváme na českou hru Jiřího Reitera Kouzlem a mečem od nakladatelství Mytago. Ačkoliv tato společnost vydala větší systém Příběhy Impéria, který si také zaslouží zmínit, Kouzlem a mečem je výjimečné hned v několika ohledech. Jedná se o po všech stránkách malou hru určenou mladším dětem a začínajícím hráčům, které by přehršel pravidel, tabulek a hodnot mohla odradit.

Malá velká krabička

Vše co k hraní potřebujete, naleznete v malé černé krabičce o formátu A6. Součástí balení je krom nejdůležitějšího prvku, tedy pravidel hry, také ukázkové dobrodružství, několik osobních deníků pro hráče, sada šesti černých kostek s bílými číslicemi a také několik papírových figurek s plastovými stojánky. U RPG je běžné zakoupení knihy pravidel, přičemž kostky, figurky a vše okolo si musí hráč dokoupit zvlášť. Je velmi sympatické, že kromě tužky a gumy najdete v balení vše pro okamžitý začátek hraní. To mohu potvrdit z vlastní zkušenosti, neboť poprvé jsem tuto hru zkoušel na dlouhé cestě vlakem a nic víc nebylo třeba. Víčko krabičky nám na cestě dokonce dobře posloužilo jako miska na házení kostek.

Když už je řeč o kostkách, tak jejich kontrast barev a zřetelný font jsou pro začátečníky ideální a nenastává lehká frustrace ze zdlouhavého luštění padlých čísel jako u zdobnějších sad. V krabičce jsou kostky s různým počtem hran využívané u velkého množství RPG. Pro snadnější orientaci se označují písmenem k (jako kostka) a číslem označujícím počet hran. Klasická šestistěnná kostka je tedy označována jako k6 a dvacetistěnná bude k20. Tento systém značení je běžný i v cizojazyčných hrách, kde se namísto písmena k používá d od anglického slova die (např. d6, d20). Figurky jsou jednoduché papírové obdélníky, které se po přehnutí vsunou do podstavců a vytvoří tak postavu s obrázkem na obou stranách. Ačkoliv nejsou oslnivé, je od výrobce milé, že je přidal a s ohledem na jednoduchost soubojového systému jsou zcela dostačující pro orientaci hráčů a vypravěče v dění. Rozhodně je to jednodušší a levnější, než si pořizovat profesionální kartonové nebo plastové figurky. Osobní deníky plní svůj účel a pro záznam předmětů, vlastností i poznámek ke hře formát A6 stačí.

Rychle, ale ne zběsile

Celá brožurka pravidel obsahuje pouhopouhých 40 stran textu (pro hráče stačí přečíst si brožuru do stránky 23). Ano, čtete správně, oproti velkým hrám na hrdiny s pravidly obsahujícími stovky stran je Kouzlem a mečem skutečným trpaslíkem. A přestože se to ve světle výše uvedeného porovnání může zdát zvláštní, dokážou pravidla na několika málo stranách představit celý funkční systém a ještě k tomu přidávat rady pro hráče i tipy pro vypravěče, který je zde podobně jako u DrD označován termínem Pán jeskyně (zkratka PJ). Celý systém je velmi jednoduchý – každá postava má tři vlastnosti: sílu, obratnost a inteligenci. První je pro boj zblízka a vše spojené s hrubou silou, obratnost se využívá při použití luků, kuší a dalších střelných či vrhacích zbraní a všem aktivitám vyžadujícím hbité prsty. Inteligence přijde na řadu při jednání s lidmi, luštění rébusů a hádanek a také používání kouzel. Ke každé vlastnosti si na začátku přidělíte jednu ze tří kostek – k4, k8 a k12. Oproti jiným hrám zde nejsou žádná povolání a postavy jsou reprezentovány pouze třemi vlastnostmi a popisem hráče.

Předměty se pak dělí na obecné a ty s přiřazenou kostkou, do kterých spadají zbraně na blízko a na dálku, zbroje a kouzla. Tyto speciální věci s kostkou unese postava maximálně čtyři a musíte si tedy vybírat, co si vezmete a co prodáte nebo necháte ležet v podzemí. V zásadě vždy platí, že čím více má kostka hran, tím silnější je předmět. Na začátku hry mají postavy dva předměty s přidělenými kostkami – k6 a k10. Navíc si mohou napsat vybavení v ceně deseti zlaťáků, což lze vybírat z ceníku uvedeného v pravidlech, ale spíše si vypravěč vymyslí mnohem více předmětů a ceník mu poslouží pouze jako měřítko. Jestliže dává některý předmět +1, neznamená to přičtení jednoho bodu k hodu, ale zlepšení kostky o jeden stupeň (př. z k6 se stane k8).

Je to prosté…

Samotný systém řešení situací a soubojů je opět zjednodušený. Když provádíte nějakou důležitou akci, ať už se jedná o smlouvání s kupcem, ohánění se mečem či sesílání kouzla, musíte si nejprve hodit kostkou odpovídající vlastnosti. Jestliže hodíte stejně nebo více, než je obtížnost akce určená vypravěčem (a pravidly), záměr se vám podaří. Když si házíte na útok nebo seslání kouzla, hodíte si následně ještě kostkou používaného předmětu, což určí zranění uštědřené zbraní, počet životů vyléčených kouzlem apod. Pohyb se v boji neřeší na přesné vzdálenosti, ale v rámci tzv. arén, což jsou jednotlivé části prostředí. Jedna aréna tak může být místnost, malá louka, nebo břeh řeky, vše je v pravidlech dostatečně popsáno. Systém lze v rozumném čase vysvětlit, aniž by předtím hráči museli číst pravidla. Vše je uzpůsobeno pro začínající hráče, a přestože by byl zkušenější vypravěč výhodou, není to skutečně nutné, protože i nováček se pročte celými pravidly v rámci několika málo minut. Bojem ošlehané a získanými artefakty ověšené dobrodruhy pravděpodobně nezaujme jinak než jako rychlý systém na zkrácení času nebo cestování. Na druhé straně bych předpokládal, že zkušení hráči si vše vyšperkují vlastními pravidly a úpravami, aby i pro ně představovala hra dostatečnou výzvu a uspokojivou zábavu. V RPG hrách se koneckonců fantazii nikdy meze nekladou.

Začínající dobrodruzi

Kouzlem a mečem přesně splňuje, co od ní očekáváte, tedy malou hru na hrdiny. Je předně určená začínajícím hráčům a menším dětem, ale v rukách dobrých hráčů najde uplatnění i ve zkušené družině. Systém je jednoduchý a snadno uchopitelný, navíc ho není problém v krátkém čase vysvětlit, což z něj činí dobrého adepta na různé akce a společná setkání. V balení jsou osobní deníky, hezké kostky a figurky pro lepší orientaci v boji. Součástí balení je také ukázkové dobrodružství, které představuje poměrně klasické fantasy s několika podzemími k prozkoumání a bezproblémovou příběhovou linií. Nováčkům toto dobrodružství zabere zhruba tři několikahodinová sezení, zkušeným pak jedno až dvě. Každopádně v sobě malá krabička ukrývá překvapivě mnoho.

Kdo má z dřívějška nahráno dost DrD a hledá adekvátní výzvu, měl by se nejspíš poohlédnout jinde. V češtině můžete vyzkoušet nejnovější Dračí Doupě II, Příběhy Impéria nebo Střepy snů, a pokud vám není anglický jazyk neznámý, možnosti jsou prakticky neomezené. Pro uvedení nových hráčů a dětí je Kouzlem a mečem ideální a momentálně asi jedinou takto jednoduchou českou hrou (nepočítám odlehčené zkušební verze komplexnějších systémů). Za cenu kolem tří set korun se nejedná o velkou investici do hry, která vás může, ale také nemusí bavit. Oproti velkým hrám typu Dungeons & Dragons, kde se pouze cena knihy pravidel pohybuje kolem jednoho tisíce, je to znatelný rozdíl. Pokud si chcete s přáteli vyzkoušet hru na hrdiny, ale nechcete se spálit a vyhodit velké množství peněz, může být Kouzlem a mečem vhodný start na cestě za dobrodružstvím.

Stránky věnované hře Kouzlem a mečem

společenská RPG hra, vydalo nakladatelství Mytago, 299 Kč

mytago_logo

751 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 1 »

  1. Comment by ShadoWWW — 28.4.2014 @ 14.37

    Pěkná recenze, ale není pravda, že kniha pravidel D&D stojí skoro tisícovku (pokud mluvíme o aktuální čtvrté edici).

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.