Když kráčí Žena se lvem… (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 9 února 2017 8.40

Žena se lvem vklouzla do vod české (a slovenské) fantastiky s drzostí femme fatale. Samotná koncepce antologie vyvolává šumění o feminacismu, jízlivé komentáře a otázky ze své podstaty dosti nekorektní. Má vůbec smysl se zaobírat knihou, kde jedním z kritérií výběru je pohlaví autora? Liší se ženské a mužské psaní? A existuje vůbec „ženská fantastika“? Odpovědi se však nebudou líbit zejména ctihodným kmetům bránícím čest pravého dobrodružství party správných hochů. Nejen tím, že budou složitější. A nejen, že se během nich spíše než na jednotlivé povídky pozornost zaměří na knihu jako na celek.

zenaselvem-obalka

Stran kvality nelze říct, že by kterákoli z povídek výrazněji zaostávala. Antologie neskrývá ambice „být něčím víc“ – výjimečným kouskem rodinného stříbra vystaveném na rudém sametu. Cenou za to je vyhrocená námětová a motivová roztříštěnost. Snad každý si může vybrat svého favorita (respektive favoritku) – ovšem za cenu, že jiným příběhům nebude moci přijít na jméno a bude bojovat s touhou utopit je ve sklenici vody. Na jednom místě se sešly různě laděné steampunkové variace, science fantasy prošpikovaná symbolismem, sci-fi vedoucí svébytnou polemiku s Růžemi pro Algernon, magický realismus, urban fantasy, feministická fantastika, kříženec mezi lovecraftovským hororem a gotickým románem…

Společné mají skutečně snad jen pohlaví autorek. A… něco dalšího, co z Ženy se lvem dělá i jedinečnou definici ženského psaní. Je na místě zapomenout na šumivé bublinkové limonády, na nezbytnost křehkých dojmologií a vypjaté výkřiky emocí. Stejně tak není definováno přítomností domin, drsných vypravěček a nadlidsky nadaných dam. Místo toho dominuje nádech civilnosti a zakotvení v osobní zkušenosti. V každém z příběhů se dějem mihne tu více, tu méně zamaskovaný střípek reality, následovaný hořkosladkým dozvukem. Provází čtenáře jako sotva znatelný podtón hořkých mandlí, nic, co by mávalo transparentem a chtělo být okázale prezentováno. Nic programového a neupřímného, žádná póza. Pohlaví autorek prozrazuje několik slov, pootočení kaleidoskopu a pocit, že tohle by normální chlap nenapsal! V přítomnosti „mužských povídek“ by tento jemnocit tolik nevyniknul, pouze by působil dojmem pečlivého, vnímavého pozorovatele. Čtenář by byl u některých povídek natolik konsternován absencí očekávaného holčičího vyjadřování, že by za nimi jemnou ručku autorčinu nehledal.

S tím volně souvisí i volba témat a soustředění se na samotné hrdiny a hrdinky. Zachraňování světa není v kurzu; proč se starat o makrokosmos, když se ten mikro ocitá v plamenech. Boj o vlastní duši a možnost určovat svůj osud, o rodinu a domov, o malý, bezpečný svět – či naopak promrhání všech malých, podstatných věcí – se táhnou jako tematická červená nit zatkaná hluboko do osnovy příběhu. Právě s tím je však spojena síla ženského psaní. V odvaze, s níž se otáčí zády k velkolepým bitvám armád, magickým artefaktům a flotilám očekávajícím rozkaz vypravěče ke zničení hnízda zákeřných emzáků. V odhodlání skočit do hloubky, jít dál, než se kdo odvážil. V samozřejmosti, s níž skládá k sobě roztříštěné kosti, v jemnosti obvazování šrámů a tvrdosti, s níž předhazuje čtenářům katarzi… a nechává na něm, ať si s ní poradí. Sám a jak uzná za vhodné. Taková je tvář ženské fantastiky.

Žena se lvem

sestavili Františka Vrbenská a Zuzana Hloušková

vázaná, obálka Jana Šouflová, 362 stran, 349 Kč