Ocenění

Lewis & Clark na průzkumu Severní Ameriky (recenze)

Autor | Aktuality | Pondělí 20 ledna 2014 9.30

Když v roce 1803 odkoupily Spojené státy od císaře Napoleona území Louisiany, vyslal tehdejší americký prezident Thomas Jefferson dvojici průzkumníků, aby toto ohromné a dosud neprozkoumané území řádně zmapovali. Těmi průzkumníky byli slavní cestovatelé Meriwether Lewis a William Clark a ve hře Lewis & Clark od francouzské společnosti Ludonaute se můžete v jednom až pěti hráčích vydat v jejich stopách na cestě napříč divokou severní Amerikou. V dnešním článku se důkladně podíváme na novou hru, která si zcela oprávněně vysloužila značnou pozornost na veletrhu Essen SPIEL 2013 i po něm.

Příprava na cestu

V krabici najdete herní desku, 12 dílků lodí, 100 dřevěných šestihranů v šesti barvách, 18 dřevěných figurek indiánů, 84 karet průzkumníků a pro pět hráčů po jedné expediční tabulce, figurce průzkumníka a žetonu táboru. Cílem hry je jako první projet přes řeky a hory z východního pobřeží severní Ameriky na západní a přenést do cíle svůj tábor. Na začátku si každý vybere barvu a dostane odpovídající figurku průzkumníka, žeton značící pozici tábora a konečně herní desku s jedním indiánem. Vše vypadá na stole opravdu skvěle, a co si zaslouží náramnou pochvalu, jsou pravidla. Na šestnácti stranách jsou zcela jasně popsaná v doprovodu mnoha ilustrací a příkladů. Každé pole na hracím plánu i každičká karta zde má důkladnější vysvětlení efektu a co víc, u každé je napsán její historický původ a význam. Obecně se zde nešetří historickými poznámkami, fakty a zajímavostmi. Mnohé dobré hry občas trpí nevhodně či nejednoznačně sepsanými pravidly, ale autoři Lewis & Clark odvedli znamenitou práci. Pokud byste rádi zhodnotili jejich práci sami, máte možnost stáhnout si pravidla ve formátu PDF v jednom ze sedmi jazyků (čeština mezi nimi bohužel není) na oficiálních stránkách hry.

Dříve než ostatní

Pravidla jsou sice lehká, avšak na vysvětlení trochu delší, osvětlím zde proto pouze základní principy. Ve svém kole musí hráč udělat jednu povinnou akci a před nebo po ní může provést akci volitelnou. Povinnou akci představuje vyložení karty z ruky nebo poslání indiána na herní pole. Volitelné je pak naverbování nového člena výpravy nebo postavení tábora na novém místě. Hra zajímavým způsobem využívá zřejmě nejoblíbenější mechanismus dnešní doby, tzv. worker placement, tedy umísťování figurek na herní pole za účelem zisku dané výhody. Pokud jsou navíc některá pole už obsazená, nemůže na ně hráč své figurky poslat. Oproti ostatním hrám, kde má každý několik svých figurek, zde jsou netradičně všem společné v podobě indiánů. Jakmile někdo pošle svého indiána na některé z tomu určených polí na herním plánu, získává tím sice uvedené suroviny či akci, ale o indiána přichází a získat ho zpět může jenom speciální akcí.

K tomu a mnohému dalšímu slouží víceúčelové karty postav. Na začátku hry má každý hráč šest karet představujících členy jeho expedice. Každá karta má dvě strany, přičemž na jedné je akce, kterou po vyložení tato postava udělá, a zároveň má každá karta na rubové straně jednoho až tři indiány. Abyste zahráli akci, musíte vyložit společně dvě karty – jednu lícem a druhou rubem nahoru. Počet indiánů totiž představuje, kolikrát akci provedete. Pokud například vyložíte lovce, který pro vás uloví jídlo (růžově zbarvený šestiúhelník), při vyložení karty se třemi indiány tuto akci provede hned třikrát, výsledkem jsou tedy tři jídla. Karty slouží k získávání základních surovin, pohybu průzkumníka a získávání nových indiánů. Karty pro získání surovin vám navíc vynesou tolik surovin, kolik je odhalených znaků odpovídající barvy na stole, tedy i na kartách soupeřů. K zesílení akcí můžete využívat také indiány, které můžete přikládat k vyloženým kartám či jimi vyloženou kartu zcela nahradit. Má to však háček.

Pomocná ruka domorodců

Třetím mechanismem je totiž správa surovin, což zahrnuje i vaše indiánské pomocníky. Jelikož se snažíte předehnat všechny soupeře, těžko vám pomohou k prasknutí naložené lodě. Lewis & Clark je jedna z mála her, která vám umožní (a navíc je to často i žádoucí!) nevzít si maximální počet surovin, které svými akcemi můžete získat. Jakmile totiž začnete plnit své lodě nad určitou mez, začne se vaše výprava postupně zpomalovat o další a další dny. Indiáni, které jste použili na zesílení efektů karet, se taktéž vrací na vaši herní desku, takže je sice budete moci později ve hře využít, ale opět vás zdržují. Stejný efekt mají i karty, které vám při rozhodnutí rozbít tábor na novém místě zůstanou nevyložené v ruce. Průzkumník, kterého jste poslali napřed, se tak před rozbitím tábora na novém místě musí vrátit o tolik polí zpět, kolik mu ukládá zdržení. Každý tak musí pečlivě zvážit, kolik potřebuje dřeva, kožešin, jídla, nářadí a indiánů.

Přesun tábora je buď dobrovolný, nebo povinný, pokud nemáte možnost zahrát na začátku svého kola žádnou z povinných akcí. Jakmile se rozhodnete k přemístění tábora, zjistíte si, jaké postihy máte za velký náklad a o kolik polí se průzkumník posune nazpátky. Teprve na finální polohu průzkumníka se přesune tábor. Nestane se tak pouze tehdy, když se průzkumník posune nazpět ještě před tábor. V tom případě zůstává tábor na svém místě a nešťastný průzkumník pozadu. Jakmile přesun tábora dokončíte, berete si zpět do ruky všechny své vyložené karty. Poslední volitelnou akcí je získávání nových členů expedice. Na jedné straně herního plánu je zamíchaný balíček postav a pět je vždy k dispozici. K získání postavy je třeba utratit tolik nářadí a kožešin, kolik je u dané karty zobrazeno. Oproti klasickým efektům, které můžete nalézt na základních kartách výpravy, je zde mnoho variací, možností a silnějších efektů. Použití je stejné jako u klasických karet, tedy na lícní straně je akce a na rubové je vyobrazen jeden až tři indiáni.

Vzhůru do neznáma

Lewis & Clark jsou pro mne zřejmě nejmilejším překvapením roku 2013. Myslel jsem, že představuje další hru kategorie euro s minimem interakce a důmyslnými, leč na můj vkus trochu suchými mechanismy. Tím spíše zařazením worker placement, čímž se mi zařadila mezi desítky obdobných her. Leč ke své i vaší radosti jsem se mýlil, jelikož tato hra se vymyká a ukazuje inovativní spojování i práci se zažitými prvky. Nejsou zde žádné vítězné body, ale jasný cíl a jasný vítěz. Interakce sice není nikterak hluboká či přímá, ale na hře to není nijak poznat, natožpak aby jí to škodilo. Pokud by vám po několikerém zahrání přišla cesta příliš snadná, můžete si ji upravit k tomu určenými dílky hor a vody. A kdybyste trpěli nedostatkem odvážných dobrodruhů, můžete s pomocí pravidel pro jednoho hráče změřit své síly s výpravou skotského průzkumníka Alexandera Mackenzieho. Zkrátka a dobře najdete zde chytré mechanismy v netradičním pojetí, zajímavé téma s mnoha historickými poznatky a hru splňující požadavky na rodinnou i čistě dospělou zábavu. Tvůrci představili podobu moderní a svižné hry, jež elegantně a s hravostí kombinuje fungující mechanismy s tématem. První náklad je už vyprodán, ale druhý se připravuje a ze zaujetí některých českých distributorů se začíná (byť prozatím neveřejně) šeptat o českém vydání. Doufám, že o něm brzy budu moci napsat něco více v novinkách.

1 927 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.