Ocenění

MERCS – všem dostupná hra s miniaturami 1/2

Autor | Aktuality | Pondělí 4 března 2013 8.15

V roce 2010 si dva hráči a milovníci miniatur splnili svůj sen a oficiálně odstartovali projekt MERCS. Šlo o Briana Shottona, který je mozkem celého projektu, a Keitha Lowea, jenž stojí za jeho výslednou podobou. Přestože jejich dílo nezaznamenalo raketový vzestup a ani nezatřáslo herním světem, postupně si kolem sebe začalo vytvářet stále se zvětšující okruh fanoušků. A jak všichni moc dobře víme, většina velkých věcí začíná jedním malým rozhodnutím. To, že vše pochází z hlavy hráče a nikoliv vypočítavého podnikatele, každý zjistí už při první návštěvě obchodu. Tato na science fiction žánr orientovaná hra s miniaturami totiž sestává z taktických bojů mezi dvěma pětičlennými týmy, kdy každý model je unikátní a má své jedinečné schopnosti. Potenciální zájemce tak nemusí měsíce skládat a barvit obří armády. Každá strana má ze začátku navíc jen šest modelů, které lze zakoupit ve výhodném starter kitu. Autoři se tak nepokoušejí nikoho finančně ždímat pravidelným chrlením nových a nových modelů či frakcí, které je někdy nutností a někdy povinností koupit, za předpokladu, že chceme hrát na patřičné úrovni. Příjemné je pak i zjištění, že vše, co potřebujete, se vejde do jedné krabičky na oběd.

Historické pozadí

MERCS se odehrávají ve světě, kde veliká ekonomická krize donutí vlády ke krokům, jež umožnily vznik tzv. MEGA korporací. Ty po určité době přesáhly svou velikostí a vlivem hranice a působnost vlád stojících za jejich vznikem. Než si to však kdokoliv stihl uvědomit, došlo ve světě k mocenským změnám. Píše se rok 2151, zanikají první státy a na světě existuje osmnáct velkých korporací. Korporace postupně zastupují veškeré funkce států (zdravotnictví, bezpečnostní složky atd.) a tvoří si své vlastní pořádkové síly označované jako M.E.R.C.S. (Military Economic Reconnaissance Counter Security). Po pár letech plných konkurenčních půtek, soudních sporů, odkupování podílů a slučování se svět dostal do stavu, kdy existuje pouze devět MEGA korporací, jeden světový soudní dvůr, který znamená poslední stopy zákona (ano, přesně ten druh zákona, který si lze koupit), a pak skupina FCC, která pod sebou sdružuje dvanáct teroristických skupin, působících z oblastí, o které MEGA korporace nejeví zájem nebo je kvůli nákladům odepsaly, a jsou označovány za tzv. Lost Margin.

Do tohoto světa jste vrženi jako velitelé jednoho z MERCS týmů náležících pod jednu z výše uvedených stran. Zatím si můžete vybrat ze sedmi MEGA korporací a jedné z teroristických skupin. Zda autoři postupně vytvoří všech dvanáct teroristických skupin, není příliš pravděpodobné vzhledem k tomu, že některé nejsou natolik silné či nepředstavují až tak velikou hrozbu. Zdravým odhadem jsou využitelné tři teroristické skupiny, kdy jedna je už plně k dispozici a specializuje se na černé operace, druhá vyjde v tomto roce a specializuje se na únosy a transport osob. O poslední teroristické frakci se zatím jen šušká na oficiálních fórech věnovaných MERCSu a není tak zatím jisté, zda se jí někdy vůbec dočkáme. Každá frakce si kupodivu zachovává svérázný a unikátní ráz a nestane se, že by dvě byly plně identické. Všechny mají své přednosti a určitou herní mechaniku, která však musí být respektována, aby bylo dosaženo vítězství. Pokud máte u svých jednotek v oblibě rychlost a pohyblivost, jasnou volbou pro vás bude například frakce Sefadu sídlící na africkém kontinentě. Budete-li však mít chuť na frakci, jejíž předností je čirá palebná síla a přišpendlování nepřítele k zemi krycí palbou, budete muset zvolit jinou. Například USCR sídlící v oblasti bývalého Ruska, která má v případě provádění krycí palby bonus.

Jak začít?

Většina postupů je logická a snadno převoditelná na skutečné situace v životě. To umožňuje velmi snadno začít i naprostým nováčkům, kteří nikdy nic podobného nehráli. Další velkou předností MERCSu je především cena. Pro první hru vám stačí tzv. Starter Kit jedné z v současnosti dostupných frakcí. V něm najdete vše potřebné: šest modelů, referenční karty pro každý model, malá pravidla a šest kostek. Jediným zádrhelem může být, že modely se dodávají nenabarvené a některé je třeba slepit. Začít se dá i bez nabarvení figurek, ale když vidíte krásně namalované figurky ostatních, zpravidla zatoužíte po tom samém. Pokud si netroufáte barvit figurky sami, je zde naštěstí dost nadšenců, kteří vás to naučí a poradí, nebo vám modely nabarví. Rozhodně vás poté nečekají žádné další nutné investice jako je tomu u jiných projektů, kdy si pro udržení kroku s protivníky musíte pořizovat měsíc co měsíc nové jednotky. Přestože autoři letos vydávají pro každou frakci sedmý model, nemusíte si je pořídit, pokud se rozhodnete, že je nepotřebujete. Přestože do budoucna má mít každá frakce modelů deset, je to otázka několika let, a tak může být vaše peněženka prozatím v klidu.

Angličtina jako jazyková bariéra?

K dispozici jsou i česká pravidla, která vzešla z fanouškovské komunity, jež se sdružuje v obchodě a herně Tomovy Hry a díky značnému nadšení překladatelů jsou v mnoha ohledech možná ještě kvalitnější než ta originální. Navíc jsou zdarma stažitelná na českých stránkách. Existence českých stránek, kde si hráči mohou počíst o nově příchozích frakcích, modelech, záznamech z turnajů a dalších novinkách ze světa MERCSu, je v případě takto kvalitní hry samozřejmostí. Vše najdete na internetové adrese www.mercshra.cz. Dnes jsme si MERCS zevrubně představili a pokud vás hra zaujala, můžete se příští týden dočíst něco víc o jejích pravidlech a mechanismech. Do té doby na viděnou na bojišti!

Jan Kříž

1 075 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 3 »

  1. Komentáře by Free — 4.3.2013 @ 22.59

    Dobrý den,

    nepatřím mezi internetové rýpaly v diskuzích a je mi vskutku líto, že zde musím reagovat. Nicméně s odkazem na podnadpis článku, v němž lze nalézt slovní spojení „jazyková bariéra“ musím konstatovat, že jistou bariérou, nikoliv tou anglickou, ale českou, bohužel trpí autor článku i editor zodpovědný za korekturu a následnou publikaci textu na veřejnost.

    Vážený pane autore, nepublikujte, ještě musíte hodně trénovat. Vážený pane editore, přenechte pozici zkušenějším, nejste zodpovědný a mám-li být upřímný, vykašlal jste se na své povinnosti. Jsem schopen akceptovat ledajaké přehmaty, ale 64 v jednom článku? To je přespříliš.

    Přiznám se, článek jsem nečetl. Nevím, zda jsou v něm další či vůbec nějaké pravopisné chyby. A víte proč jsem ho nečetl? Jsem znechucen opakováním slov se základem hra. Dal jsem si tu práci a vypsal si následující fakta.

    Hra 27x, Hry 10x, Hráči 4x, Her 6x, Herní 4x, Hráč 13x – to je 64 slov s kořenem hra. To vás samotné přece nemůže bavit číst.

    Nezlobte se na mne prosím, vím, že vaše práce je těžká. Ale to ještě neznamená, že nelze dělat pořádně. 

  2. Komentáře by Martin Sust — 5.3.2013 @ 8.52

    Inu máte pravdu. A protože jsme vůči kritice vstřícní, pokusili jsme se naše pochybení alespoň trochu napravit a text jsme upravili. Snad je výsledek nejen pro vás čtivější a vstřícnější než původní verze.

  3. Komentáře by tomeek — 5.3.2013 @ 10.42

    Ad Free:

    Další fakta:

     

    V krátkém příspěvku o 180 slovech je možno nalézt následující:

    Jednu chyba v interpunkci, jedna chyba ve shodě přísudku s podmětem, jeden špatný slovesný tvar v rozkazovacím způsobu a jeden špatně použitý pád.

     

    Je vidět, že autor nepatří mezi skutečné internetové rýpaly, ještě bude muset hodně trénovat.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.