Druhý výlet do zrcadlového světa (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 16 února 2017 20.45

Speciální edice Modrá Crew, zaměřená z velké části na evropskou komiksovou tvorbu a přání fanoušků, přichází s druhou knihou, která v sobě skrývá třetí a čtvrté pokračování současné francouzské fantasy ságy Ekhö. Čtenáři tak mají opětovnou možnost setkat se s Mravenou Draapulovou a Jurijem Podrovem, kteří se ve zvláštním paralelním světě za zrcadlem ocitli vlastně náhodou. Jurij tedy určitě. Tím však narušil křehkou rovnováhu tohoto zvláštního místa, o kterou se starají podivní tvorečkové zvaní prikóni… Ekhö je svět podobný tomu našemu, najdete na něm důvěrně známá místa, ale vše je výjimečným způsobem odlišné. Například zde nemají elektřinu, dopravní prostředky jsou z masa kostí a celý svět je poněkud potrhlý. Nové osudy hrdinů komiksové série nás ve druhé knize přivedou nejprve na Hollywood Boulevard a poté do Barcelony.

Modra_Crew_02_obalka

Mravena se v zrcadlovém světě, který je běžným smrtelníkům odepřen, ocitla poté, když v letadle přijala nabídku jakési podivné veverky, kterou viděla pouze ona. V Ekhu na ni čekalo dědictví po právě zesnulé tetě, která vlastnila uměleckou agenturu. Jurij, který se v tu chvíli seděl vedle ní v letadle, je v tom všem tak nějak nevině. Při pádu letadla, který následoval hned po neobvyklé nabídce, se totiž tihle dva nesourodí spolucestující drželi tak křečovitě, že byl Mravenou vtažen do jiného světa. Než stačili pozoruhodné místo pořádně prozkoumat a alespoň trochu pochopit zdejší neobvyklé zákonitosti, došlo k překvapujícímu zjištění, že do Mraveny může vstoupit jiná osobnost. Což je jedna ze zásadních propriet, které hýbou dějem celé série. Scenárista Christophe Arleston na ni v jednotlivých dílech sází a vystavuje tak svou hrdinku a její okolí nečekaným situacím. Navíc mu slouží k tomu, aby každému příběhu dal alespoň podtón detektivního nádechu, z nějž vytryskává gejzír ztřeštěných událostí, ve kterých najdeme humor, napětí i lechtivou erotiku.

Ve třetím příběhu Hollywood Boulevard se Mravena s Jurijem vydávají do třpytivého prostředí, jehož produkty obdivují diváci na stříbrném plátně. Ani ve světě za zrcadlem totiž nechybí kino a herecké hvězdy, které mají zhýčkané móresy a starosti rozmařilých boháčů. Jednou z nejblyštivějších hvězd zdejšího Hollywoodu je slovutná Norma Jean. Problém i zápletka samotná se vyloupnou ve chvíli, kdy je obletovaná celebrita nalezena mrtvá v bazénu. Z výše zmíněného vyplývá, že k rozmotání tajemných okolností smrti herečky musí její duch vstoupit do Mraveny. Zatímco hlavní hrdinku pohltí chování zhýčkaných celebrit, jejímu okolí jde z její proměny hlava kolem. A Jurij zažije pořádně vzrušující chvilky. Prostředí showbyznysu je světem s vlastními zákonitostmi i manýry a podle toho se lidé v něm chovají. Rozlousknut tenhle případ bude všechny zúčastněné stát pořádnou porci úsilí. Nouze nebude ani humorné situace, které pramení přímo ze srdce Hollywoodu. Bláznivá honička totiž vede skrze ateliéry, kde se zrovna natáčejí nejnovější filmové trháky. A věřte tomu, že vám budou povědomé.

Už z názvu čtvrtého dílu – Barcelona, je jasné, kam se společně s postavami série podíváme tentokrát. Z filmového prostředí se přeneseme do světa malířů a umělců, kteří se od nepaměti snaží svým dílům vdechnout život a věčnou slávu. Aktuální situace ale ukáže, že se zde ztrácejí nejen umělecké artefakty, ale i mladé dívky. A barcelonská policie je s pátráním poněkud na štíru. Z dílny slovutného mistra Salvadora nedávno zmizel jeden legendární výtvor a z krádeže je obviněna Mravenina kamarádka Grace. To je podnět k tomu, aby se Mravena, Jurij a Sigisbert z Motafiume, – prikónský notář, který oba hrdiny přivedl do Ekha a hlídá je, aby nedocházelo k výkyvům rovnováhy – vydali na cestu na temperamentní jih. To, že v Barceloně do Mraveny zase vstoupí nějaký duch, už nepřekvapí žádného ze čtenářů, málokdo ale čekal, jaká to bude… kočka.

Pomineme-li objev, kdo všechno a za jakých okolností může coby duch do blonďaté hrdinky vstoupit, zjistíme, že druhý svazek série Ekhö především rozvíjí vše, co už bylo první knihou vyřčeno. Spousty šokantních odhalení a konfrontací s novým prostředím ustupuje do pozadí a vytváří se především vzor, podle něhož Arleston a kreslíř Alessandro Barbucci baví své čtenáře. Pokaždé využijí jiného města a odlišného společenského prostředí k tomu, kam jednotlivý příběh zasadí, a poté rozjíždí zápletky, převtělení, bláznivé honičky, groteskní situace, lechtivé scény a finální rozhřešení. Jednotlivé situační nápady sice fungují a dokáží držet čtenáře v ději, ale po čtyřech pokračováních lze konstatovat, že v celkovém kontextu se vytratil moment překvapení, který byl v prvních dvou dílech hnacím motorem a studnicí svěžích nápadů. Z překvapující série se tak druhou knihou stává spíše bláznivá detektivní fantasy, která se možná až příliš brzy zařadila do vyjetých kolejí. Ne že by kvalita spadla někam k bodu mrazu, stále je na co se dívat a čemu smát, celek se však pohybuje kdesi nad hranicí průměru, ale už se nedostavil nadstandardně příjemný šok z nápadů, kterými Arleston v prvních dvou dílech doslova hýřil.

Modrá crew #02: Ekhö – Zrcadlový svět II

scénář Christophe Arleston, kresba Alessandro Barbucci

brožovaná, překlad Richard Podaný, obálka 100 stran, 249 Kč