Nemáš žváro, paranoidní darebáku? (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 22 srpna 2013 7.45

Vím, že nic nevím pronesl kdysi Sokrates. A možná i takto by se dal v uvozovkách charakterizovat komiks Darebák, jehož hlavním hrdinou je malý kluk Jason, který ze všeho nejvíce touží po cigáru. Jenže jsou tu i záporáci, kteří prahnou po jeho mozku. Což v krátkosti vystihuje dějovou pointu nového komiksu vydaného nakladatelstvím Comics Centrum. Za tímto dílem stojí dvojice pořádně ostřílených autorských matadorů. Scénáře se ujal Frank Miller, kterého není třeba představovat ani komiksovým analfabetům, protože jeho 300 a Sin city znají jednoduše úplně všichni. Kresbu má pak na svědomí muž s pekelně charakteristickým stylem malby, Simon Bisley. I ten už si střihnul komiksové postavy, o nichž slyšel patrně každý. Nebo máte pocit, že Slaine, Lobo či Hellblazer jsou snad nějací nazdárci?

Jason je v podstatě obyčejný kluk, kterému může být tak deset, maximálně dvanáct. Jasně, je to od přírody uličník, ale kdo nikdy nebyl, že? Problém je v tom, že vše, co se odehrává kolem něj, je poněkud freudovsky podivné. Neustálý pocit, že se vše opakuje a točí v kruhu, je zcela evidentní. Zvláštní lidé, kteří si hrají na jeho rodiče, jsou totálně nesympatičtí zmrdi a on ví, že to jeho rodiče zcela jistě nejsou. Jediným přítelem se tak jeví kocour, kterého pojmenoval po… no prostě Adolf. Což by se dalo vysvětlit všelijak, ale v kontextu toho, že Jasona honí podivní militantní jedinci, kteří vypadají jako kříženci příslušníků jednotek SS a Darth Vadera, to už dost zavání hnědou. Navíc těmto pochybným individuím v čele se sežvejkanou kyberkurvou jako z obskurního časopisu pro úchyly jde jen o chlapcův mozek. Cosi v tomhle království je dosti prohnilé a zavání to pořádnou diktaturou. Svoboda přeci páchne úplně jinak, i když si už málokdo pamatuje jak…

Miller, nejvíce známý coby guru noirových detektivek, zde nastavuje úplně odlišnou tvář. Jeho vědeckofantastické vize jste si nedávno mohli vychutnat v masakrózním komiksu Drsná škola. Tentokrát však nespoléhal na námět jiného spisovatele, ale vzal otěže příběhu pevně do svých rukou. Jednoduše prezentuje pouze příběh malého chlapce a z kulis, které kolem něj rafinovaně vystavil, si čtenář musí domyslet mnohé. Především to nevyřčené. Je to vlastně taková hra. Ten, kdo si s ní dobře vyhraje, v podstatě zvítězí. Ten, kdo příběh slupne jako malinu a nepřemýšlí nad ním, je předem bez milosti poražen. Patinu sociálně fantasknímu příběhu pak dodává Bisleyho zběsilá (v dobrém) kresba. Ten svým standardně rozšafným rozmachem plně podporuje vizi, kterou Miller komiksu předurčil. Fascinace tvorbou Philipa K. Dicka se v určitých momentech nedá přehlédnout. A navíc jde v podstatě o kraťas, jenž na čtyřiceti osmi stranách vysloví mnohé a přece tak málo. Vše odsejpá v pekelném tempu a stejně jako Jason příběhem proletíte dřív, než byste před zrcadlem pětkrát řekli Candyman. Ovšem, co je Jasonova paranoidní fikce, Millerův chytře vystavěný autorský záměr nebo čtenářem vydedukovaný myšlenkový pochod se ve finále stejně nedozvíte.

Comics Centrum pokračuje i zde v předurčené cestě. Tedy ve vydávání zajímavých komiksů, kterým je věnována takřka mateřská péče a jsou hýčkány jako v bavlnce. Ano, i tento komiks má svou limitovanou sběratelskou edici a solventní komiksoví nadšenci se mají nač těšit. Jenže otázkou zůstává, zda i obyčejného komiksového milce nadchne cena překračující pětikilo za, byť velmi pěkně zpracovaný, ale pořád jen čtyřicetiosmistránkový komiks. Do rukou se vám však dostane komiks, který má nadstandardní úroveň z hlediska zpracování a určitě nejde o špatný příběh nebo snad nějaký brak. Pokud se tedy smíříte s kartami, které vám autoři rozdali. Tahle dvojice autorů je určitě známá i v našich končinách a je jasné, že se honosí jmény, která lidově řečeno prodávají. Komiks původně vycházel na pokračování v britském magazínu Gentlemenʼs Quarterly. Nyní je nám předložen v podobě, v jaké ho jeho tvůrci tehdy zamýšleli. České vydání obsahuje novou obálku, galerii skic, původní obálku a novou kresbu od Franka Millera (která zároveň slouží jako obálka speciálního limitovaného vydání). Což není rozhodně málo, ale jak moc to je, záleží samozřejmě na každém z vás.

Frank Miller a Simon Bisley: Darebák

vázaná, překlad Václav Dort a Martin Trojan, 48 barevných stran, 549 Kč

vydalo nakladatelství Comics Centrum