Nenáviděný obyvatel planety Země (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 25 července 2013 7.30

Každodenní rituál ranního nástupu do školního autobusu zná každý správný americký školák. I devítiletý Bud, který se ovšem chystá na tuze neoblíbenou zkušenost nástupu do nové školy. Jenže už tak zlořečený zážitek se změní v pořádnou noční můru, když Bud omylem nasedne do autobusu, který bohužel nemíří do místní školy. Jedná se totiž o ztracený meziplanetární autobus, jenž i s celým osazenstvem míří kamsi do hlubin galaxie. A tak začíná Pozemšťan! amerického ilustrátora, kreslíře a animátora Marka Fearinga. To, co se zpočátku jeví jen jako zlý sen, se brzy stává zcela reálným a dosti krutým dobrodružstvím zprvu nic netušícího školáka. Jeho narůstající obavy jsou završeny zjištěním, že obyvatelé planety Země jsou ve zbytku vesmíru považováni za krvelačné bestie, z nichž má skoro každý vážně nahnáno.

Bud ale nejenže nasedne do špatného autobusu, ten cestou ještě exploduje. Všichni pasažéři tak musí být nouzově evakuováni a transportováni do galaktické školy, kde náš hrdina zjistí, že ve vesmíru skutečně neexistuje nic horšího než být pozemšťanem. Ve škole všechny potížisty nakládají do suspenze nebo je rovnou vykopnou. Což je ve finále definice ustáleného rčení z deště pod okap. Bud má štěstí, že se s ním skamarádí ufónek Gort, který předsudky vůči pozemšťanům netrpí a pokud to situace vyžaduje, dokáže držet jazyk za zuby. Malému chlapci a jeho novému příteli tak začíná existenční boj o návrat na rodnou planetu. To, že to nebude nic jednoduchého, je snad všem naprosto jasné, že?

Dle obálky a toon kresby by bylo snadné autorský komiks Marka Fearinga jednoznačně zařadit k dětské literatuře. Ovšem to není tak docela pravda, v tomhle příběhu si totiž najdou to své jak malí, tak i velcí čtenáři. Dobrodružná science fiction zdánlivě určená malým fantastům v sobě obsahuje tolik potenciálu, že díky různým narážkám a skrytým významům bez problému osloví i mnohem starší čtenářkou obec. Vzniká tím jakýsi mezigenerační vesmírný komiksový opus pro celou rodinu. Nakladatelství Mladá fronta opět ukázalo zkušenou ruku ve výběru a přineslo nám další komiks, jenž má šanci zaujmout v podstatě kohokoli. Otázkou je, kolik energie a nákladů investuje tento vydavatelský moloch do propagace atraktivního komiksového dílka… Mark Fearing vystavěl svůj autorský příběh na vesmírném dobrodružství, ovšem nebál se do něj zakomponovat i prvky jiných žánrů jako je například horor, filosofické úvahy či napětí sportovního klání. Pozorní čtenáři a znalci si navíc přijdou na své při odkrývání chytře zakomponovaných odkazů na legendární vědeckofantastické filmečky. Vše je vytvořeno s naprosto precizní grácií, která čtenáře pohltí a vtáhne. Druhým mužem, jenž je uveden v kolonce scénáře, je pak televizní producent a kreativní ředitel Tim Rummel. Ten má na svědomí především fakt, že Fearing opustil od svého původního záměru vyprávět příběh v podobě krátkometrážního animovaného filmu. Rummel ho přesvědčil, že v komiksovém albu získá nejen mnohem více prostoru, ale může i povolit uzdu umělecké kreativitě. Také pečlivě dohlížel na materiál, který mu Mark Fearing předkládal, a vynášel své soudy tak, aby se příběh stal co nejlepším, což se nakonec podařilo.

Pokud toužíte po něčem, co je pořádně žánrové, ale zároveň neotřelé, dostatečně inovativní a napínavé, pak je pro vás Pozemšťan! vskutku vynikající volbou. Rozhodně na vás v této bezmála dvěstěpadesátistránkové knize čeká pořádná intergalaktická eskapáda s morálním i žánrovým přesahem, u které se nudit ani chvilku nebudete. Naopak vás doslova pohltí skvělým tahem na branku a takovou gradací, že s klidem v duši zapomenete i na zcela neadekvátní lettering, který jinak po všech stránkách vydařený komiks po estetické stránce notně degraduje. Kniha by si zasloužila i lepší propagaci, aby se o ní dozvěděli všechny věkové skupiny komiksových nadšenců. Jen šťastná ruka při výběru titulu neřeší vše… Máte-li doma děti, kterým chcete dát do vínku hezký vědeckofantastický základ a vychovat z nich budoucí fanoušky, pak by jednou z možností mohl být právě komiks z dílny Marka Fearinga. A takříkajíc za jedny peníze si ho užijete i vy sami, což se rozhodně vyplatí!

Mark Fearing: Pozemšťan!

vázaná, překlad Jana Hejná, obálka Mark Fearing, 248 stran, 279 Kč

1 661 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora