Ragemoor – horor jak z dávných časů (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 4 července 2013 8.40

Zapomeňte na horory nové doby. Zapomeňte na světy, které po katastrofě ovládají blekotající zombies. Zapomeňte na hrozbu z vesmíru, ať už v podobě devastující katastrofy, zabijáků z jiné planety nebo neznámé epidemické choroby darované přiletěvšími zelenými postavičkami. Vraťte se pěkně na začátek, kdy temné a ponuré literatuře vládli mistři strachu jako E. A. Poe, B. Stocker či H. P. Lovecraft. Vraťte se do doby, kdy panický strach byl doslova hmatatelný a vyvolávaly jej tajemná místa, všudypřítomné stíny nebo tísnivé báchorky, které kolovaly krajem. Vraťte se v čase a objevte sídlo, jež bylo zrozeno ve hvězdách a odkojeno pohanskou krví. Objevte Ragemoor!

Ragemoor je ponurý komiksový horor, který vzdává hold gotickým románům a průkopníkům dřevního hororového žánru. O jeho vydání se postaralo nakladatelství Comics Centrum a fanouškům rovněž připravilo limitovanou verzi, která se bleskově vyprodala. Ragemoor je tajemné sídlo, které je pevností… obráncem… strážcem… vězením! Žije si vlastním životem, a pokud se mu někdo vzepře, čeká ho jen jediné… smrt! A kdo se mu podvolí, ten se nemůže těšit na nic menšího než věčné šílenství. Šílenství, které je zasvěceno temnému sídlu, jež se navěky stane vašim pánem. S touto stavbou jednoduše není radno si zahrávat.

O příběh tajemného sídla se postarala autorská dvojice Jan Strnad a Richard Corben. Začneme u druhého zmíněného pána, který je tuzemskému komiksovému fanouškovi pravděpodobně mnohem více povědomý. S jeho specifickými kresbami jsme se mohli setkat například v časopise Crew (příběh Batman: Monstra ve stoce vyšel v úplně prvním čísle magazínu), sedmém Hellboyovi, punisherovském Od kolébky do hrobu a především v hellblazerovských Těžkých časech, které napsal u nás oblíbený Brian Azzarello. Corbenova kresba je snadno rozpoznatelná především díky osobité anatomii těla, kterou často používá. V jeho kresebním stylu se kříží nádech starých undergroundových časů s mainstreamovou klasikou žánru. Loni byl tento kreslířský mistr uveden do Síně slávy při udělovaní komiksových Oscarů – Cen Willa Eisnera. V Ragemooru převládá temná a sklíčená atmosféra, takže krom titulních obálek (původně komiks vyšel u amerického nakladatelství Dark Horse ve čtyřech samostatných sešitech) je vše hozeno do černobílých odstínů, což ještě více ztemňuje už tak ponurý příběh. Jeho autorem je scénárista s česky znějícím jménem Jan Strnad. Ten však zatím nikdy nepoznal krásy našich luhů a hájů a své jméno zdědil po pradědečkovi, který se vydal hledat štěstí za velkou louži. Jan Steven Strnad má na svém kontě horory, science fiction, spolupracuje na kreslených i hraných filmech a samozřejmě píše i komiksové scénáře. Krom zmíněného Dark Horse spolupracoval i s dalšími komiksovými nakladatelstvími včetně nejznámější dvojice DC a Marvel. Je znám svou prací na Star Wars Expanded Universe. Oba autoři se znají již drahně let. Poprvé se potkali začátkem sedmdesátých let na science fiction konferenci v St. Louis, kde Jan prodával svůj fanzin Anomaly (časopis zaměřený na science fiction, komiks a fantasy). Corben se přidal mezi odběratele Strnadova fanzinu, ten mu poté napsal a požádal ho o přispívání do tohoto periodika. Tím se zrodila dlouhodobá spolupráce, kdy pak společně tvořili undergroundové comixy a hororové povídky do komiksových časopisů Creepy a Eerie. Spolupracovali i na příbězích hrdiny Spirita nebo na komiksech Mutant World, Last Voyage of Sinbad a Jeremy Brod.

V jejich Ragemooru nenajdeme množství postav. Děj se točí kolem tísnivé podoby místa a psychologie mezilidských vztahů. Hlavním hrdinou je zámecký pán Herbert, který je plně pohlcen mytologií místa a je oddaným sluhou živoucího sídla. Sluha Broderick rovněž podlehl šílenství, které v sobě Ragemoor třímá. Snaží se svého pána ochránit a navést na správnou cestu, ale díky svým vizím on jediný ví, co má tajemné místo v plánu. Panoptikum bizarních postav, které se v příběhu objevují, je fascinující pastvou pro milovníky temných strašidelných příběhů staré školy. Psychologickou manipulaci má na svědomí především zámek sám, který svými oživlými zdmi dává najevo svou vůli. Příběh Ragemooru je především reminiscencí zašlých hororových časů, které se snaží připomenout. Tohle se oběma autorům zdařilo na výbornou, ale otázkou je, zda se rozplesá i srdce fanoušků, kteří dosud o díla mistrů Lovecrafta či Poea nezavadili. Příběh sám má svou vnitřní sílu, ale nemusí nutně sednout každému. Nečekejte nějaký akční švih, který by vše hnal kupředu. Spíše se připravte na děj valivý jako kameny chátrajícího zámeckého sídla, které si vzhledem k věku jde pevně za svým, a používá k tomu rozvahu vybudovanou staletími. Ragemoor sedne svou specifikací spíše úzké cílové skupině, než by pompézně prorazil mezi nejvyhledávanější komiksové tituly u nás. I Corbenova kresba není něčím, co by vás na první pohled srazilo do kolen, a nemohli jste se odtrhnout. Naopak si budete možná zvykat na specifické linky, které vytváří jeho kresby. Pokud však tomuto kouzlu podlehnete, budete Ragemoorem pohlceni stejně jako jeho pán.

Jan Strnad & Richard Corben: Ragemoor

vázaná, překlad Jan Kantůrek, 112 černobílých stran, 499 Kč

1 385 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora