V šumavských lesích se skrývá zlo (recenze)

Autor | Aktuality | Středa 17 února 2016 14.50

Díla Pavla Renčína byla pro českou fantastickou literární scénu vždy čerstvým vánkem. Jeho tvorba se vyznačuje lehce experimentální formou a tématy vymykajícími se hlavnímu proudu, díky čemuž si získal nemalou komunitu fanoušků, kteří netrpělivě očekávají každou jeho novou knihu. V roce 2015 se konečně dočkali dalšího románu, jejž na pulty knihkupectví přineslo autorovo domovské nakladatelství Argo. Vězněná ovšem nezabíhá do subžánru městské fantasy, který máme s Renčínem povětšinou spjatý, naopak se netradičně jedná o ambiciózní hororový thriller. Co přesně nám tedy uznávaný český spisovatel nabídl?

Beautiful woman with fresh skin of face

Román je rozdělen na dvě dějové linky, z nichž v jedné se setkáváme s ústřední postavou vysokoškolského učitele Martina, který se potýká se ztrátami paměti a nočními můrami. Občas má problémy rozeznat realitu od snu, což mu pochopitelně značně komplikuje zaměstnání a zároveň dělá ze života peklo. Druhá linka se věnuje dívence Marii, která se v jiném čase vydává s rodiči na útěk za hranice. Pohádkový výlet do šumavských lesů, který jí rodiče slíbili, se však záhy mění v noční můru, v jejímž zajetí dívka uvízne na mnoho let. Ponurý a děsivý příběh, jenž rozhodně není vhodný pro slabé povahy, je nadále protkán brutálním násilím, týráním a beznadějí.

Pavel Renčín ve své úspěšné novince prokázal, že patří mezi českou literární špičku. Vězněná je skutečně temná syrová kniha, jejíž dopad na čtenáře ještě umocňuje hrůzyplná obálka. Od úvodních scén se setkáváme s autorovým charakteristickým stylem psaní, který na některé čtenáře může zprvu působit až chaoticky, ale po mírně zdlouhavém a nepřehledném začátku se příběh záhy rozjíždí na plné obrátky. Autor se dle svých slov nechal inspirovat skutečnými událostmi a povětšinou by jeho kniha fungovala i bez prvků fantastiky, jež by se zde zpravidla daly označit za projevy duševních pochodů a představ hlavní postavy. Nadpřirozeno se zde v plném rozsahu projevuje až téměř v závěru, do té doby autor sází spíše na lidské drama zasazené do temných a tísnivých kulis.

Román mi lehce připomínal autorovu povídku Jen tančí, nemluví, nespí, zvláště v pasážích věnovaných Marii. Na to, jak je kniha útlá, mi však přišlo, že popisy utrpení a opakujícího se zvykání na nové způsoby týrání a prostředí, v němž byla dívka vězněná, jsou místy nadbytečné. V první polovině knihy vše působilo nadmíru silně, opakováním se však tento pocit vytrácel. Závěr, v němž se obě dějové linky dle očekávání prolnou, je však bezesporu strhující a autor si vedle zajímavé pointy nechal pootevřená zadní vrátka pro případné pokračování.

Vězněná je v současné české produkci rozhodně zajímavým počinem, který navíc využívá tuzemské reálie, což mnozí jistě ocení. Vyniká poutavým příběhem o zlu, jež se skrývá v nás i všude kolem, a nemusí se obávat srovnání s obdobnou zahraniční produkcí. Pokud vám Renčínův styl vyhovuje, anebo jej dokonce vyhledáváte, pak vás ani tentokrát nezklame.

Pavel Renčín: Vězněná

vázaná, obálka Milan Malík, 236 stran, 279 Kč