Sedm draků – karetní fantasy domino (recenze)

Autor | Aktuality | Pondělí 1 července 2013 8.25

Andrew Looney vytvořil v roce 1998 jednoduchou karetní hru Aquarius, ve které využil spojování stejných prvků, což je mechanismus známý například ze hry domino, a přidal téměř psychedelické grafické ztvárnění. V roce 2011 spojil Looney síly s ilustrátorem Larrym Elmorem, jehož výtvory měli možnost poznat hráči série Dungeons & Dragons a mnoho dalších fanoušků fantasy. Výsledkem je novější verze původní hry Aquarius, která dle tematických ilustrací nese název Seven Dragons. Ať už to byl námět, jednoduchost, krásné grafické zpracování nebo snad vše dohromady, společnost MindOk si hry všimla a momentálně jí vydává v českém překladu pod názvem Sedm draků. Zda je tato hra vhodná i pro vás možná zjistíte po přečtení této recenze. Upozorňuji, že recenze je psána na základě anglické verze, která se ovšem dle mých zjištění od té české v ničem neliší.

Karty plné draků

Sedm draků je rychlá karetní hra pro dva až pět hráčů, kterou budete mít dohranou za patnáct až dvacet minut. V jednoduchém balení najdete celkem 72 karet a pravidla v českém a slovenském jazyce. Karty tvoří 5 karet cílů (v anglické verzi Goal) s vyobrazením jednoho z pěti draků (červený, modrý, zelený, černý a zlatý), 1 karta stříbrného draka, 51 karet draků a 15 akčních karet. Karty draků mohou mít celkem čtyři podoby. Buď je celé vyplňuje obrázek jednoho draka, nebo jsou různě dělené na poloviny, třetiny nebo čtvrtiny. Půlená karta například zobrazuje na levé straně červeného draka a na pravé modrého. Karty akcí mají také vyobrazení jednoho z pěti draků a navíc mají obrázek znázorňující jejich účinek (oproti anglické verzi, na které je akce popsána slovem). Ilustrace jsou opravdu hezké a pohled na ně jen tak neomrzí. Komponenty jsme si prohlédli, teď ještě představit průběh hry.

Ovládněte údolí!

Nejprve se zamíchají karty cílů a každý hráč si jednu vezme a skrytě si prohlédne, jakou barvu má vyobrazený drak. Pokud nehrajete hru v pěti hráčích, umístěte zbylé karty cílů do řady stranou herní plochy, ale neotáčejte je. Poté položte kartu stříbrného draka doprostřed herní plochy. Následně zbylé karty zamíchejte, rozdejte všem hráčům po třech kartách a zbylé karty vytvoří dobírací balíček. Cílem hry je vytvořit spojení sedmi karet v barvě vašeho draka. Karty draků v této hře fungují obdobně jako herní kameny ve hře domino, kde k sobě vždy přikládáte strany se stejnou číselnou hodnotou. Zde k sobě přikládáte karty hranami tak, aby se spojovaly stejné barvy. Podmínkou je, že karty můžete otočit o 180 stupňů, ale nemůžete přiložit jednu kartu šířkou podél druhé, nebo v rozdílné výšce. Karty musí být vždy spojeny celou hranou. Jedinou výjimkou je stříbrný drak, který na začátku hry platí za draka všech barev a je možné k němu libovolně přiložit jinou kartu draka.

Ve svém kole hráč umístí jednu svou kartu na herní plochu, přičemž jí musí spojit s některou z už vyložených karet. Poté si z dobíracího balíčku vezme novou kartu a hraje další. Pokud se hráči při vyložení karty podaří propojit více než jednu barvu, bere si na konci svého kola více karet (za 2 barvy 2 karty, 3 za 3 atd.). V balíčku najdete také jednu kartu draka duhového, který platí jako všechny barvy zároveň, ale po jeho vyložení si vždy doberete pouze jednu kartu bez ohledu na to, s kolika jinými barvami byl spojen. Zvraty do hry přináší pětice akčních karet, které jsou v balíčku vždy ve třech kopiích. Akční karty se vykládají vždy na kartu stříbrného draka, kterého překryjí, a on získává barvu aktuálně zahrané akce. Může tak během hry měnit barvy, čehož lze využít pro dosažení vítězných podmínek, nebo přerušení hrozícího vítězství soupeře.

Červená karta vám umožní vzít si do ruky jednu z už vyložených karet. Modrá způsobí, že všichni hráči předají svou kartu cíle hráči po levé či pravé ruce (dle volby toho, kdo kartu vyložil). Zelená akce umožní přesunout jednu už vyloženou kartu na jiné místo, musí přitom ovšem dodržet pravidla, tedy alespoň jednou hranou se dotýkat karty se stejnou barvou. Kdo vyloží černou kartu, může si s libovolným hráčem vyměnit karty na ruce. Zlatá akce dává možnost vyměnit si s libovolným hráčem kartu cíle.

Zábava pro všechny

Sedm draků je velmi jednoduchá hra, ačkoliv se mnohem lépe vysvětluje s kartami v ruce a ukázkami možného spojování. Pravidla zde naštěstí odvádějí velmi dobrou práci a obsahují dostatek obrázků a vysvětlení, aby bylo vše jasné hned po prvním přečtení. Grafická podoba hry potěší a akční karty vnášejí do hry prvky blafování, překvapení a plánování. S ohledem na velmi krátkou herní dobu hra ani na chvíli nestíhá nudit a je možné si dát více her po sobě. Doporučený věk šest a více let poměrně odpovídá, hru skutečně zvládají i menší děti, ačkoliv ze začátku bych doporučil vyřadit karty akcí a duhového draka, které mohou být přeci jenom příliš složité a matoucí. Každopádně je Sedm draků ideální jednoduchá hra do rodiny pro ukrácení volného času a ocení ji především menší děti, nebo lidé bez většího zájmu o složitější a déle trvající hry. Navíc jde jenom o balíček karet, takže hru lze vzít všude a je možné ji hrát v zásadě kdekoliv. Jestliže hledáte podobně malou karetní hru nabízející složitější herní zážitek, brzy se dočkáte recenze další nově vydané hry v českém jazyce – Milostný dopis.

3 118 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora