Herní veletrh SPIEL’14 v Essenu (reportáž)

Autor | Aktuality | Pondělí 27 října 2014 9.05

Říjen už tradičně patří hráčům z celé Evropy, kteří se sjíždějí ze všech koutů starého kontinentu do německého města Essen, aby se zde na čtyři dny ponořili do hal naplněných herními novinkami. Čím byl letošní veletrh zvláštní, jaké novinky si pro hráče připravili jednotliví vydavatelé a jaké recenze nás v nejbližší době čekají? O tom všem a ještě více se dočtete v dnešním článku.

Evropa vs. Amerika

Během léta a začátku podzimu se na herních webech rozhořela vášnivá diskuze o velikosti veletrhů. Zatímco v Evropě máme SPIEL v Essenu, Ve Spojených státech mají Gen Con v Indianapolis. Celé dohady jsou o to zajímavější, že každý veletrh používá jiný výpočet pro počet návštěvníků. Každopádně jsou oba veletrhy svou velikostí srovnatelné a návštěvníci se počítají v desítkách tisíců. Celé spory o největší herní veletrh si letos vydobyly více pozornosti, jelikož několik známých a velmi aktivních osobností herní scény navštívilo obě akce a nabídlo své srovnání. Jedním z návštěvníků evropského veletrhu byl Tom Vasel a další lidé z amerického komunitního webu Dice Tower, který je známý především svým zvukovým podcastem, videorecenzemi a pravidelnými pořady o hrách a vším s hrami spojeným. Druhou osobou velmi aktivní na všech sociálních sítích je polský herní designér Ignacy Trzewiczek z Portal Games, který byl letos naopak poprvé v Indianapolis.

Srovnání je však mnohem více a shodují se hned v několika bodech. Zatímco Essen je ohromné průmyslové město, které navíc s okolními velkými městy tvoří prakticky jednu gigantickou konglomeraci, ve které se účastníci po zavření výstaviště zcela rozmělní po širém okolí, Indianapolis je menší město a na hráče je možné narazit takřka na každém rohu. Jako by celé město bylo zcela pohlceno probíhajícím veletrhem. Gen Con je především pro velké vydavatele formátu Asmodeé, Fantasy Flight Games či AEG, s čímž souvisí i mnoho herních akcí. Jako příklad mohu uvést mistrovství světa ve sběratelských karetních hrách (tzv. Living Card Game – LCG) od FFG, různá sezení her na hrdiny, turnaje či malé larpové zážitky. Oproti tomu SPIEL je skutečně veletrhem, na kterém jsou desítky vydavatelství i jednotlivých autorů. Namísto herních turnajů a zážitků se jedná spíše o místo setkání a prezentace nejnovějších her. Poslední významný rozdíl, podle kterého byl Gen Con určený především tematickým neboli ameritrash hrám, zatímco SPIEL v Essenu je bašta euro neboli designérských her, vzal letos za své. Na obou veletrzích totiž velkou část pozornosti uzurpovaly hry hybridní, které oba prvky kombinují.

Záplava herních novinek

Jaké hry se těšily největší pozornosti hráčů? Začít můžeme u Czech Games Edition, kteří představili finální verzi své hry Alchymisté od Matúše Kotryho. V této deduktivní hře pro 2 až 4 hráče se mícháním různých ingrediencí snažíte vytvořit lektvary požadované od rozličných hrdinů. Ke hře je nutné mít elektronické zařízení s kamerou a aplikaci, která při každé hře určí výsledek všech možných kombinací. Rozhodně šlo o úspěch, neboť stánek CGE hrdě hlásil vyprodání všech kusů. Nemalý zájem hráči projevovali také o digitální verzi hry Galaxy Truckers od Vládi Chvátila. Ten na místě osobně vysvětloval hráčům specifika hry na mobilních zařízeních. Treefrog Games letos představilo hned dvě hry od Martina Wallace. První hrou byla Mythotopia, což je středověká fantasy strategie, k jejímuž ovládaní si hráči během hry pomocí deck-buildingu staví svůj herní balíček. Vše je vystavěno na základních principech dřívější autorovy hry A Few Acres of Snow. Druhá hra naopak zabrousila do žánru sci-fi s názvem Onward to Venus, ve které se hráči coby mocnosti hašteří o ovládnutí sluneční soustavy. Vše je laděné do retro stylu mísícího sci-fi, steampunk a jasný odkaz na dobrodružnou literaturu z pera Julese Verna.

Stejně jako na Gen Conu i na veletrhu SPIEL byly neustále obsazeny stoly s hrami Five Tribes a Hyperborea. Obě hry jsou ve své podstatě klasické euro hry, ač se snaží zaobalit do tématu, což se přece jenom daří výrazně lépe druhé jmenované hře. Oproti Gen Conu poměrně zapadla hra Abyss, v níž se snažíte získat nadvládu nad podmořskou říší. Uhrančivá krabice, na jejíž hlavní straně nenajdete název, ale hned několik variant tváře jedné z podmořských bytostí, obsahuje překrásné komponenty a překvapivě lehká pravidla. Značně překvapivá byla i přítomnost několika kusů pre-release kopií semi-kooperativní hry Imperial Assault v anglickém jazyce. Jednoznačná vlajková loď Fantasy Flight Games pro stolní hry s licencí Star Wars sice byla za zvýšenou cenu 100€, i tak se ovšem našlo dost nadšenců, aby se po krabicích jenom zaprášilo. Modely jsou překrásné a urychlení vydání hry z prvního kvartálu 2015 na čtvrtý kvartál 2014 jasně říká, že hra je již připravena a FFG cílí na fanoušky jedné z nejslavnějších filmových sérií už tyto Vánoce.

Fanoušky adorovanou hrou se stala ESSEN The Game: SPIEL’13. Podle názvu můžete odhadnout, že jde o značně ironické téma, jelikož si v této hře zahrajete na návštěvníky veletrhu SPIEL z roku 2013. Cílem hry je co nejefektivněji posbírat a odnosit si všechny hry z listu přání. Řešit přitom musíte počet pohybů, zbývající peníze i zatížení novotou vonícími krabicemi. V této hře se objevuje celkem 60 vydavatelství, která v loňském roce skutečně byla přítomna na výstavišti a autoři hry dostali povolení využít jednu z novinek prezentovaných v roce 2013. Herní stůl byl bohužel stále obsazen a tak si na zhodnocení budeme muset chvíli počkat. Pozornost si vysloužila i rychlá civilizační hra Historia, či překvapivě levná westernová hra Colt Express, ve které se hráči stanou bandity přepadajícími vlak. Hra obsahuje vskutku překrásný vláček, v němž se můžete se svými figurkami pohybovat a snažit se naplnit si kapsy cizím majetkem. Zajímavé je i Castles of Mad King Ludwig, ve kterém se coby stavitelé snažíte nejlépe uspokojit rozmary krále Ludvíka a postavit mu ten nejlepší, byť lehce extravagantní hrad. Her tedy bylo i letos požehnaně a není v silách jednotlivce obejít a vyzkoušet všechny prezentované tituly, ačkoliv veletrh trvá celé čtyři dny.

Chystané recenze…

V nejbližších dnech se můžete těšit na hotovou záplavu recenzí. Antoine Bauza představil novou kooperativní hru Samurai Spirit odkazující se na slavný film Akiry Kurosawy Sedm samurajů. Stejně jako hrdinové filmu, i zde se 1 až 7 hráčů snaží ubránit vesnici před loupeživými nájezdníky a jde o malou, snadnou, avšak překvapivě náročnou hru. K Bauzovi se ještě vrátíme s hodnocením rozšíření draftovací karetní civilizační hry 7 Wonders (v českém překladu 7 divů světa) s podtitulem Babel. Dále nás čeká jednoduchý sci-fi deckbuilding Star Realms včetně všech rozšíření.

Podíváme se také na malý karetní objev letošního veletrhu – karetní hru Strife, jež pracuje s velmi jednoduchou premisou vedoucí ke značné hloubce, blafování a dedukci. AEG i letos rozšiřují po úspěchu hry Love Letter (v českém překladu Milostný dopis) své portfolio malých her na pár minut, z nichž se pokusím představit a zhodnotit co nejvíce kusů, mezi nimiž nebude chybět ani nová série her Lost Legacy. Portal Games se podařilo v případě obou největších veletrhů vyprodat všechny dovezené kusy nové civilizační karetní hry Imperial Settlers a my se jí rozhodně podíváme na zoubek. Recenzi neunikne ani nový počin Ryana Laukata, autora Minutové říše, s názvem Ancient World. V této hře s překrásnými ilustracemi má každý hráč vlastní civilizaci a snaží se porazit titány, což jsou příšery terorizující lidský druh. Jedná se o worker-placement, tedy posílání panáčků (worker) na různé lokace poskytující odlišné výhody. Tím náš list zajímavých her jistě nekončí a pokud by vás zajímala některá z novinek, nebo chcete vědět něco více o specifikách veletrhu SPIEL, napište nám v komentářích.

1 366 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora